Sprzedawca historii

Amedeo Novelli

Fotografia jest sztuką komunikacji. Jest to podróż idei w najczystszej postaci od umysłu fotografa do odbiorcy. Pomysł może być złożony, prosty, artystyczny, dokumentalny lub reklamowy, ale to, jak wyraźnie jest przekazywany, zależy od umiejętności fotografa.

amedeo novelli sony alpha 7RII mężczyzna skaczący po kostce brukowej w locie

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/800s @ f/2.0, ISO 400

Dzięki swoim doświadczeniom fotoreportera Amedeo Novelli jest tego doskonale świadomy, a za pomocą aparatów i obiektywów Sony Alpha stosuje tę koncepcję w swojej pracy komercyjnej i modowej, tworząc jasne i mocne komunikaty dla swoich klientów.

„Wykonując zlecenia komercyjne, pomagam moim klientom komunikować ich wartości poprzez fotografię. Uwielbiam to robić, a jednym z najlepszych aspektów tej pracy jest połączenie mojej wizji fotograficznej z wizją marki i kampanii”.

amedeo novelli sony alpha 7RII mężczyzna idący w stronę fotografa przez most

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/2500s @ f/1.8, ISO 200

Oczywiście, pomiędzy Amedeo a klientem zawsze istnieje agencja komunikacyjna zarządzająca wytycznymi projektowymi, „od których nie ma możliwości odstąpienia. Jest to zawsze punktem wyjścia każdego spotkania przedprodukcyjnego i to właśnie one stanowią bazę dla kreatywności fotografa”.

amedeo novelli sony alpha 9 dziewczyna wisząca na neonowej obręczy kosza do koszykówki

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 35mm f/1.4 ZA| 1/160s @ f/4.5, ISO 200

Tworząc swoje prace komercyjne, Amedeo czerpie inspirację z najróżniejszych rzeczy, które pomagają mu stać się twórcą wizualnych opowieści — komunikatorem idei. Jego dziadek był inżynierem okrętowym podróżującym po świecie i tworzącym tysiące slajdów fotograficznych, które pozostawił wnukowi „wraz ze swoim Rolleiflexem, a przede wszystkim razem z pasją do fotografii”.

Pracę fotografa rozpoczął niemal przypadkowo, kiedy jeszcze jako student na uniwersytecie pojechał z plecakiem do południowo-wschodniej Azji, finansując swoją podróż ze sprzedaży zdjęć do magazynów.

„Fotoreportaż” — wyjaśnia Amedeo — „nauczył mnie, że każdy projekt powinien zawsze zaczynać się od odpowiedniego przygotowania, które obejmuje nie tylko badania wizualne i pomysły, ale przede wszystkim bardzo dogłębną wiedzę na temat historii, ludzi i marek, z którymi ma się do czynienia”. W pracy komercyjnej oznacza to przyjrzenie się wartościom produktu i wypracowanie sposobu ich opisania poprzez obraz.

amedeo novelli sony alpha 9 dziewczyna stojąca przed neonowymi anielskimi skrzydłami

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/3.2, ISO 200

Oczywiście, dodaje Amedeo, niezależnie od tego, czy jest to podświadome, czy nie, wnoszenie własnego wpływu do projektu „naturalnie oznacza, że każdy fotograf wprowadza wartość dodaną do pierwotnych wytycznych klienta, tworząc własną, niepowtarzalną wizję. Naprawdę wierzę, że połączenie kultury, wprawy technicznej i doświadczenia jest w tym wszystkim niezbędnym składnikiem. Ja na przykład wnoszę do całości swoją pasję do dziennikarstwa i komunikowania informacji oraz elementy moich osobistych projektów w fotografii społecznej i ulicznej”.

amedeo novelli sony alpha 7RII rozglądający się mężczyzna oraz jego odbicie w oknie z lotu ptaka

