Alpha Universe — szczegóły historii
Zobaczyć znaczy uwierzyć

Alin Popescu

„Zawsze gdy publikuję zdjęcie zrobione w podczerwieni, nazywam je «światem równoległym»” — zauważa Alin. „Jest wszędzie wokół nas, ale nie możemy go zobaczyć”. To idealne określenie dla zdjęć w podczerwieni. W porównaniu ze zwykłymi fotografiami prace w podczerwieni są jak „Druga Strona” z serialu Stranger Things — miejsce, które przynajmniej wizualnie istnieje obok tego, co widzimy na co dzień, ale pozostaje przed nami całkowicie ukryte, dopóki nie dotrzemy do niego dzięki odpowiednim narzędziom.

alin popescu sony alpha 6000 zdjęcie w podczerwieni przedstawiające scenę uliczną z niebieskim rowerem na pierwszym planie

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/8.0, ISO 160

Na szczęście zamiast jakiegoś rozszczepiającego wymiary lasera, wszystko, czego potrzeba, aby dostrzec piękno tego innego świata, jest aparat zmodyfikowany pod kątem rejestrowania światła podczerwonego. W przypadku Alina jest to model Sony α6000. Mimo że przerabianie aparatów do fotografowania w ten sposób — lub filtrowania sceny w celu pokazania tylko światła podczerwonego — nie jest niczym nowym w fotografii, używanie w tym celu bezlusterkowego korpusu Sony, jak robi to Alin, okazuje się przynosić wiele korzyści.

„Gdy przeszedłem z lustrzanek cyfrowych na bezlusterkowce, od razu spodobał mi się sposób, w jaki robiły zdjęcia” — wyjaśnia Alin. „Najpierw używałem modelu α6000, potem α7s i α7R II, a teraz korzystam z aparatu α9. Jednak kiedy pozbyłem się całego starego sprzętu do lustrzanek cyfrowych, bardzo zatęskniłem za jednym korpusem, który zmodyfikowałem do fotografowania w podczerwieni. Zdecydowałem się więc zrobić to samo z małym aparatem α6000”.

alin popescu sony alpha 600 zdjęcie w podczerwieni przedstawiające kanał z ciemnym niebem i puszystymi białymi chmurami

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/125s @ f/10, ISO 160

Dlaczego więc modyfikuje swój zestaw zamiast fotografować z użyciem filtrów? „Zmodyfikowany korpus aparatu to najlepszy sposób fotografowania w podczerwieni” — wyjaśnia. „Jeśli robisz zdjęcia przy użyciu samych filtrów na obiektywie, blokujesz tak dużo światła podczerwonego i widzialnego, że musisz wybierać 20 lub 30-sekundowe ekspozycje i używać statywu. Natomiast modyfikacja zestawu likwiduje potrzebę stosowania filtrów UV/IR lub zwierciadeł dichroicznych, które zwykle znajdują się przed matrycą, i zastępuje je filtrem, który po prostu blokuje promieniowanie UV i światło widzialne. Dzięki temu aparat zaczyna widzieć w podczerwieni, a my możemy fotografować po staremu”.

Alina zawsze przyciągały rzeczy, których nie robią inni. „Zacząłem stosować technologię HDR, tylko gdy pojawiła się na rynku. Kiedy zaczęli używać jej wszyscy inni, rezygnowałem z niej!” — śmieje się. „Natomiast podczerwień została ze mną do teraz głównie dlatego, że jest tak niezwykła. Większość ludzi zna piękny, klasyczny wygląd zdjęć w podczerwieni z jasnymi liśćmi i ciemnym niebem, ale to, co jeszcze można za jej pomocą uzyskać, może być naprawdę zaskakujące”.

alin-popescu-sony-alpha-6000-infrared-shot-palm-trees-in-a-large-greenhouse

© Alin Popescu | Sony α6000 + E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS | 1/60s @ f/3.5, ISO 640

W jaki sposób? — pytamy. „Podobnie, jak każdy materiał inaczej odbija światło podczerwone” — wyjaśnia Alin. „Ubrania ludzi, pomalowane budynki, czy nawet kwiaty — wszystko wygląda zupełnie inaczej. Czasami, gdy widzimy kwiat w podczerwieni, dostrzegamy na nim wzory kierujące nasz wzrok na nektar i pyłek. Wzory te są dla pszczół jak oświetlenie lotniska dla podchodzących do lądowania pilotów. To właśnie staram się pokazać na swoich zdjęciach — jak świat wyglądałby oczami innych”.

