FX3

Nowy poziom filmowej swobody

Kamera Cinema Line Sony FX3 urzeczywistni wizje twórczych pasjonatów. Poza filmową ekspresją wyróżnia ją niezawodne działanie i łatwa obsługa — czyli dokładnie to, czego potrzebują dzisiejsi twórcy. Dzięki małym wymiarom i wadze kamera jest poręczna i wygodna w noszeniu. 

Przepustka do świata profesjonalnego kina
Przykładowe zdjęcie
W służbie filmowej ekspresji
Przykładowe zdjęcie
Zaprojektowana z myślą o wygodnej pracy w pojedynkę
Przykładowe zdjęcie
Możliwości rozbudowy i funkcjonalność dla twórców
W służbie filmowej ekspresji
Pełnoklatkowa jakość przy słabym świetle

Innowacyjne techniki przechwytywania światła w pełnoklatkowym przetworniku kamery FX3 pozwalają uzyskać wyraźny obraz nawet w słabym świetle. Standardowy zakres czułości ISO, wynoszący przy filmowaniu 80–102 400, można rozszerzyć do 409 600. 

Szeroki zakres dynamiki, większa ekspresja

Kamera FX3 ma wyjątkowy, ponad 15-stopniowy zakres dynamiki, umożliwiający rejestrację obrazu rano, w południe i wieczorem, we wnętrzach i plenerach. Utrwala każdy niuans i zapewnia wyjątkową swobodę korygowania kolorów w obrazie filmowym.

Kreatywność i efekty bokeh na miarę pełnej klatki

Nagrywaj filmy w kinowej rozdzielczości 4K z małą głębią ostrości, wspaniałym efektem bokeh i swobodą kształtowania obrazu, jaką daje pełnoklatkowa matryca.

S-Cinetone™ — kolorystyka jak w kinie

Przy standardowych ustawieniach kamery FX3 obraz jest utrwalany z użyciem wyglądu S-Cinetone, wprowadzonego po raz pierwszy w renomowanym kamkorderze Sony FX9. Wygląd ten został starannie dostosowany do wymogów twórców, by zapewnić bogate kolory i naturalne odcienie skóry. Nagrania S-Cinetone można łączyć bez korekt z materiałem z innych kamer Cinema Line. 

Materiał 4K 120 kl./s z idealnie ostrą każdą klatką 

Dzięki dokładnemu systemowi AF i szybkiemu odczytowi matrycy kamera FX3 rejestruje szczegółowy obraz 4K nawet przy dużej liczbie klatek na sekundę. W trybie zwolnionego i przyspieszonego tempa (S&Q) użytkownik ma pełną kontrolę nad klatkażem i może nagrywać piękne ujęcia ruchu do odtworzenia w nawet pięciokrotnie zwolnionym tempie (w formacie 24p). 

Przykładowe zdjęcie
10-bitowy obraz S-Log3 i HDR — płynne przejścia tonalne

Krzywa gamma S-Log3 i przestrzeń barw S-Gamut3.Cine zapewniają wysoką jakość reprodukcji kolorów w szerokim zakresie dynamiki. Takie nagrania łatwo jest połączyć w postprodukcji z materiałem filmowym z innych kamer Cinema Line. Profil obrazu HDR HLG (Hybrid Log-Gamma) pozwala nagrywać obraz HDR do bezpośredniego wyświetlenia na zgodnym telewizorze. 

Reprodukcja 16-bitowego materiału RAW przez port HDMI 

Gdy wymagana jest elastyczność w postprodukcji, można nagrać 16-bitowy obraz RAW na zgodny rejestrator zewnętrzny podłączony przez HDMI. Kamera będzie równolegle zapisywać materiał XAVC HS 4K, XAVC S 4K lub XAVC S-I 4K i pliki proxy. Film RAW ma rozdzielczość 4264 × 2408 [16:9] — wyższą niż w standardzie DCI 4K.

Zdjęcie przedstawiające montaż monitora innego producenta na kamerze FX3
Obrazy przedstawiające strukturę plików All-intra i Long GOP oraz grupę obrazów
Bogactwo szczegółów i realistyczne kolory

Kamera FX3 umożliwia wewnętrzny zapis materiału 4K z 10-bitową kwantyzacją i próbkowaniem koloru 4:2:2 przy użyciu kompresji All-Intra lub Long GOP. Umożliwia to jeszcze dalej idącą korektę kolorystyki z zachowaniem naturalnego wyglądu przejść tonalnych.   

[1] All-Intra (All-I)   [2] Long GOP   [3] Grupa obrazów (GoP) 

Zaprojektowana z myślą o wygodnej pracy w pojedynkę
Niezawodny, bardzo dokładny system AF

Pokrywający rozległy obszar system AF z funkcją inteligentnego śledzenia wykorzystuje wykrywanie fazy w płaszczyźnie ogniskowej do stabilnego śledzenia obiektu w niemal całym kadrze. System Fast Hybrid AF działa dokładnie nawet przy małej głębi ostrości i filmowaniu w formacie 4K (QFHD) 120p. 

