Nowe opakowanie z recyklingu robota aibo

Oto nowe rewolucyjne opakowanie. Robot aibo jest dokładnie zapakowany i chroniony przed uszkodzeniami dzięki filcowemu opakowaniu wyprodukowanemu w 50% z butelek PET (politereftalan etylenu) pochodzących z recyklingu.

Redukcja, ponowne wykorzystanie i recykling – zasady ekologicznego projektowania firmy Sony

Zgodnie z globalnym planem ochrony środowiska „Droga do zera” firma Sony cały czas dąży do zmniejszenia zużycia i zwiększenia możliwości ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów w swoich produktach i działalności biznesowej.

Ochrona cennych rzeczy

Nowe opakowanie z surowców wtórnych jest dopasowane do robota aibo i dobrze go chroni. Wykonano je w całości z materiału z plastikowych butelek z recyklingu i może zostać wykorzystane do robota aibo lub innych produktów.

Nagradzane ekologiczne opakowanie – zdjęcie

Nagradzane ekologiczne opakowanie

Nagrody AsiaStar przyznawane przez Asian Packaging Federation    

Asian Packaging Federation przyznało nagrodę AsiaStar 2018 w kategorii Eco-Package (opakowanie wspierające zrównoważony rozwój) opakowaniu aibo opracowanemu przez firmę Sony. Przyznawana jest ona za opakowanie „zaprojektowane ze szczególnym uwzględnieniem wpływu opakowania i produktu na środowisko podczas całego cyklu eksploatacji”.

Jak tworzy się opakowania

Od plastikowych butelek po nowe opakowanie robota aibo

Butelki plastikowe są [1] zbierane, [2-3] cięte, [4] dodawane w proporcji 50–50 do nowej „wełny” z politereftalanu etylenu i wplatane w arkusz filcowy o grubości 3 mm, który jest [5] dostarczany w rolkach oraz [6] formowany w [7] nowe opakowanie dla aibo.

Projektowanie kultowego opakowania dla kultowego produktu

Wyzwanie wymagające zarówno odpowiedniego wzornictwa, jak i technologii

Projektanci i inżynierowie współpracowali ze sobą, aby zrealizować zarówno cele środowiskowe, jak i koncepcję „wybudzania” aibo z opakowania ochronnego, biorąc pod uwagę projekt, koszt i odporność na zarysowania. Duża część materiałów pochodzących z recyklingu również stanowiła wyzwanie.

Krok w kierunku recyklingu dzięki innowacjom

Zwiększenie ilości materiałów z recyklingu w tekstyliach może zmniejszyć ich ścisłość, co prowadzi do problemów z wytrzymałością i odkształceniem materiału, dlatego zazwyczaj materiał poddany recyklingowi musi być mieszany z nowym materiałem jako mniejsza część. W przypadku opakowania aibo wykorzystano filc oraz proces umożliwiający zwiększenie proporcji materiału z plastikowych butelek do 50%.

Zintegrowana pojedyncza struktura

Opakowanie dla aibo wykonane jest z filcu z PET, który zapewnia zarówno amortyzację, jak i odporność na uderzenia. Jest ono wyjątkowe dzięki wykonaniu w 50% z materiałów pochodzących z recyklingu i innowacyjnej, trójwarstwowej konstrukcji z wydrążonym wnętrzem.

Ochrona zasobów i lepsze pierwsze wrażenie

Produkty w pudełkach kartonowych zazwyczaj muszą być zabezpieczone przed wodą i kurzem za pomocą dodatkowych worków i okładek. Gęste włókna w opakowaniu filcowym aibo są bardziej odporne na zabrudzenia z zewnątrz, dzięki czemu nie potrzeba dodatkowej ochrony, co przekłada się na lepsze zabezpieczenie i wspaniałe wrażenia podczas odpakowywania aibo.

Nie wymaga atramentu

Ponieważ nazwa aibo jest wytłoczona, a nie wydrukowana na opakowaniu, nie są wymagane żadne substancje chemiczne i oleje zawarte w atramentach, co pomaga zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko.

Motohiro Sato

Dział projektowania i inżynierii opakowań

Dział projektowania produktów
Sony Global Manufacturing & Operations Corporation

Motohiro Sato – zdjęcie

Projektowanie opakowania dla aibo rozpoczęliśmy z myślą o wykorzystaniu „50% przetworzonych materiałów z butelek PET”. Tym razem wyzwaniem było uzyskanie lepszego efektu niż w poprzednim roku – 30%.
Nasze nieustanne dążenie do stworzenia „miłego w dotyku materiału” i chęć przekazania wrażenia „śpiącego robota aibo” sprawiły, że prace nad filcem były niezwykle złożone, a projektowanie i produkcja były trudniejsze, ale udało nam się pokonać trudności i osiągnąć cel.
Będziemy nadal pracować nad wpływem materiałów opakowaniowych na środowisko naturalne i dążyć do jeszcze większego wykorzystania przez nas plastikowych butelek z recyklingu.

Kenichi Hirose – zdjęcie

Kenichi Hirose

Projektant graficzny

Creative Center
Sony Corporation

W 2014 roku, chcąc stworzyć nowe oblicze opakowań, rozpoczęliśmy prace nad filcowym opakowaniem. Po pierwsze musieliśmy ustalić strukturę włókien naszego filcu, dlatego stworzyliśmy szereg prototypów o różnych proporcjach składników, metodach produkcji itd. Następnie próbowaliśmy stworzyć opakowanie filcowe przy użyciu materiału PET pochodzącego z recyklingu zwykłych plastikowych butelek.
W przypadku tego opakowania, które skrywa robota aibo, zawinęliśmy całe jego ciało w materiał charakteryzujący się połączeniem wytrzymałości i miękkości. Opakowanie dobrze otacza i chroni robota aibo.
W przyszłości stworzymy jeszcze bardziej zaawansowane opakowanie, które pozwoli na wykorzystanie w 100% przetworzonych materiałów. Mamy nadzieję, że ten rodzaj opakowania będzie miał wpływ na świadomość ekologiczną wielu osób.