Obszar ujemny

Skąd bierze się luksusowy dźwięk

Słuchanie muzyki na produktach audio o wysokiej jakości jest czystą przyjemnością. Aby przyciągnąć szerszą publiczność, opracowaliśmy nowy język designu.

Satysfakcja dla większej liczby osób – nienaganny dźwięk

Bardzo popularne jest dziś słuchanie muzyki w formacie MP3 lub ACC, szczególnie w dobie smartfonów i urządzeń mobilnych, a coraz mniej osób szuka dźwięku o wysokiej rozdzielczości. Chcemy, aby więcej ludzi usłyszało to, co do tej pory im umykało, korzystając z jakości, która zostawia płyty CD daleko w tyle – zwłaszcza teraz, gdy postępy w technologiach dźwięku cyfrowego zwiększyły jakość i ilość w kontekście transmisji strumieniowych i dystrybucji. Jednocześnie większa popularność słuchania bezprzewodowego oznacza, że ludzie pragną prostoty i wygody. To doskonały moment na wprowadzenie świeżego podejścia do tego, co sprawia, że doskonały dźwięk jest naprawdę doskonały i opracowania nowego języka designu – dla dzisiejszych i przyszłych rozwiązań, aby przekazać to, co istotne w tym sprzęcie audio.

Czego szukają ludzie w konstrukcji doskonałego sprzętu audio? Zapytaliśmy profesjonalistów i pasjonatów za pomocą badań i warsztatów w Tokio i Londynie. Ponowne spojrzenie na estetykę przypomniało nam, jak ważne jest zapewnienie słuchacza o doskonałej jakości dźwięku, przekazanie technicznych aspektów konstrukcji i zasugerowanie wysokiej rozdzielczości poprzez wygląd produktu i wykorzystane materiały. Zamiast smukłych, lekkich i futurystycznych projektów, najlepsze konstrukcje, które staraliśmy się osiągnąć, wzbudzały zaufanie swoją solidnością i namacalną wytrzymałością.

Kompresja, kondensacja, obszar ujemny

Mając na uwadze czynniki zapewniające najwyższej jakości wrażenia przy słuchaniu dźwięków wysokiej rozdzielczości, nie kryliśmy podziwu dla prostoty i minimalizmu. Jak ująć wszystkie elementy produktu audio w jednej, zwartej konstrukcji? Jak połączyć wszystkie materiały w jedną całość, aby efekt końcowy stanowił to, co najistotniejsze? W wyniku tego procesu nieuchronnie tworzy się obszar ujemny przy jednoczesnym zachowaniu najważniejszych cech produktu. Dlatego postanowiliśmy skupić się na zaprojektowaniu tej powstałej przestrzeni, aby podkreślić to, co wpływa na najwyższą jakość dźwięku.

Jaki obszar ujemny należy wykorzystać, aby ująć w kadrze każdy dowolny produkt audio? W naszych zamysłach kierowaliśmy się kilkoma koncepcjami. Kształty powstałe w procesie kompresji mają być nacechowane prostotą i ikonicznością. Produkty audio już na pierwszy rzut oka powinny budzić zaufanie jako solidne i trwałe. A drobnoziarniste wykończenia i tekstury świadczące o precyzji i wysokiej gęstości mają nasuwać skojarzenia z muzyką o wysokiej rozdzielczości.

Nieukryte oznaki jakości – przypomnienie o nienagannym dźwięku

Takuma, starszy dyrektor kreatywny

Istnieje ogólny trend minimalizacji konstrukcji, ale doskonały dźwięk opiera się na innych ideałach. Przez samą konstrukcję te produkty powinny mówić użytkownikowi co nieco o funkcjach i inżynierii, które stoją za tak wysokim poziomem jakości dźwięku. Muzyka o wysokiej rozdzielczości zachowuje szczegóły, które normalnie są tracone, tworząc konkretny, namacalny dźwięk. Takie samo podejście przyświeca nam podczas projektowania. Zamiast eliminować poszczególne elementy, powinniśmy poszukiwać kształtów oddających wbudowaną jakość, prezentując produkt tak elegancko, jak to możliwe.

Wierny dźwięk, skondensowana konstrukcja

NW-ZX2

Podnieś Walkman® NW-ZX2, a zobaczysz, że nie próbowaliśmy chować wzmacniacza. Zamiast tego,podczas gdy reszta obudowy wydaje się być ściśnięta, z tyłu urządzenia w miejscu, w którym znajduje się wzmacniacz, zobaczysz lekką wypukłość. Wyróżniający się kształt przypomina o tym, czego wymaga tworzenie najlepszego dźwięku. Osadzone przyciski z obszarem ujemnym sprawiają, że wystarczy sam dotyk, by je odnaleźć. Innymi oznakami doskonałej konstrukcji wspierającej wydajność dźwięku są zakrzywione boki aluminiowej ramki, która cechuje się wyższą wytrzymałością. Śrutowane wykończenie przypomni Ci o wysokiej rozdzielczości. A gdy odłożysz odtwarzacz na bok, zobaczysz, jak uchwyt utrzymuje go dostatecznie wysoko, by podłączyć do niego większe wtyczki łączności wyższej jakości — dzięki przemyślanej przestrzeni konstrukcyjnej.