Zaawansowany system AF śledzący ostrość

Funkcje śledzenia bezbłędnie utrzymują ostrość na obiekcie, pozwalając skupić się na kompozycji. System Real-time Eye AF dokładnie ustawia ostrość na twarz i oczy, a algorytmy Sony rozpoznające obiekty z użyciem SI umożliwiają śledzenie w czasie rzeczywistym. 

Płynne przejścia i ostrość od dotknięcia 

Kamera FX3 ma 7 ustawień szybkości przejścia AF przy przenoszeniu ostrości. 5 ustawień czułości zmiany obiektu AF pozwala określić, na ile łatwo system AF będzie przełączał ostrość na inny obiekt lub utrzymywał ją na obecnym. Aby wybrać obiekt, na który ma być nastawiana ostrość, wystarczy go dotknąć na ekranie LCD. 

Zdjęcie kilku obiektywów Sony z mocowaniem typu E
Zaawansowane obiektywy z mocowaniem typu E do filmowania

Obiektywy Sony z mocowaniem typu E łączą sprawnie, płynnie działający autofokus z doskonałymi parametrami optycznymi i funkcjonalnością w ambitnych projektach filmowych. Unikatowa technologia liniowego napędu w tych obiektywach zwiększa płynność i dokładność systemu AF w twórczych przedsięwzięciach.

Poręczność, mobilność i duży potencjał

Mała, lekka kamera FX3 powstała z myślą o mobilności. Jej odłączany uchwyt i otwory do bezpośredniego montażu akcesoriów pozwalają szybko rozpocząć pracę, bezproblemowo nakręcić materiał i sprawnie spakować sprzęt. Korpus i pokrywy są wykonane z lekkiego stopu magnezu, zwiększającego niezawodność i wytrzymałość w trudnych warunkach pracy.

Obraz przedstawiający konstrukcję kamery z elementami ze stopu magnezu
Zdjęcie uchwytu XLR kamery FX3
Odłączany uchwyt XLR 

Stopka Multi Interface (MI) kamery umożliwia zamontowanie uchwytu z adapterem XLR i dwoma pełnowymiarowymi gniazdami XLR. Uchwyt ten ułatwia pracę w trudnych warunkach, na przykład filmowanie z małej wysokości. 

Wewnętrzny system stabilizacji obrazu 

Wbudowany w korpus, 5-osiowy optyczny stabilizator obrazu z trybem Active Mode wzmacnia efekt stabilizacji przy filmowaniu. Aby zapobiec pogorszeniu obrazu, czujnik żyroskopowy dokładnie mierzy drgania i kompensuje je technikami optycznymi. Umożliwia to uzyskanie stabilnego filmu 4K przy filmowaniu z ręki bez gimbala, nawet podczas chodzenia. 

[1, 2] drgania kątowe (pochylenie i odchylenie) [3, 4] drgania boczne (oś X i Y), [5] drgania obrotowe (względem osi Z)

Obraz przedstawiający konstrukcję 5-osiowego optycznego systemu stabilizacji obrazu w korpusie
Zdjęcie przedstawiające edycję w programie komputerowym Catalyst
Stabilizacja obrazu i prostsza edycja w programach Catalyst

Wbudowany w kamerę żyroskop rejestruje dane o drganiach podczas filmowania z ręki, umożliwiając stabilizację obrazu na etapie postprodukcji. Programy komputerowe Sony Catalyst Browse / Catalyst Prepare pozwalają nawet bilansować poziom automatycznej kompensacji drgań i niezbędnego przycięcia obrazu. Efektywnie wykorzystują też dane o obrocie kamery. 

Możliwości rozbudowy i funkcjonalność dla twórców
Lampki kontrolne z przodu i z tyłu 

Z przodu i z tyłu kamery FX3 znajdują się lampki kontrolne (tally) do sprawdzania, czy trwa nagrywanie. Są one wyraźnie widoczne zarówno dla operatora, jak i osoby przed kamerą.

Otwierany na bok dotykowy ekran LCD

Otwierany na bok 3,0-calowy ekran dotykowy LCD (1,44 mln pikseli) można ustawiać na różne sposoby, na przykład by uzyskać lepszą widoczność obrazu, gdy kamera jest zamontowana w gimbalu. Panel dotykowy pozwala też intuicyjnie wybierać z menu różne ustawienia kamery. 

Funkcje niezbędne do pracy w pojedynkę

Sześć dostosowywanych przycisków i główne elementy sterujące można obsługiwać jedną ręką, by drugą podtrzymywać korpus lub obsługiwać obiektyw. Pracę ułatwiają też gwintowane otwory na korpusie i uchwycie. Umożliwiają one bezpośrednie podłączanie akcesoriów. 

