Wskazówki dotyczące fotografowania > Fotografowanie kolorów jesieni

    Poziom: początkujący

    LEKCJA 16Fotografowanie kolorów jesieni

    Ogniskowa: 85 mm (w przeliczeniu na format 35 mm), wartość F: 3.2, czas otwarcia migawki: 1/800 s.

    Naucz się korzystać z kilku technik fotografowania, aby uchwycić piękno drzew pełnych różnych odcieni koloru żółtego i czerwonego. Podczas fotografowania piękna jesieni ustaw w aparacie tryb A, aby móc regulować przysłonę. Ogólna zasada jest następująca: jeśli chcesz skupić się na całym ujęciu, zmniejsz przysłonę, a gdy chcesz sfotografować zbliżenie liścia lub gałęzi, otwórz ją tak szeroko, jak to tylko możliwe.

    Weź pod uwagę kąt padania światła

    Przed ustawieniem aparatu sprawdźmy, jak można wykorzystać światło. Zdjęcia jesiennych liści będą się od siebie różniły w zależności od kąta padania światła, pory dnia i pogody.
    W bezchmurny dzień kąt padania światła można podzielić na trzy kategorie: światło z przodu, światło z boku i światło z tyłu.

    Światło z przodu

    Światło to pada na przód fotografowanego obiektu widzianego w wizjerze aparatu. Światło z przodu pozwala na robienie zdjęć o naturalnych barwach. Niestety brak cieni sprawia, że zdjęcie wydaje się zwyczajne i pozbawione głębi.

    Zdjęcie ze światłem padającym z przodu.
    Ogniskowa: 35 mm, wartość F: 10.0, czas otwarcia migawki: 1/50 s.

    Światło z boku

    Światło padające w taki sposób oświetla obiekt z boku. Wydobywa ono głębię krajobrazu i uwydatnia cienie drzew. Jeśli fotografujesz o zmierzchu, spróbuj zrobić zdjęcie oświetlone z boku.

    Zdjęcie ze światłem z boku.
    Ogniskowa: 200 mm, wartość F: 8.0, czas otwarcia migawki: 1/60 s.

    Światło z tyłu

    Takie światło oświetla obiekt z tyłu. Światło padające na liście z tyłu wydobywa ich półprzezroczystość i bogactwo kolorów oraz sprawia, że na zdjęciach wyglądają tak, jakby świeciły. Różnica w kontraście pomiędzy obiektem podświetlonym z tyłu a ciemnym tłem podkreśla atmosferę zdjęcia, dlatego warto jest efektywnie wykorzystywać światło z tyłu.
    Podczas robienia zdjęć ze światłem z tyłu kontrast i nasycenie mogą się zmniejszyć, jeśli światło zaświeci bezpośrednio w obiektyw. Jeśli tak się stanie, zmień położenie aparatu względem światła lub liści, tak aby słońce nie świeciło prosto w obiektyw. Pamiętaj też, że silne światło skierowane w obiektyw powoduje przyciemnienie fotografowanych obiektów. Jeśli obiekt jest ciemny lub nie ma tak żywych barw, jak oczekiwano, zwiększ kompensację ekspozycji w kierunku +, aby uzyskać taką samą jasność, jaką widzisz gołym okiem.

    Zdjęcie ze światłem z tyłu.
    Ogniskowa: 11 mm, wartość F: 14.0, czas otwarcia migawki: 1/30 s.

    Zdjęcie zrobione w chwili, gdy światło z tyłu świeci bezpośrednio w obiektyw

    Używaj tej techniki do robienia zdjęć przy różnym oświetleniu, biorąc pod uwagę pozycję aparatu względem słońca.
    Nie fotografuj jesieni tylko w słoneczne dni. Pochmurne i deszczowe dni pozwalają uzyskać zupełnie inne efekty. W pochmurny dzień kolory mogą nie być tak intensywne jak w słoneczne dni, ale całe ujęcie jest otoczone miękkim światłem i pozbawione niepotrzebnych cieni, dzięki czemu wyraża spokój.

    Zdjęcie zrobione w pochmurny dzień.

    Zdjęcie zrobione w deszczowy dzień. Ogniskowa: 115 mm, wartość F: 11.0, czas otwarcia migawki: 1 s.

    Zdjęcie zrobione w deszczowy dzień.
    Ogniskowa: 115 mm, wartość F: 11.0, czas otwarcia migawki: 1 s.

    Jeśli ujmiesz w kadrze zachmurzone lub deszczowe niebo, jego biel wyróżni się na tle innych obiektów, a zdjęcie będzie wyglądało zwyczajnie. Jeśli tak się stanie, zrób zdjęcie samego krajobrazu (bez nieba). Tym sposobem uzyskasz imponujące zdjęcie podkreślające główne kolory jesieni.

