System oświetlenia
Oświetlenie na potrzeby wyrafinowanych zdjęć
Niezależnie od tego, czy robisz zdjęcia, czy nagrywasz filmy, oświetlenie ma kluczowe znaczenie dla tworzonej atmosfery, która przekazuje zamierzenie artystyczne. Przedstawimy tu kilka narzędzi i technik, które pozwolą na uzyskanie profesjonalnych obrazów.
Liczby przewodnie lamp
* Dostępność produktu zależna od regionu.
Zewnętrzna lampa błyskowa zwiększa odległość doświetlenia
„Liczba przewodnia” informuje o możliwościach lampy w zakresie doświetlenia odległych obiektów. Jest ona równa maksymalnej odległości od lampy do obiektu, pomnożonej przez odpowiednią wartość przysłony: liczba przewodnia = odległość (m) x przysłona (wartość f/)
Liczba przewodnia 60 (w metrach, przy ISO 100) oznacza na przykład, że obiekt w odległości 15 metrów zostanie odpowiednio oświetlony przy wartości przysłony f/4 (60 = 15 x 4). W przypadku zmniejszenia otworu przysłony do wartości f/8 odległość ulegnie skróceniu o połowę, co oznacza, że odpowiednio oświetlone będą te obiekty, które znajdują się w odległości maksymalnie 7,5 metrów (60 = 7,5 x 8). Zwiększenie czułości ISO aparatu może pozwolić na uzyskanie efektów podobnych do korzystania z lampy błyskowej o wyższej liczbie przewodniej.
Wbudowana lampa błyskowa (liczba przewodnia: 4~12): blisko
Wbudowana lampa błyskowa (liczba przewodnia: 4~12): daleko
Zewnętrzna lampa błyskowa (liczba przewodnia): daleko
Zewnętrzne lampy błyskowe
Ruchoma głowica
Zmiękczanie cieni i zwiększanie głębi
Niezależne od aparatu lampy błyskowe mogą zwiększyć głębię obrazu, jednak czasem łatwiej i skuteczniej odbić światło lampy wbudowanej od pobliskiej powierzchni, na przykład ściany czy sufitu. Pozwala to uzyskać bardziej naturalne oświetlenie i większą głębię. Różnica może być znacząca, a ponieważ lampa błyskowa pozostaje w aparacie, można skorzystać z maksymalnej mobilności i szybkości. Odbicie światła z lampy pozwala również na szersze pokrycie kadru i sprawdza się idealnie, kiedy na przykład chcesz oświetlić grupę ludzi.
Odbicie od sufitu
Skieruj lampę w stronę sufitu, aby rozproszyć i rozprowadzić światło, uzyskując w ten sposób delikatniejszy, bardziej wyrafinowany efekt niż w przypadku błysku bezpośredniego.
Błysk bezpośredni
Błysk odbity
Odbicie od ściany
Jeśli chcesz zmiękczyć cienie, które zaznaczają kontury obiektu, możesz odbić błysk od ściany. Tę technikę warto czasem połączyć z oświetleniem pomieszczenia.
Błysk bezpośredni
Błysk odbity
Synchronizacja z lampą błyskową
Synchronizacja z krótkimi czasami otwarcia migawki i długimi czasami ekspozycji
Do uzyskania rozmycia tła w jasnym świetle będzie potrzebny krótki czas otwarcia migawki i duży otwór przysłony. Jeśli jest potrzebna lampa doświetlająca, maksymalny czas otwarcia migawki będzie ograniczony, co uniemożliwia stosowanie odpowiednio niskich wartości przysłony. Synchronizacja z krótkimi czasami migawki (HSS) umożliwia korzystanie z lampy błyskowej niezależnie od czasu otwarcia migawki, dzięki czemu możesz zwiększyć otwór przysłony.
Synchronizacja z długimi czasami ekspozycji jest stosowana, kiedy długi czas naświetlania jest potrzebny do odpowiedniego naświetlenia tła w pomieszczeniu lub w nocy. Błysk oświetla obiekt, jednak migawka pozostaje otwarta na tyle długo, aby naświetlić również tło. Dzięki temu można uzyskać równomiernie doświetlone zdjęcia, na których obiekt i tło są wyraźnie widoczne.
[Po lewej] Tryb normalny [Po prawej] Tryb HSS
Synchronizacja z krótkimi czasami otwarcia migawki
Lampa doświetlająca zwykle skraca czas otwarcia migawki, wymuszając przymknięcie przysłony, by tło było ostre. HSS pozwala korzystać z krótszych czasów otwarcia migawki i otwartej przysłony, by uzyskać małą głębię ostrości.
Synchronizacja z długimi czasami ekspozycji
Zwykłe lampy błyskowe doświetlają obiekt, ale tło pozostaje ciemne. Dzięki synchronizacji z długimi czasami ekspozycji obiekt i tło są prawidłowo doświetlone.
[Po lewej] Tryb normalny [Po prawej] Synchronizacja z długimi czasami ekspozycji
Oddzielna lampa błyskowa
Konfiguracja 1, 2 i 3-lampowa ze sterowaniem radiowym
Układ kilku lamp zewnętrznych może znacznie zwiększyć Twoje możliwości. Sterowanie współczynnikiem, przez podczerwień lub radiowo, może ułatwić osiągnięcie idealnej mocy lamp.