Schludnie zamknięte łącza

PHA-3

W przeciwieństwie do poprzedniego wzmacniacza z osłonami łącz i funkcji sterowania, które wydawały się być elementem zewnętrznym, PHA-3 łączy wszystkie wymagane komponenty w wytrzymałej, wydajnej obudowie, która odzwierciedla cechy tych najważniejszych elementów. Kondensując te funkcje, zintegrowaliśmy osłony w obudowie, co również określiło przestrzeń dla pokrętła i wyjść słuchawkowych. Dokładnie zamaskowaliśmy śruby, dzięki czemu obudowa wygląda na jeszcze bardziej zwartą. Konstrukcja z frezowanego aluminium, ulepszona przez piaskowanie. W dotyku poczujesz również jakość doskonale wykończonego pokrętła dźwięku.

Nieuniknione odpowiedzi w dążeniu do istoty rzeczy

Yashiro, projektant

Bardzo ważne jest, aby kształt wybitnych produktów audio odzwierciedlał wysokie standardy jakości dźwięku. Dla nas przestrzeń pozostała po uwzględnieniu funkcji określających jakość dźwięku i wrażenia przy słuchaniu odzwierciedla obszar ujemny. W taki sposób nadaliśmy kształt obudowie, patrząc do wewnątrz i łącząc wszystkie cechy z wyjątkowo czystym dźwiękiem i doskonałym wrażeniu przy słuchaniu.

Dobra zabawa —
dwa przetworniki

XBA-Z5

Słuchawki douszne XBA-Z5 wykorzystują podwójne przetworniki Balanced Armature w połączeniu z dużym przetwornikiem dynamicznym, zapewniając lepszą jakość dźwięków średnich i wysokich. W tym przypadku obszar ujemny przyjmuje formę rowka pomiędzy przetwornikami, którego nie tknęliśmy w procesie łączenia funkcji w jedną, zwartą masę. Jest to wizualna wskazówka sugerująca, że słuchawki mieszczą dwie wyjątkowe funkcje odpowiadające za doskonały dźwięk. Obudowa została wykonana z wytrzymałego magnezu, a drobnoziarniste wykończenie przywołuje na myśl wysoką rozdzielczość.

Obudowy sugerujące wysoką wydajność

MDR-Z7

Przetworniki 70 mm w słuchawkach MDR-Z7 tworzą efekt fali płaskiej, zapewniając bardziej naturalne brzmienie muzyki. Są one odchylone w kierunku ucha, co gwarantuje jednolitą dystrybucję dźwięku w szerokim zakresie częstotliwości. Ich kształt jest niebywale ważny – wysoka wydajność przetworników jest maksymalnie odzwierciedlona w obudowie; szczegół, który zachowaliśmy w procesie maksymalnego skondensowania obudowy bez kompromisów w zakresie wydajności. Również tutaj doskonałe wykończenie sugeruje doskonałą jakość dźwięku. Obudowy są utrzymywane w aluminiowych ramkach – są wytrzymałe i smukłe.

Wskazówki wizualne wyróżniają najważniejsze cechy

Kurihara, projektant

Pomimo naszego podejścia kondensacji, kompresji i zachowania funkcji w konstrukcji, niektóre funkcje produktu są ważniejsze niż inne. Funkcje, które należy podkreślić – wpływające na jakość dźwięku, wygląd, użyteczność itd. – zależą od produktu. Projektując obszar ujemny w otwartych przestrzeniach, możemy jasno zaznaczyć najważniejsze aspekty warte uwagi.

Akcent na subwoofer ,
piękny wygląd i brzmienie

MHC-V7D/SHAKE-X7D

Estetyka obszaru ujemnego inspiruje również design istniejących zestawów muzycznych bez dźwięku o wysokiej rozdzielczości, które są sercem każdej imprezy, np. zestawów MHC-V7D / SHAKE-X7D. W tym przypadku skupiliśmy się na głośniku niskotonowym, który symbolizuje masywny dźwięk. Modyfikując przestrzeń pomiędzy nim i jednostkami średnio- i wysokotonowymi, tj. rowki wynikające z większej kompresji każdego z głośników, nadaliśmy konstrukcji większego znaczenia i podkreśliliśmy wybrane funkcje.

Z boku system szczyci się elegancką sylwetką o gładkich powierzchniach. Sugestia napięcia w tych powierzchniach tworzy wrażenie, że w środku skoncentrowano potężne funkcje dźwiękowe. Równoległe powierzchnie zostały zminimalizowane, co poprawia akustykę. U góry wszystkie funkcje sterowania leżą w jednej płaszczyźnie, odzwierciedlając tę samą ideę skondensowanej konstrukcji i zapobiegając przypadkowemu kontaktowi podczas przenoszenia zestawu.

Konstrukcje, które stanowią o niezawodności i wytrzymałości

Morimoto, projektant

Profesjonaliści i fani doskonałego dźwięku chcą produktów, na których będą mogli polegać latami. Jest to doskonały powód, aby inżynieria stojąca za niebywałymi możliwościami była prosta już na etapie konstrukcji produktu. Nic nie jest dla nas ważniejsze, niż poważnie podchodzący do muzyki ludzie, którzy szukają naszych produktów.

Sony Design
Urok geometrii

Połączenie elementów audiowizualnych i wewnętrznych. Poznaj źródła inspiracji projektantów.