Slogany dot. dźw. o wys. rozdz.

które każdy audiofil powinien znać

Chcesz wskoczyć do ekscytującego (a czasami przytłaczającego) świata dźwięku o wysokiej rozdzielczości? O dźwięku Hi-Res można znaleźć tyle informacji, ale cały ten żargon przypomina czasem bigos z liter na skrótach i niezrozumiałych terminach.

Głowa do góry. Naszym celem w Sony jest wyposażenie Cię w niezbędną wiedzę na temat dźwięku o wysokiej rozdzielczości, dzięki której staniesz się ekspertem w dziedzinie audio i będziesz się cieszyć pełnią doznań muzycznych.

Oto lista podstawowych terminów i definicji związanych z dźwiękiem o wysokiej rozdzielczości, które przewijają się ostatnio w audiofilskim świecie:

Dźwięk o wysokiej rozdzielczości (Hi-Res):

Dźwięk, który wykorzystuje wyższą częstotliwość próbkowania niż w CD i MP3 do kodowania i odtwarzania muzyki. Bardzo czysty i zniuansowany dźwięk o wysokiej rozdzielczości ożywia ulubione utwory, zachowując więcej danych niż proces konwersji oryginalnych nagrań do plików MP3. Do formatów plików o wysokiej rozdzielczości dźwięku należą WAV, DSD, ALAC, FLAC oraz AIFF.

DSD vs. PCM:

Są dwa główne sposoby przetwarzania/kodowania dźwięku na przydatne cyfrowo formaty — PCM oraz DSD. Mówiąc w skrócie, PCM łatwiej manipulować. DSD jest jednak głównym formatem archiwizacji używanym w studiach nagraniowych, więc według niektórych DSD zapewnia próbki cyfrowe najbardziej zbliżone do analogowego źródła. Oto dane każdego z nich:

DSD:

Direct-Stream Digital wykorzystuje kodowanie za pomocą modulacji gęstością impulsów do zapisywania sygnałów audio na nośnikach cyfrowych. Częstotliwość próbkowania w tej technologii wynosi 2,8224 MHz lub 5,6448 MHz, czyli jest odpowiednio 64 lub 128 razy większa niż częstotliwość próbkowania na płytach CD.

PCM:

Modulacja impulsowo-kodowa (PCM) to technologia, która przekształca standardowe sygnały audio na dźwięk cyfrowy. To standardowa forma dźwięku cyfrowego w komputerach i na płytach CD. Amplitudę sygnału próbkuje się w jednakowych odstępach czasu, a następnie każdą próbkę ogranicza do najbliższej wartości za pomocą szeregu cyfrowych kroków.

Stratny:

Kompresja stratna pliku powoduje utratę danych i jakości w stosunku do wersji oryginalnej i wiąże się z plikami MP3 i AAC. Skompresowany plik zajmuje mniej miejsca niż wersja oryginalna, ale ma dużo gorszą jakość.

Bezstratny:

Kompresja bezstratna pozwala na niemal idealną rekonstrukcję oryginalnych danych z danych skompresowanych za pomocą pewnej klasy algorytmów. Rozmiary plików w przypadku danych bezstratnych są generalnie większe niż plików stratnych, ale jakość dźwięku jest znacznie lepsza. Przykładem formatów plików tego typu są FLAC i Apple Lossless.

Nieskompresowany:

Dźwięk nieskompresowany to — jak sama nazwa wskazuje — oryginalne dane bez kompresji. Ogólnie mówiąc, największą jakość dźwięku dają nieskompresowane pliki audio w takim formacie, jak WAV czy AIFF. Do wad nieskompresowanego dźwięku należy to, że takie pliki zajmują wiele miejsca, a ich otwieranie i odtwarzanie wymaga dużej przepustowości łącza.

kHz/bit:

To standardowe oznaczenie częstotliwości próbkowania do głębi bitowej.

Liczba kiloherców (kHz)

określa częstotliwość próbkowania, czyli ile razy na sekundę próbkowany jest dźwięk. Im większa zatem liczba kHz, tym lepsza jakość dźwięku.

Głębia bitowa

określa, ile bitów (czyli jaka ilość danych) znajduje się w każdej próbce. Głębia bitowa bezpośrednio odpowiada rozdzielczości każdej próbki. Im większa głębia bitowa, tym lepsza jakość dźwięku.

Nowe słówka na temat dźwięku o wysokiej rozdzielczości po założeniu słuchawek masz już w jednym palcu, więc poświęć teraz chwilę, żeby doświadczyć ich znaczenia w realnym świecie.

Posłuchaj utworu o krystalicznie czystym dźwięku wysokiej rozdzielczości na swoich luksusowych słuchawkach stereofonicznych MDR-1A/B.

Ciesz się zaletami formatu DSD, który możesz odtwarzać na swoim cyfrowym odtwarzaczu muzycznym Walkman® o pojemności 64 GB pozwalającym na słuchanie nagrań o wysokiej rozdzielczości.

Możesz znaleźć wszystkie swoje ulubione utwory z dźwiękiem o wysokiej rozdzielczości.

Muzyka i życie: trendy i wiadomości dla melomanów i audiofilów