1 lampa: B
Konfiguracje wielolampowe zapewniają większą wszechstronność, jednak wystarczy jedna zewnętrzna lampa, aby uzyskać piękne zdjęcia. Wystarczy odsunąć główne źródło światła od osi aparatu, aby uzyskać głębsze, bardziej interesujące cienie i kontury. Odbite światło dodatkowo doświetla kadr. Wbudowana lampa błyskowa (A) służy tylko do kontroli, zaś zewnętrzna lampa błyskowa (B) stanowi główne źródło światła dla całego kadru.
2 lampy: B + C
Konfiguracja z dwiema lampami zapewnia większą wszechstronność i kontrolę. Pozwala na ustawienie lamp i dostosowanie ich mocy, aby osiągnąć optymalną głębię oraz idealną proporcję między lampą główną a doświetlającą. Lampa główna (B) oświetla obiekt z boku, zaś doświetlająca (C) zmiękcza cienie i rozmywa poboczne źródła światła. W porównaniu z ustawieniem jednolampowym powyżej obiekt jest bardziej wyraźny i widoczny. Podobnie jak w przypadku ustawienia jednolampowego wbudowana lampa (A) służy tylko do sterowania.
3 lampy: B + C + D
Trzecia lampa zapewnia większą swobodę oświetlenia tła i zaznaczenia konturów obiektu. W tym przykładzie zastosowaliśmy lampę główną (B) do oświetlenia obiektu oraz lampę doświetlającą (C), która bezpośrednio i szeroko oświetla tło. Trzecia lampa, zwana kontrową (D), w tym przypadku tworzy wyraźny kontur świetlny, rysujący krawędź obiektu najbardziej oddalonego od lampy głównej. Dzięki temu jest on wyraźnie widoczny na stosunkowo jasnym tle. Ten obraz odznacza się bardziej wyrównanym oświetleniem w kadrze niż poprzednie przykłady, jednak każdy element jest wyraźnie oddzielny i odpowiednio zaznaczony. Wbudowana lampa błyskowa (A) służy tylko do sterowania.
Lampy błyskowe niezależne od aparatu
Sterowanie radiowe
Pilot zdalnego sterowania na podczerwień sprawdza się w przypadku niewielkich odległości, gdzie światło otoczenia jest odpowiednie i nie ma przeszkód blokujących sygnały kontrolne. Pilot radiowy lepiej poradzi sobie w większej liczbie zastosowań. Lampa błyskowa z systemem radiowym (HVL-F45RM) oraz bezprzewodowy pilot/odbiornik radiowy (FA-WRC1M/FA-WRR1) firmy Sony ułatwiają przygotowanie zaawansowanych konfiguracji wielolampowych. Pozwalają uzyskać precyzyjną kontrolę nad nawet 15 niezależnymi lampami w nawet 5 grupach (3 grupy w trybie TTL) przy odległości do około 30 metrów. Sygnały kontrolne trafiają do odbiorników niezależnie od zastanych warunków oświetleniowych, rozmieszczenia odbiorników czy przeszkód. Bezprzewodowe piloty radiowe zapewniają najbardziej spójne rezultaty w najszerszej gamie zastosowań fotograficznych.
Kompozycje o dużej głębi
Dzięki zasięgowi maksymalnemu ok. 30 metrów przy użyciu lampy błyskowej lub pilota z systemem radiowym można rozmieścić oświetlenie w strategicznych miejscach i sterować nim tak, aby uzyskać optymalne podświetlenie odległych obiektów lub detali tła.
Niezawodne w każdym oświetleniu
Sygnał w podczerwieni może zakłócić światło słoneczne lub inne źródła światła zawierające wiązki podczerwieni, jednak sygnał radiowy pozostaje sprawny niezależnie od oświetlenia.
Obejście przeszkód
Sygnał radiowy pokonuje przeszkody, które mogą blokować sygnał w podczerwieni. Odbiorniki można rozstawić za aparatem lub obiektem bez wpływu na sprawność.
Sterowana radiowo bezprzewodowa lampa błyskowa i pilot/odbiornik
[1] HVL-F45RM (odbiornik / zewnętrzna lampa błyskowa)
[2] FA-WRR1 (odbiornik) + zgodna lampa błyskowa (zewnętrzna)
[3] FA-WRR1 (odbiornik) + studyjna lampa błyskowa (za pośrednictwem kabla do synchronizacji)
[4] HVL-F45RM (pilot / wbudowana lampa błyskowa)
[5] FA-WRC1M (pilot)
Oświetlenie LED
Wył./wł.
Dodatkowe światło to lepsze zdjęcia
Wydajne, trwałe lampy LED mogą zapewnić dodatkowe doświetlenie, które jest potrzebne, aby zarejestrować zdjęcia o wysokiej jakości. Pozwalają fotografować z mniejszą czułością ISO oraz ułatwiają ustawianie ostrości.
Naturalny balans kolorów
Nieustawiona lampa LED jest zbliżona do naturalnego światła słonecznego. Temperaturę barwową można łatwo dostosować do innych rodzajów oświetlenia, aby uzyskać naturalny balans bieli podczas zdjęć.
Wył./wł.
Wył./wł.
Ciągła regulacja jasności
Zmienna kontrola jasności pozwala na łatwe dostosowanie współczynnika oświetlenia i stworzenie pożądanej atmosfery oraz wydobycie wszystkich szczegółów.