MOŻESZ teraz zrobić zdjęcia sportowe aparatem bezlusterkowym

Yonathan Kellerman

Kiedyś sądzono, że nie da się robić zdjęć wydarzeń sportowych aparatem bezlusterkowym. Yonathan Kellerman to jeden z wielu fotografów, dla których przejście z lustrzanki cyfrowej na aparat Sony A9 kompletnie odmieniło sposób, w jaki robi zdjęcia.

„Firma Sony kompletnie odmieniła sposób, w jaki robi się zdjęcia”.

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100-400mm f/4.5-5.6| 1/40 s, f/6,3, ISO 100

TEST

Według Yonathana ruch ma ogromną moc, niezależnie od tego, czy jest to artystyczny taniec baletnicy, determinacja sprintera przekraczającego linię mety czy zdziwienie na twarzach kibiców patrzących, jak ich ulubiony sportowiec zdobywa mistrzowski tytuł. Sport daje fotografom pięknie zróżnicowane pole do popisu, ale wymaga odpowiedniego aparatu. W przeciwnym razie można przegapić chwile, które przytrafiają się tylko raz w życiu. Ten urodzony w Kanadzie fotograf spędził wiele lat, korzystając z lustrzanki cyfrowej, więc przejście na aparat bezlusterkowy nie było dla niego łatwą decyzją.

„Gdy w przeszłości rozważałem przejście z lustrzanki cyfrowej na aparat bezlusterkowy, największą przeszkodą była zawsze praca autofokusa. Na szczęście w przypadku modelu Sony α9 ten problem nie istnieje”.

Dzięki 693 punktom ostrości rozmieszczonym na całym przetworniku obrazu, śledzeniu ostrości i szybkości zdjęć seryjnych 20 kl./s aparat α9 oferuje fotografom wolność tworzenia obrazów w sposób, który najbardziej im odpowiada.

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100-400mm f/4.5-5.6| 1/2500 s przy f/5,6, ISO 1250

„Jeden aspekt autofokusa w aparacie α9 kompletnie odmienił mój sposób pracy. Punkty AF są rozmieszczone w całym kadrze obrazu, a nie wyłącznie pośrodku, tak jak w lustrzankach cyfrowych. Obiekt mogę więc umieścić blisko krawędzi kadru bez obaw o utrzymanie na nim ostrości. W rezultacie o wiele rzadziej poprawiam kadry zdjęć. Mam teraz zdjęcia, których wcale nie przycinam w postprodukcji, co wcześniej zdarzało się bardzo rzadko”.

Mogę na przykład uchwycić sportowca w rogu kadru, aby dać edytorom magazynu dodatkowe miejsce na nagłówek.

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100–400 mm f/4,5–5,6| 1/1000 s przy f/5,6, ISO 6400

Aby uwiecznić tak ważne chwile, wszyscy fotografowie polegają na swoim aparacie — Yonathan nie jest pod tym względem wyjątkiem. Pełnoklatkowy przetwornik obrazu 24,2 MP w aparacie α9 musi zapewnić mu wymaganą jakość obrazu, nawet w najbardziej ekstremalnych ustawieniach.

Aktualną pasją Yonathana jest fotografowanie tańca, które wiąże się z wyjątkowymi wyzwaniami, głównie ze względu na trudne warunki oświetleniowe.

„Pracuję na co dzień z czułością ISO 6400. Daje mi ogromną swobodę wyboru innych ustawień, co nie jest żadnym problemem dla aparatu α9. Podczas fotografowania baletu niektóre sceny będą mocno oświetlone, ale często jedna z nich będzie przedstawiona w ciemności, aby oddać jej marzycielski charakter. Taka scena będzie najtrudniejsza do sfotografowania i w jej przypadku wybiorę czułość ISO 12800.”

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 70-200mm f/2.8| 1/400 s, f/2,8, ISO 10000

Mogłoby się wydawać, że w przypadku fotografowania sportów najważniejszy jest duży teleobiektyw, ale Yonathan zaznacza, że nie zawsze tak jest.

„Do fotografowania tańca używam też modelu 16–35 mm f/4, ponieważ w operze scena i wystrój są elementami całego pokazu, dlatego warto jest zabrać ze sobą również obiektyw szerokokątny. Podobnie jest w przypadku fotografii sportowej — często stosuję obiektyw szerokokątny, aby uchwycić sportowców ze stadionem w tle. Dzięki temu każde zdjęcie zapewnia szerszy kontekst”.

Yonathan Kellerman

© Yonathan Kellerman | Sony α9 + 100–400 mm f/4,5–5,6| 1/800 s przy f/5,6, ISO 2500

Kolejną zaletą aparatu α9 jest cicha migawka, która pozwala fotografom robić zdjęcia w miejscach, w których lustrzanka cyfrowa byłaby po prostu za głośna. Mogą więc bez obaw fotografować z prędkością 20 klatek na sekundę moment wybicia piłki przez golfistę.

„Podchodzę bliżej, ponieważ wiem, że nikt mnie nie usłyszy ani nie zauważy. Jestem pewien, że podobnie do bieżących wymagań względem fotografów golfowych, w przyszłości będziemy musieli pracować z cichszymi aparatami, szczególnie podczas meczów tenisa”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-9

Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowiec Sony α9 z czujnikiem CMOS

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL28F20/SEL28F20FEC/SEL28F20UWC

Super teleobiektyw 100-400mm z zoomem G Master

Yonathan Kellerman
Alpha Universe

Yonathan Kellerman

Francja

Mniej więcej co dziesięć lat w fotografii zachodzi rewolucja. Wierzę, że nadejście bezlusterkowych, pełnoklatkowych aparatów Sony wprowadziło tę ostatnią.

Wyświetl profil