    Fotografowanie tego, co widzisz

    Uchwycenie jesiennego listowia tak jak widzisz je gołym okiem wymaga nie tylko odpowiedniego kąta padania światła, ale także regulacji jasności i kolorów za pomocą ustawień aparatu. Aparat automatycznie oblicza odpowiednią jasność i nasycenie kolorów, ale rezultaty tych obliczeń mogą nie odzwierciedlać zamiaru fotografa lub nie oddawać tego, co chciał pokazać. Jeśli masz problemy z uchwyceniem tego, co widzisz, spróbuj zmienić ustawienia kompensacji ekspozycji i balansu bieli. Obraz, który oddaje to, co widzisz, ma odpowiednie kolory i jasność.
    Konieczne regulacje zależą od kąta padania światła, warunków pogodowych i obiektu. Pokazano je na kilku poniższych przykładach. Reguluj ustawienia, oglądając każde kolejne zdjęcie na wyświetlaczu aparatu aż do uzyskania pożądanego efektu.

    Używanie kompensacji ekspozycji

    Kompensacja ekspozycji: 0

    Kompensacja ekspozycji: +2,0

    Jeśli światło z tyłu rozjaśnia tło, liście mogą być ciemne i sprawiać wrażenie ciężkich. W takim przypadku zmień ekspozycję w kierunku +, aby wydobyć ich żywe kolory. Tło może być lekko prześwietlone.

    Używanie balansu bieli

    Automatyczny

    Balans bieli: pochmurnie

    Balans bieli może być wykorzystany do podkreślenia żywych kolorów. Podczas robienia zdjęć w pochmurny dzień lub w cieniu wybranie ustawienia [Pochmurnie] balansu bieli może zwiększyć poziom czerwieni na zdjęciu i sprawić, że czerwone i żółte liście na drzewach będą miały żywsze barwy. Szczegółową regulację kolorów na zdjęciach umożliwia również korekcja balansu bieli.
    Podczas fotografowania krajobrazów lub robienia zwykłych zdjęć możesz chcieć zwiększyć nasycenie barw poprzez użycie funkcji Strefa twórcza, by jeszcze bardziej ożywić zdjęcie. Pamiętaj jednak, że może to spowodować zbyt mocne nasycenie barw i pozbawić zdjęcie głębi, ponieważ oryginalne jesienne liście już są pełne wielu żywych kolorów.

    Zwiększenie nasycenia może spowodować przesycenie czerwieni i zredukować głębię zdjęcia.

    Zamiast tego zmień kompensację ekspozycji i balans bieli.
    Oczywiście kolor jest osobistą preferencją i żaden wybór nie jest zły ani dobry. Poniższe zdjęcie pokazuje, że balans bieli pozwala dodać do zdjęć robionych w pochmurny dzień koloru niebieskiego, który pomoże wyrazić poczucie chłodu i spokoju.

    Balans bieli: światło dzienne, pochmurny dzień

    Rób zdjęcia z różnymi kompozycjami

    Po opanowaniu regulacji nasycenia barw możesz zmieniać kompozycje, by uwieczniać różne aspekty piękna jesieni.

    Obiektywy do różnych ujęć

    Poniższe zdjęcia pokazują, jak różnią się te same sceny robione za pomocą obiektywu szerokokątnego i teleobiektywu. Ustawienie szerokokątne pozwala robić inspirujące zdjęcia, a teleobiektyw przybliża fotografowany obiekt i tworzy efekt rozmycia. Używanie różnych obiektywów do uzyskiwania idealnych ujęć z różnych kątów pozwala wydobyć pełne bogactwo jesiennych liści.

    Obiektyw szerokokątny, ogniskowa: 18 mm, wartość F: 8,0.

    Teleobiektyw, ogniskowa: 90 mm, wartość F: 8,0.

    Fotografowanie przy użyciu obiektywu szerokokątnego

    Robienie zdjęć z obiektywem szerokokątnym (krótka ogniskowa) pozwala zmieścić większy obszar w kadrze i jednocześnie stworzyć dynamikę, która podkreśli perspektywę i wysokość w zdjęciu. Rozmycie jest znikome, co oznacza, że wszystkie obiekty w kadrze pozostają ostre. Aby zmieścić cały krajobraz na zdjęciu, ustaw przysłonę pomiędzy wartością F8.0 a F11.0.

    Ogniskowa: 11 mm, wartość F: 8.0, czas otwarcia migawki: 1/25 s.

    To zdjęcie zostało zrobione szerokokątnym obiektywem z dołu. Podkreśla ono wysokość drzew rosnących z lewej strony, tworząc inspirujący obraz.

    Ogniskowa: 11 mm, wartość F: 10.0, czas otwarcia migawki: 1/60 s.

    Na tym zdjęciu uchwycono kolorowe jesienne liście. Kontrast pomiędzy liśćmi a rozległym tłem nadaje mu dynamikę. Obiektywy szerokokątne podkreślają fotografowany obiekt z zachowaniem wyraźnego kontrastu pomiędzy pierwszym planem a tłem. Co więcej, ustawienie przysłony na wartość F10,0 pozwala na odpowiednie przedstawienie tła, unikając nadmiernego rozmycia.

