System dźwięku zrodzony z pasji

Wywiad z inżynierem dźwięku Kasumi Miyamoto dotyczący kompaktowego zestawu muzycznego CAS-1 firmy Sony

Fascynacja dźwiękiem zawsze była obecna w życiu Kasumi Miyamoto — i wtedy, gdy jako dziewczynka brała lekcje gry na fortepianie, i później, gdy z zachwytem podziwiała należący do ojca sprzęt i zestaw muzyczny. Wierzy ona, że systemy dźwięku powinny robić więcej, niż tylko odtwarzać muzykę. Powinny również dawać słuchaczowi poczucie obcowania z czymś realnym. 

Dziś Miyamoto jest jednym z inżynierów dźwięku w Sony i udało się jej osiągnąć cel w ramach tworzenia kompaktowego zestawu muzycznego CAS-1. Celem przyświecającym twórcom tego systemu dźwięku było zbudowanie produktu, który będzie potrafił możliwie jak najwierniej odtworzyć niepowtarzalne brzmienie artysty i oddać jego emocje.  

P: Jaki aspekt pracy w Sony najbardziej ci się podoba?

Miyamoto: Gdy zaczynałam pracować dla Sony, wiedziałam już, że chcę zajmować się dźwiękiem i projektować rozwiązania przeznaczone dla audiofilów. Miałam szczęście, bo przydzielono mnie do działu zajmującego się audio wysokiej klasy, czyli dokładnie tam, gdzie miałam nadzieję trafić. Powierzono mi odpowiedzialność za takie produkty jak amplituner wielokanałowy STR-DA5800 ES i podłączany do portu USB przetwornik C/A ze wzmacniaczem UAD-1. Tworzenie produktów, które są w stanie oddać dźwięk wysokiej jakości, daje mi ogromną radość. Lubię wiedzieć, że dzięki naszym produktom melomani z całego świata mogą poznać muzykę z zupełnie nowej strony.  

P: Czym zajmowałaś się podczas prac nad systemem dźwięku CAS-1?

Miyamoto: Odpowiadałam za zasilanie oraz wzmacniacz. Moim zadaniem było zaprojektowanie i dostrojenie brzmienia zestawu CAS-1 pod kątem dźwięku o najwyższej jakości.

P: Jak wygląda twój typowy dzień pracy?

Miyamoto: Dzień pracy zaczynam od projektowania obwodów elektrycznych, kontroli prototypów i zbierania danych fal dźwiękowych. Później idę do pokoju odsłuchowego, gdzie spędzam przeciętnie około trzech godzin, słuchając dźwięku generowanego przez system i jednocześnie go regulując.

P: Na czym polega wyjątkowość wrażeń przy słuchaniu muzyki za pomocą tego kompaktowego zestawu muzycznego?

Miyamoto: Wydaje mi się, że największą zaletą zestawu CAS-1 jest niesamowita jakość dźwięku mimo tak małych rozmiarów. To całkowite zaskoczenie. Miłośnicy muzyki powszechnie używają dziś słuchawek, ale mało kto miał okazję porządnie przetestować dobrej jakości głośniki. CAS-1 to model dla osób, którym zależy na wyjątkowych wrażenia przy słuchaniu. Udało nam się skonstruować produkt, który pozwala słuchaczowi poczuć się, jakby nagle znalazł się przed sceną, na której odbywa się koncert.  

P: Co było inspiracją do stworzenia systemu dźwięku CAS-1?

Na rynku jest mnóstwo urządzeń audio umożliwiających łatwe słuchanie muzyki, jednak produkty ze średniej półki nie są reprezentowane zbyt licznie. Więc gdy chcemy zapewnić sobie wrażenia na nieco wyższym poziomie, wybór zazwyczaj zawęża się do sprzętu wysokiej klasy. 

Dlatego właśnie wydawało nam się, że trzeba stworzyć kompaktowy zestaw muzyczny CAS-1. Jego wyjątkowość nie polega wyłącznie na łatwości obsługi, lecz także na doskonałej jakości dźwięku, która wprawia w zachwyt zwykłych słuchaczy, a nawet wywiera wrażenie na audiofilach. 

P: Czy możesz przybliżyć nam trochę sam proces projektowania systemu dźwięku CAS-1? 

Miyamoto: Na początku prac nad koncepcją produktu zastanawialiśmy się, jaki przedmiot mógłby w sposób naturalny pasować do blatów biurek naszych klientów, tak jak ma to miejsce w przypadku książek. Doszliśmy do wniosku, że CAS-1 powinien mieć rozmiary zbliżone do typowego słownika, tak aby bez trudu pomieścił się obok książek i innych przedmiotów trzymanych zazwyczaj na biurku.

Jeśli chodzi o wybór materiałów, sięgnęliśmy po skandynawską brzozę, która pozwala podkreślić brzmienie prawdziwego drewna. Na koniec, aby upewnić się, że udało nam się uzyskać najwyższą możliwą jakość dźwięku, poddaliśmy system dźwięku czterem różnym testom. 

Pyt.: Jaki rodzaj muzyki zestaw CAS-1 odtwarza najlepiej? 

Miyamoto: Gorąco zachęcam do słuchania nagrań z koncertów. Wykonania na żywo niosą w sobie szczególny impet, nastrój, energię i atmosferę miejsca. Zestaw CAS-1 ma za zadania możliwie najwierniej odtworzyć te dźwięki. Jego potencjał pozwala nakreślić wizję czystych emocji, które były udziałem artysty grającego utwór.

Pyt.: Dlaczego dźwięk o wysokiej rozdzielczości jest tak istotny?

Miyamoto: Możliwość odtwarzania plików z dźwiękiem o wysokiej rozdzielczości to mocna strona zestawu CAS-1. Takie pliki zawierają duże ilości danych, dzięki którym można usłyszeć to, co wcześniej było niesłyszalne i naprawdę poczuć się jak na koncercie. Słuchacz może zacząć odbierać swoje ulubione utwory na zupełnie innej płaszczyźnie. Tajemnica precyzji dźwięku o wysokiej rozdzielczości polega na dużej przepływności i dużej częstotliwości próbkowania. Poprawa jakości dźwięku cyfrowej muzyki sprawi, że tym trendem będzie się stopniowo interesować coraz więcej osób.

P: Czy możesz poradzić konsumentom, na co powinni zwrócić uwagę przy zakupie systemu dźwięku?

Miyamoto: Wybierając system dźwięku, zawsze trzeba najpierw posłuchać, jak odtwarza on dźwięk. Dziś wszystko można bez trudu kupić przez Internet, ale doradzałabym osobiste sprawdzenie systemu dźwięku przed podjęciem decyzji. Opis funkcji i dane techniczne, które można przeczytać online, nie zastąpią bezpośredniego kontaktu ze sprzętem. 

Niewielkie wymiary zestawu CAS-1 mogą w pierwszej chwili wprowadzać w błąd, ale nie wolno nie doceniać jego możliwości. CAS-1 zapewnia pierwszorzędną jakość dźwięku i swobodnie mieści się w każdym pomieszczeniu. 

Muzyka i życie: trendy i wiadomości dla melomanów i audiofilów