System oświetlenia

Oświetlenie na potrzeby wyrafinowanych zdjęć

Niezależnie od tego, czy robisz zdjęcia, czy nagrywasz filmy, oświetlenie ma kluczowe znaczenie dla tworzonej atmosfery, która przekazuje zamierzenie artystyczne. Przedstawimy tu kilka narzędzi i technik, które pozwolą na uzyskanie profesjonalnych obrazów.

Liczby przewodnie lamp

Zewnętrzna lampa błyskowa zwiększa odległość doświetlenia

„Liczba przewodnia” informuje o możliwościach lampy w zakresie doświetlenia odległych obiektów. Jest ona równa maksymalnej odległości od lampy do obiektu, pomnożonej przez odpowiednią wartość przysłony: liczba przewodnia = odległość (m) x przysłona (wartość f/)

Liczba przewodnia 60 (w metrach, przy ISO 100) oznacza na przykład, że obiekt w odległości 15 metrów zostanie odpowiednio oświetlony przy wartości przysłony f/4 (60 = 15 x 4). W przypadku zmniejszenia otworu przysłony do wartości f/8 odległość ulegnie skróceniu o połowę, co oznacza, że odpowiednio oświetlone będą te obiekty, które znajdują się w odległości maksymalnie 7,5 metrów (60 = 7,5 x 8). Zwiększenie czułości ISO aparatu może pozwolić na uzyskanie efektów podobnych do korzystania z lampy błyskowej o wyższej liczbie przewodniej.

Zewnętrzne lampy błyskowe

Ruchoma głowica 

Zmiękczanie cieni i zwiększanie głębi

Niezależne od aparatu lampy błyskowe mogą zwiększyć głębię obrazu, jednak czasem łatwiej i skuteczniej odbić światło lampy wbudowanej od pobliskiej powierzchni, na przykład ściany czy sufitu. Pozwala to uzyskać bardziej naturalne oświetlenie i większą głębię. Różnica może być znacząca, a ponieważ lampa błyskowa pozostaje w aparacie, można skorzystać z maksymalnej mobilności i szybkości. Odbicie światła z lampy pozwala również na szersze pokrycie kadru i sprawdza się idealnie, kiedy na przykład chcesz oświetlić grupę ludzi.

Błysk bezpośredni
BŁYSK BEZPOŚREDNI
Odbicie od sufitu
BŁYSK ODBITY

Odbicie od sufitu

Skieruj lampę w stronę sufitu, aby rozproszyć i rozprowadzić światło, uzyskując w ten sposób delikatniejszy, bardziej wyrafinowany efekt niż w przypadku błysku bezpośredniego.

Błysk bezpośredni

Błysk bezpośredni

Odbicie od sufitu

Błysk odbity

Odbicie od ściany

Jeśli chcesz zmiękczyć cienie, które zaznaczają kontury obiektu, możesz odbić błysk od ściany. Tę technikę warto czasem połączyć z oświetleniem pomieszczenia.

Odbicie od sufitu
BŁYSK BEZPOŚREDNI
Odbicie od ściany
BŁYSK ODBITY
Błysk bezpośredni

Błysk bezpośredni

Odbicie od ściany

Błysk odbity

Synchronizacja z lampą błyskową

Synchronizacja z krótkimi czasami otwarcia migawki i długimi czasami ekspozycji

Do uzyskania rozmycia tła w jasnym świetle będzie potrzebny krótki czas otwarcia migawki i duży otwór przysłony. Jeśli jest potrzebna lampa doświetlająca, maksymalny czas otwarcia migawki będzie ograniczony, co uniemożliwia stosowanie odpowiednio niskich wartości przysłony. Synchronizacja z krótkimi czasami migawki (HSS) umożliwia korzystanie z lampy błyskowej niezależnie od czasu otwarcia migawki, dzięki czemu możesz zwiększyć otwór przysłony.

Synchronizacja z długimi czasami ekspozycji jest stosowana, kiedy długi czas naświetlania jest potrzebny do odpowiedniego naświetlenia tła w pomieszczeniu lub w nocy. Błysk oświetla obiekt, jednak migawka pozostaje otwarta na tyle długo, aby naświetlić również tło. Dzięki temu można uzyskać równomiernie doświetlone zdjęcia, na których obiekt i tło są wyraźnie widoczne.    

Synchronizacja z krótkimi czasami otwarcia migawki

[Po lewej] Tryb normalny [Po prawej] Tryb HSS

Synchronizacja z krótkimi czasami otwarcia migawki

Lampa doświetlająca zwykle skraca czas otwarcia migawki, wymuszając przymknięcie przysłony, by tło było ostre. HSS pozwala korzystać z krótszych czasów otwarcia migawki i otwartej przysłony, by uzyskać małą głębię ostrości.

Synchronizacja z długimi czasami ekspozycji

Zwykłe lampy błyskowe doświetlają obiekt, ale tło pozostaje ciemne. Dzięki synchronizacji z długimi czasami ekspozycji obiekt i tło są prawidłowo doświetlone.

Synchronizacja z długimi czasami ekspozycji

[Po lewej] Tryb normalny [Po prawej] Synchronizacja z długimi czasami ekspozycji

Oddzielna lampa błyskowa

Konfiguracja 1, 2 i 3-lampowa ze sterowaniem radiowym

Układ kilku lamp zewnętrznych może znacznie zwiększyć Twoje możliwości. Sterowanie współczynnikiem, przez podczerwień lub radiowo, może ułatwić osiągnięcie idealnej mocy lamp.