 

alin popescu sony alpha 6000 zdjęcie w podczerwieni przedstawiające dom na pustyni ze stojącym obok niego drzewem

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/8.0, ISO 100

Niesamowitą cechą zmodyfikowanego aparatu bezlusterkowego jest to, że świat w podczerwieni można podziwiać w czasie rzeczywistym, spoglądając przez wizjer elektroniczny. „W porównaniu z używaniem lustrzanki cyfrowej to naprawdę podstawowa, ale ogromna różnica” — mówi Alin. „To, co widzimy, jest dokładnie tym, co uzyskujemy. Możemy więc zdecydować, czy dane miejsce nadaje się do fotografowania w podczerwieni. Możemy sprawdzić, co działa, a co nie, ponieważ w zdjęciach w podczerwieni bardzo wiele może zależeć od pory dnia i pogody. W przypadku lustrzanek cyfrowych jest to raczej pełne nadziei zgadywanie, chyba że naprawdę dobrze znamy dany obiekt, co jest trudne, ponieważ jest dla nas niewidoczny”.

 

alin popescu sony alpha 6000 zdjęcie w podczerwieni przedstawiające mały budynek pośrodku pola

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/400s @ f/8.0, ISO 100

Fotografowanie w podczerwieni ma jeszcze jedną „odwróconą” cechę pod względem czasu i pogody. Najlepsza pora na robienie zdjęć jest odwrotna niż w normalnej fotografii. „Podobnie jak w zwykłej fotografii, głównym źródłem podczerwieni jest słońce” — wyjaśnia Alin. „Nie da się jednak zrobić dobrych zdjęć podczas pochmurnego dnia lub gdy słońce jest nisko na niebie, więc trzeba myśleć na odwrót”.

alin popescu sony alpha 6000 zdjęcie w podczerwieni przedstawiające drzewa nad jeziorem

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/320s @ f/8.0, ISO 100

„Zwykle uważamy, że środek dnia nie jest zbyt dobrą porą na fotografowanie ze względu na zbyt dużą ilość słońca i kontrastu, ale to właśnie wtedy musimy robić zdjęcia, by uzyskać piękne odbite światło podczerwone” dodaje. „To całkowicie sprzeczne z normalnymi instynktami fotografa, ale tak to działa”.

„Wspaniałe w tym wszystkim jest to, że możemy fotografować o wiele dłużej” — podsumowuje Alin. „W trakcie podróży można więc fotografować w złotej godzinie z użyciem swojego standardowego aparatu, a gdy słońce wzejdzie wyżej, wyciągnąć korpus do podczerwieni”.

alin popescu sony alpha 6000 zdjęcie w podczerwieni przedstawiające pasterza prowadzącego stado owiec przed drewnianą szopą

© Alin Popescu | Sony α6000 + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/10, ISO 100

Również w tym przypadku przewagę mają bezlusterkowce za sprawą mniejszych rozmiarów i niższej masy w porównaniu z lustrzankami cyfrowymi. „Noszenie ze sobą aparatu bezlusterkowego, takiego jak α6000, do fotografowania w podczerwieni oznacza, że trzeba mieć przy sobie tylko niewielki korpus. Może nie używam go aż tak często, ale jeśli zobaczę scenę, która wygląda niesamowicie, wiem, że mogę w pełni polegać na tym aparacie”.

 

* Firma Sony ani jej autoryzowane centra serwisowe nie oferują modyfikowania aparatów w celu rejestrowania podczerwieni. Sony nie zaleca wprowadzania zmian w sprzęcie. Właściciel sprzętu dodaje takie modyfikacje na własne ryzyko.

Wyróżnione produkty
ILCE-6000
Aparat Alpha 6000 z mocowaniem typu E i matrycą APS-C

ILCE-6000

SEL1635Z
Vario-Tessar T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

SELP1650
E PZ 16 — 55 mm F3.5-5.6 OSS

SELP1650

Powiązane artykuły


x