Wskazówki dotyczące fotografowania > Fotografowanie ruchu

    Poziom: początkujący

    LEKCJA 12Fotografowanie ruchu

    Ogniskowa: 180 mm / Wartość F: 5.0 / Czas otwarcia migawki: 1/4000 s

    W tym rozdziale poznamy techniki wykonywania realistycznych i dynamicznych fotografii obiektów ruchomych na kolei, zawodach sportowych itp. Aparaty α mają wiele funkcji do fotografowania obiektów w ruchu. Zacznij od wypróbowania poniższej wskazówki.

    Zamrażanie ruchu na zdjęciach

    Aby zatrzymać obiekt na zdjęciu i uchwycić go w najlepszym momencie, musisz skrócić czas otwarcia migawki. Na nastawienie dowolnego czasu migawki pozwala tryb S, ale w pierwszej kolejności użyj funkcji (trybu fotografowania) Wybór sceny i wybierz tryb „Sporty”.
    Tryb „Sporty” służy do „zamrażania” ruchu obiektów. Po jego włączeniu skraca się czas otwarcia migawki, a system AF przez cały czas śledzi obiekt. Włącza się też tryb zdjęć seryjnych, ułatwiający uchwycenie najlepszego momentu. Warto przypomnieć, że po rozpoczęciu zdjęć seryjnych trzeba stale trzymać wciśnięty spust migawki — aż do końca sceny. Zdjęcie palca z przycisku przerywa zdjęcia.

    1/800 s 1/800 s

    Aby wykonać powyższe przykładowe zdjęcia, fotograf wcisnął i trzymał przycisk spustu migawki w czasie biegu psa. Pokazane 2 zdjęcia to najlepsze fotografie z całej serii. Dzięki ustawieniu czasu migawki na 1/800 s obiekt wygląda, jakby pozostawał w bezruchu.

    W trybie „Sport” aparat automatycznie dobiera wszystkie ustawienia, co uniemożliwia zmienianie ustawień jasności i koloru. Jeśli chcesz używać funkcji kompensacji ekspozycjibalansu bieli, rób zdjęcia w trybie S. Kiedy fotografujesz w trybie S, zmień tryb AF na AF-C (Ciągły AF), a tryb zapisu na Zdjęcia seryjne, aby móc nieprzerwanie wykonywać zdjęcia obiektów w ruchu.

    Wybór kompozycji

    Kiedy oswoisz się już ze zdjęciami seryjnymi, pomyśl o kompozycji. Z części „1. Imponujące portrety” i „9. Mały obiekt w głównej roli wiemy już, że zrównoważoną kompozycję uzyskuje się, stosując regułę trójpodziału. Przy wykonywaniu zdjęć, które mają podkreślić dynamizm sceny, główny motyw można też umieścić pośrodku kadru. Taka kompozycja pozwala jasno pokazać siłę obiektu i temat zdjęcia. W przypadku scen ukazujących sport umieszczenie głównego motywu na środku kadru sprawi, że zdjęcie nabierze realizmu.

    Ogniskowa: 300 mm / Wartość F: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/2500 s

    Te zdjęcia skomponowano tak, by główny motyw znalazł się na środku kadru. Uchwycenie go w zbliżeniu, przy użyciu teleobiektywu, pozwoliło stworzyć wrażenie siły i dynamizmu. Kiedy obiekt znajduje się pośrodku kadru, łatwiej jest też ustawić na niego ostrość.

    Przy fotografowaniu ruchomych obiektów wystarczy moment, by sytuacja uległa radykalnej zmianie. To zasadnicza różnica w stosunku do statycznych zdjęć krajobrazowych. Priorytetem fotografa powinno być zatem wykorzystanie każdej szansy na ciekawe ujęcie i wykonanie maksymalnej liczby zdjęć. Zacznij od oswojenia się ze zdjęciami seryjnymi. Kompozycją zajmiesz się później, gdy już nabierzesz swobody. Kompozycję można zresztą poprawić po powrocie do domu, kadrując zdjęcia na komputerze.

    Ogniskowa: 70 mm / Wartość F: 5.6 / Czas otwarcia migawki: 1/400 s

    Teleobiektywy

    Skutecznym sposobem na oddanie dynamiki scen sportowych, takich jak na powyższych przykładach, jest pokazanie obiektu w zbliżeniu. Potrzebny więc będzie teleobiektyw, zwłaszcza przy fotografowaniu z większej odległości. Teleobiektyw bardzo przyda się każdemu, kto często fotografuje zawody sportowe, ptaki i zwierzęta.

    Ogniskowa obiektywu: 200 mm / Wartość F: 6.3 / Czas otwarcia migawki: 1/2000 s

    Ten superteleobiektyw zmiennoogniskowy 200–600 mm świetnie nadaje się do fotografowania dzikiej przyrody. Współpracuje z telekonwerterami 1,4x i 2,0x, zwiększającymi ogniskową do odpowiednio 840 mm lub 1200 mm. Zachowuje wówczas pełną jakość obiektywu G i wydajność systemu AF. Soczewki asferyczne i ze szkła ED zapewniają wysoką rozdzielczość w całym zakresie ogniskowych, a powłoka Sony Nano AR eliminuje refleksy i tzw. duszki. Efektownie wygląda też efekt „bokeh”.

    Wartość F: 16 / Czas otwarcia migawki: 1/6 s

    Pierwszy zmiennoogniskowy obiektyw 70–300 mm z mocowaniem typu E do korpusów z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu wyróżnia się wysoką rozdzielczością całego kadru. Znakomicie sprawdza się też w fotografii zbliżeniowej, ponieważ ostrość można nastawiać już z odległości 90 cm. Wbudowany stabilizator obrazu Optical SteadyShot skutecznie kompensuje drgania aparatu przy zdjęciach zbliżeniowych i po nastawieniu dużej ogniskowej. Duża szybkość i dokładność działania systemu AF to zasługa zaawansowanego silnika liniowego. Obiektyw jest też odporny na pył i wilgoć.

    Ogniskowa obiektywu: 193 mm / Wartość F: 6.3 / Czas otwarcia migawki: 1/50 s

    Optymalizacja konstrukcji optycznej i mechanicznej zaowocowała powstaniem znakomitego superteleobiektywu zmiennoogniskowego (odpowiednik 105–525 mm) do korpusów APS-C. Właściwa obiektywom typu G jakość obrazu utrzymuje się w całym zakresie ogniskowych, nawet przy brzegach kadru. A wszystko to w niewielkim, poręcznym superteleobiektywie z 5‑krotnym zoomem i wbudowaną optyczną stabilizacją obrazu.

    Ogniskowa: 208 mm / Wartość F: 6.3 / Czas otwarcia migawki: 1/320 s

    Ten obiektyw z 3,8-krotnym zoomem wyróżnia się spójnymi, dobrymi parametrami optycznymi w całym zakresie ogniskowych: od 55 do 210 mm. Stabilizator obrazu Optical SteadyShot ułatwia uzyskiwanie wyraźnych, stabilnych zdjęć i filmów w słabym świetle i przy większych poziomach zoomu. Wewnętrzny napęd i system wewnętrznego ogniskowania gwarantują ponadto płynne i ciche działanie systemu AF, ważne przy nagrywaniu filmów.