1 lampa: B

1 lampa
1 lampa

Konfiguracje wielolampowe zapewniają większą wszechstronność, jednak wystarczy jedna zewnętrzna lampa, aby uzyskać piękne zdjęcia. Wystarczy odsunąć główne źródło światła od osi aparatu, aby uzyskać głębsze, bardziej interesujące cienie i kontury. Odbite światło dodatkowo doświetla kadr. Wbudowana lampa błyskowa (A) służy tylko do kontroli, zaś zewnętrzna lampa błyskowa (B) stanowi główne źródło światła dla całego kadru.

2 lampy: B + C

2 lampy
2 lampy

Konfiguracja z dwiema lampami zapewnia większą wszechstronność i kontrolę. Pozwala na ustawienie lamp i dostosowanie ich mocy, aby osiągnąć optymalną głębię oraz idealną proporcję między lampą główną a doświetlającą. Lampa główna (B) oświetla obiekt z boku, zaś doświetlająca (C) zmiękcza cienie i rozmywa poboczne źródła światła. W porównaniu z ustawieniem jednolampowym powyżej obiekt jest bardziej wyraźny i widoczny. Podobnie jak w przypadku ustawienia jednolampowego wbudowana lampa (A) służy tylko do sterowania.

3 lampy: B + C + D

3 lampy
3 lampy

Trzecia lampa zapewnia większą swobodę oświetlenia tła i zaznaczenia konturów obiektu. W tym przykładzie zastosowaliśmy lampę główną (B) do oświetlenia obiektu oraz lampę doświetlającą (C), która bezpośrednio i szeroko oświetla tło. Trzecia lampa, zwana kontrową (D), w tym przypadku tworzy wyraźny kontur świetlny, rysujący krawędź obiektu najbardziej oddalonego od lampy głównej. Dzięki temu jest on wyraźnie widoczny na stosunkowo jasnym tle. Ten obraz odznacza się bardziej wyrównanym oświetleniem w kadrze niż poprzednie przykłady, jednak każdy element jest wyraźnie oddzielny i odpowiednio zaznaczony. Wbudowana lampa błyskowa (A) służy tylko do sterowania.

Lampy błyskowe niezależne od aparatu

Sterowanie radiowe

Pilot zdalnego sterowania na podczerwień sprawdza się w przypadku niewielkich odległości, gdzie światło otoczenia jest odpowiednie i nie ma przeszkód blokujących sygnały kontrolne. Pilot radiowy lepiej poradzi sobie w większej liczbie zastosowań. Bezprzewodowy pilot radiowy (FA-WRC1M) oraz odbiornik (FA-WRR1) firmy Sony ułatwiają przygotowanie zaawansowanych konfiguracji wielolampowych i pozwalają uzyskać precyzyjną kontrolę nad nawet 15 niezależnymi lampami w 5 grupach (3 grupy w trybie TTL) przy odległości do około 30 metrów. Sygnały kontrolne trafiają do odbiorników niezależnie od zastanych warunków oświetleniowych, rozmieszczenia odbiorników czy przeszkód. Bezprzewodowe piloty radiowe zapewniają najbardziej spójne rezultaty w najszerszej gamie zastosowań fotograficznych.

Kompozycje o dużej głębi

Kompozycje o dużej głębi

Dzięki zasięgowi maksymalnemu około 30 metrów urządzenia FA-WRC1M i FA-WRR1 pozwalają na strategiczne rozmieszczenie oraz sterowanie lampami w celu jak najlepszego oświetlenia odległych obiektów lub detali tła.

Niezawodne w każdym oświetleniu

Sygnał w podczerwieni może zakłócić światło słoneczne lub inne źródła światła zawierające wiązki podczerwieni, jednak sygnał radiowy pozostaje sprawny niezależnie od oświetlenia.

Niezawodne w każdym oświetleniu
Obejście przeszkód

Obejście przeszkód

Sygnał radiowy pokonuje przeszkody, które mogą blokować sygnał w podczerwieni. Odbiorniki można rozstawić za aparatem lub obiektem bez wpływu na sprawność.

Bezprzewodowy pilot i odbiornik radiowy

Do odbiornika FA-WRR1 sparowanego z pilotem FA-WRC1 można podłączyć obsługiwaną lampę błyskową*, aby utworzyć sterowany radiowo bezprzewodowy system oświetlenia

*HVL-F60M/F43M/F32M
*HVL-F58AM/F43AM/F42AM (ADP-MAA, sprzedawany osobno)

Oświetlenie LED

Dodatkowe światło to lepsze zdjęcia

Wył./wł.

Dodatkowe światło to lepsze zdjęcia

Wydajne, trwałe lampy LED mogą zapewnić dodatkowe doświetlenie, które jest potrzebne, aby zarejestrować zdjęcia o wysokiej jakości. Pozwalają fotografować z mniejszą czułością ISO oraz ułatwiają ustawianie ostrości.

Naturalny balans kolorów

Nieustawiona lampa LED jest zbliżona do naturalnego światła słonecznego. Temperaturę barwową można łatwo dostosować do innych rodzajów oświetlenia, aby uzyskać naturalny balans bieli podczas zdjęć.

Naturalny balans kolorów

Wył./wł.

Ciągła regulacja jasności

Wył./wł.

Ciągła regulacja jasności

Zmienna kontrola jasności pozwala na łatwe dostosowanie współczynnika oświetlenia i stworzenie pożądanej atmosfery oraz wydobycie wszystkich szczegółów.