    Fotografowanie z teleobiektywem

    Teleobiektyw (długa ogniskowa podczas korzystania z obiektywu z zoomem) umożliwia rozmycie tła, co pozwala na wydobycie imponujących elementów kadru, które wyróżniają się na tle odległego górskiego krajobrazu. Teleobiektyw sprawdza się też w tworzeniu efektu skompresowania, który pozwala uchwycić wszystkie obiekty na jednym ujęciu bez utraty perspektywy gór w tle i scenerii na pierwszym planie.

    Ogniskowa: 200 mm, wartość F: 3.2, czas otwarcia migawki: 1/80 s.

    Do uchwycenia tego zdjęcia jesiennych kolorów użyto teleobiektywu. Pierwszy plan i tło są pięknie rozmyte. Im bliższe jest ustawienie teleobiektywu, tym mniejszy jest zasięg ostrości, co sprawia, że tło będzie bardziej rozmyte, uwydatniając jesienne liście. Aby zwiększyć rozmycie, ustaw jak największą wartość przysłony.
    Podczas robienia takich zdjęć zwracaj uwagę na kolory tła. Powyższe zdjęcie zostało zrobione pod takim kątem, by żółte liście pozostały w tle, a całość stworzyła żywy obraz.

    Ogniskowa: 160 mm, wartość F: 8.0, czas otwarcia migawki: 1/60 s.

    Po ujrzeniu pięknej scenerii większość z nas próbuje zmieścić w jednym zdjęciu jak największej liczby szczegółów. Czy zdarzyło Ci się kiedyś zrobić zdjęcie bez oddania emocji, które mu towarzyszyły? Jest to spowodowane tym, że na zdjęciu widać niepotrzebne lub nieoczekiwane elementy. Zamiast kierować aparat bezcelowo na szeroki obszar, znajdź najpiękniejszą jego część i wydobądź ją, stosując teleobiektyw. Na powyższym zdjęciu skupiono się na obszarze z największym bogactwem kolorów listowia.

    Ogniskowa: 150 mm, wartość F: 11.0, czas otwarcia migawki: 1/4 s.

    Teleobiektyw nadaje się również do robienia zdjęć ze skompresowaną głębią scenerii. Pomimo że żółte drzewa na pierwszym planie, drzewa iglaste z tyłu i góry w tle są oddalone od siebie o kilka kilometrów, zostały skompresowane w jednym, imponującym ujęciu.

    Rób zdjęcia z różnych miejsc i z wykorzystaniem różnych pomysłów

    Robienie zdjęć jesienią nie oznacza, że obiektami mają być tylko drzewa i liście. Górskie strumienie, jeziora i inne elementy otoczenia mogą sprawić, że zdjęcia będą wyglądać bardziej atrakcyjnie. Nawet same opadłe liście mogą być wyrazem jesiennego krajobrazu. Rób zdjęcia różnych obiektów w odmiennych kompozycjach i ciesz się wolnością robienia zdjęć jesieni.

    (1) Ogniskowa: 50 mm, wartość F: 2.8, czas otwarcia migawki: 1/8 s.

    (2) Ogniskowa: 70 mm, wartość F: 7.1, czas otwarcia migawki: 1/160 s.

    (1) Zdjęcie opadłych liści unoszących się na powierzchni kałuży symbolizuje koniec jesieni. Jesienne liście to coś więcej niż drzewa skąpane w szkarłacie. Nawet przed nieuchronnym nadejściem zimy jesień jest widoczna wszędzie.
    (2) Krople deszczu na opadłych liściach wyrażają piękno jesieni.

    Ogniskowa: 35 mm, wartość F: 10.0, czas otwarcia migawki: 1/15 s.

    Jeziora, sadzawki i rzeki, które często grają drugoplanową rolę na jesiennych zdjęciach, mogą czasem odgrywać w nich główne role. Zwracaj też uwagę na to, jak kolorowe drzewa odbijają się na powierzchni wody.

    Obiektywy szerokokątne

    Wartość F: 8 / Czas otwarcia migawki: 1/100 s

    Ten zmiennoogniskowy obiektyw ZEISS Vario-Tessar 16–35 mm do korpusów z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu łączy lekkość i małe wymiary z nieprzeciętnymi możliwościami. Dzięki uniwersalnemu zakresowi ogniskowych i wbudowanej optycznej stabilizacji obrazu doskonale nadaje się do wykonywania prostych zdjęć oraz fotografowania wnętrz, krajobrazów i grup osób, zwłaszcza przy korzystaniu z pełnoklatkowego korpusu Sony z serii α7. Stała maksymalna przysłona F4 ułatwia nastawianie ekspozycji i sterowanie głębią ostrości.