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/1.8, ISO 200

Amedeo uważa, że podczas pracy przy komercyjnej fotografii mody ważne jest „stworzenie związku pomiędzy produktem a odbiorcami, to znaczy tymi ludźmi, dla których jest on przeznaczony, i tym samym wzbudzenie w nich pozytywnych emocji”. Dla niego oznacza to często dodawanie kontekstu do obrazów i urzeczywistnianie ich, a więc skupianie się nie tylko na modelach, ale także na zamieszkiwanych przez nich przestrzeniach i życiu, które prowadzą.

amedeo novelli sony alpha 7RII mężczyzna stojący w ceglanej alejce i patrzący w stronę fotografa

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/1600s @ f/1.8, ISO 50

„Moje doświadczenie w fotografii ulicznej i reportażu wpływa na moje zdjęcia komercyjne, które rzadko wykonywane są w studiu, ale prawie zawsze w sklepach, domach czy biurach, nie bezpośrednio na ulicy. Celem jest umieszczenie modeli i produktów w realnym kontekście i jest nawet lepiej, jeśli mogą również opowiadać małe historie”.

amedeo novelli sony alpha 9 dziewczyna w różowej bluzie z kapturem stojąca przed ladą delikatesową

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 200

Korzystając ze swojego fotoreportażowego zaplecza oraz wprowadzając do pracy komercyjnej i modowej dokumentalne elementy uliczne i społeczne, Amedeo uwielbia używać obiektywów szerokokątnych — „zwłaszcza FE 16-35mm f/4 ZA OSS, FE 24mm f/1.4 GM oraz FE 35mm f/1.4 ZA, które pozwalają mi przedstawić podmiot w określonym kontekście i czerpać z jego otoczenia”. W wykorzystywanym przez niego zestawie znajdują się jednak także bardziej klasyczne obiektywy portretowe, w tym FE 55mm f/1.8 ZA oraz FE 85mm f/1.4 GM.

Najważniejsze są jednak jego aparaty α9 i α7R III, które pomagają mu wprowadzać własne pomysły do zdjęć i tworzyć historie. Lecz po co wykorzystuje się aparaty bezlusterkowe do tego typu pracy? Amedeo wyjaśnia, że ogromnie ważna jest tutaj jakość.

amedeo novelli sony alpha 7RII mężczyzna stojący na skrzyni i spoglądający na podłogę

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/1250s @ f/1.8, ISO 50

„Wspaniała jakość plików gwarantowana przez matryce Sony i mały rozmiar aparatów oznaczają, że można zachować większą dyskrecję i mobilność w odniesieniu do swoich obiektów, ale to, co mnie najbardziej przekonało, to sama idea systemu bezlusterkowego. Pomysł, aby w końcu umożliwić zobaczenie w czasie rzeczywistym efektu wyborów w zakresie migawki i przysłony poprzez elektroniczny wizjer, jest niesamowity. Uwielbiam to podejście od czasu, gdy po raz pierwszy użyłam aparatu Sony NEX 3, a kiedy pojawił się model RX-1 i pierwsza α7, całkowicie zrezygnowałam z lustrzanek”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-9

Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowiec Sony α9 z czujnikiem CMOS

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

SEL24F14GM

FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL35F14Z

FE 35mm f/1.4 ZA

SEL35F14Z

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Amedeo Novelli
Alpha Universe

Amedeo Novelli

Włochy

Moje fotograficzne poszukiwania zawsze ostatecznie kończą się na człowieku. Gdybym musiał je zdefiniować, najprawdopodobniej użyłbym określenia „fotografia społeczna”, ale w bardzo szerokim tego słowa znaczeniu. Interesuje mnie wszystko w człowieku, od emocji po relacje ze środowiskiem. Wybrałem system bezlusterkowy, ponieważ pozwala mi zachować dyskrecję i jednocześnie lepiej uchwycić emocje, o których chcę opowiedzieć w moich zdjęciach. Zawsze poluję na światło. Dzięki niemu wszystko nabiera magii. — Trent Parke

Wyświetl profil


x