Obraz przedstawiający przepływ powietrza chłodzącego korpus kamery
Ciągłe nagrywanie w formacie 4K/60p

Zastosowany w kamerze FX3 nowatorski system rozpraszania ciepła umożliwia ciągłe nagrywanie w formacie 4K/60p. Wydajność chłodzenia podczas długich ujęć gwarantują optymalnie umieszczony radiator, odpowiedni przepływ powietrza i cichy wentylator.

Adapter XLR i wejście cyfrowe zapewniające wysoką jakość dźwięku

Oprócz wbudowanego mikrofonu kamera ma pełnowymiarowe złącza XLR na uchwycie i cyfrowe łącze audio w stopce Multi Interface (MI), można więc podłączać do niej zewnętrzne mikrofony profesjonalne. Do wyboru są trzy formaty nagrywania, w tym 4 kanały / 24 bity. Cyfrowy dźwięk można nagrywać nawet po zdemontowaniu uchwytu — wystarczy podłączyć mikrofon cyfrowy, na przykład ECM-B1M.

Zdjęcie złączy XLR na uchwycie
Zdjęcie dwóch gniazd na nośniki danych
Dwa gniazda na szybkie nośniki danych 

Kamera współpracuje zarówno z kartami CFexpress typu A — zaprojektowanymi do zapisu obrazu o dużej przepływności w zaawansowanych produkcjach filmowych — jak i standardowymi kartami SDXC UHS-I i UHS-II. Dwa identyczne gniazda na nośniki umożliwiają nagrywanie równoległe i naprzemienne.

Zdalne sterowanie i transmisja przez sieć

Łączność sieciowa — bezprzewodowa Wi-Fi® lub przewodowa przez złącze USB Type-C — umożliwia zdalną obsługę ze smartfonów i tabletów parowanych z użyciem NFC lub ręcznie. Do zdalnego sterowania można użyć komputera z programem Sony Imaging Edge Desktop™ lub urządzenia mobilnego z aplikacją Imaging Edge Mobile™. Zapisane pliki ze zdjęciami i filmami można przesyłać szybkim łączem FTP. 

Obraz przedstawiający telefon komórkowy podłączony przez sieć bezprzewodową
Zdjęcie przedstawiające edycję w programie komputerowym Imaging Edge
Zdalny podgląd, zdjęcia i streaming

Aby ułatwić sobie pracę w trudnych warunkach, można zdalnie sterować kamerą przy użyciu podłączonego przewodowo lub bezprzewodowo komputera lub aplikacji mobilnej Imaging Edge Mobile. Program Imaging Edge Webcam™ zapewnia natomiast wysoką jakość połączeń wideo. 

Dane techniczne i charakterystyka

Kamera Cinema Line FX3 łączy niezwykle małe wymiary z wysoką czułością i filmową ekspresją obrazu z pełnoklatkowej matrycy. Mobilność, łatwość pracy w pojedynkę i profesjonalne funkcje — oto idealne narzędzie dla filmowców pragnących urzeczywistniać swoje filmowe wizje w najróżniejszych miejscach.
  • Potencjał pełnej klatki, duża czułość i szeroki zakres dynamiki

  • Wysoko wydajny procesor obrazu BIONZ XR

  • Nagrywanie obrazu 4K (QFHD) HFR 120 kl./s

  • S-Cinetone™: kolorystyka jak w kinie

  • Większa mobilność umożliwiająca obsługę jednej osobie

TYP PRZETWORNIKA
Pełnoklatkowy (35,6 × 23,8 mm) przetwornik obrazu CMOS Exmor R
Liczba pikseli
Około 10,2 megapiksela (efektywnie) przy filmowaniu, około 12,1 megapiksela (efektywnie) przy fotografowaniu, około 12,9 megapiksela (ogółem)
CZUŁOŚĆ
[Film] ISO 80–102 400 (wartości do ISO 409 600 można nastawiać jako rozszerzony zakres ISO), automatyczna (ISO 80–12 800, możliwość wyboru górnej i dolnej granicy), [Fotografia] odpowiednik ISO 80–102 400 (wartości ISO od 40 do 409 600 można nastawiać jako rozszerzony zakres ISO), automatyczna (ISO 80–12 800, możliwość wyboru górnej i dolnej granicy)
RODZAJ NOŚNIKA
Karta CFexpress typu A / SD (×2), zapis równoczesny, sortowanie, automatyczne przełączanie nośnika, kopiowanie
EKRAN LCD
7,5 cm (3,0″), TFT, około 1,44 mln punktów, kąt otwarcia: około 176°, kąt obrotu: około 270°
Firma Sony jest zaangażowana nie tylko w oferowanie produktów, usług i treści, które zapewniają ekscytujące wrażenia, ale też w pracę nad zerowym śladem ekologicznym firmy we wszystkich naszych działaniach biznesowych Dowiedz się więcej o firmie Sony i środowisku