Wprowadzanie zmian

Kaisa Lappalainen

„Rób więcej”. To najlepsza porada dla fotografów dzikiej przyrody. Ta metodologia jest wpisana w prace Kaisy Lappalainen, w tym jej najnowszy projekt, skupiający się na lesie deszczowym Tasmanii i jego mieszkańcach.

Ale co to dokładnie znaczy? Dla Kaisy oznacza to podróże w bardziej odległe miejsca, bardziej kreatywną pracę oraz nadawanie swoim zdjęciom bardziej politycznego charakteru.

kaisa lappalainen sony alpha 9 mały ssak siedzący w dżungli

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/2.8, ISO 2000

Kaisa jest doświadczonym przewodnikiem safari — ma na swoim koncie dziesiątki wycieczek po Afryce. Ponadto fotografuje przyrodę, odkąd ukończyła 15 lat. Zaczynała od starej, podniszczonej lustrzanki cyfrowej, a ostatnio przeszła na aparat Sony α9.

Jednakże to coś zupełnie innego spowodowało, że trafiła na Tasmanię. „Wybierałam się do Australii na ślub przyjaciół” — opowiada — „i pomyślałam, że jeśli muszę spędzić w samolocie 20 godzin, to powinnam udać się też gdzieś indziej w ramach tej wycieczki. Nigdy wcześniej nie byłam na Tasmanii, ale fascynowało mnie jej środowisko. Jest tylko kilka miejsc na świecie z lasami deszczowymi o klimacie umiarkowanym zimnym. Chciałam zobaczyć tę wyspę na własne oczy”.

 

kaisa lappalainen sony alpha 9 mały ssak na otwartym terenie

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/2500s @ f/2.0, ISO 100

Kaisa natychmiast poczuła się związana z Tasmanią ze względu na ochronę środowiska naturalnego. „Na Tasmanii dużym problemem jest wycinka lasów” — wyjaśnia. „Ten sam problem mamy w Finlandii. Sadzimy lasy i jednocześnie produkujemy papier toaletowy! Sporą różnicą w przypadku Tasmanii jest to, że firmy ścinają tysiącletnie drzewa, a na ich miejsce sadzą eukaliptusy. Lasy są więc inne, ale problem pozostaje ten sam. Utrata środowiska naturalnego jest ogromnym zagrożeniem dla wielu gatunków zwierząt”. Aby rozprzestrzenić wieści o sytuacji na wyspie, Kaisa zdecydowała się stworzyć projekt na temat tego regionu.

kaisa-lappalainen-sony-alpha-9-tasmański-ptak-stoi-samotnie-na-otwartej-przestrzeni

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/5.6, ISO 400

Jeśli chodzi o stworzenie wizualnego przesłania, Kaisa wypracowała styl dokumentalny połączony z opowiadaniem historii. „Znajomość kontekstu jest bardzo ważna” — wyjaśnia. — „Dzięki niej oglądający mogą zobaczyć nie tylko dany gatunek, ale też jego środowisko naturalne i otaczający go krajobraz”.

Z tego względu Kaisa podkreśla, że nie należy koncentrować się wyłącznie na zbliżeniach. Według niej niektórzy fotografowie popełniają ten błąd podczas robienia zdjęć portretowych i rejestrowania dynamicznych momentów.

kaisa lappalainen sony alpha 9 grupka tasmańskich ptaków siedząca cierpliwie w wysokiej trawie

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 320

„Myślę, że każdy fotograf dzikiej przyrody powinien przejść trzy etapy” — wyjaśnia. „Etap pierwszy to podchodzenie jak najbliżej zwierzęcia i wypełnienie nim kadru, jak przy portrecie. Etap drugi polega na uchwyceniu obiektu w jego środowisku naturalnym, aby dodać zdjęciu kontekstu. Podczas etapu trzeciego eksperymentujemy z bardziej artystycznymi zdjęciami, używając panoramowania i dłuższego czasu otwarcia migawki, aby osiągnąć artystyczny efekt. Dzięki tej różnorodności projekt staje się ciekawszy”.

kaisa lappalainen sony alpha 9 kolczatka wąchająca ziemię w poszukiwaniu pokarmu

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 400

W tym celu należy mieć przy sobie różne obiektywy. Kaisa korzysta głównie z trzech: FE 16-35mm f/2.8 GM, FE 70-200mm f/2.8 GM OSS oraz FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS, które razem pokrywają cały zakres ogniskowych.

„Lubię mieć przy sobie cały swój zestaw” — opowiada — „więc aby móc szybciej fotografować, korzystam z dwóch korpusów α9. Zazwyczaj do jednego korpusu mam przymocowany obiektyw 100–400 mm, a do drugiego 70–200 mm, ale wiele ze zdjęć zrobionych na Tasmanii zrobiłam za pomocą nowego modelu FE 400mm f/2.8 GM OSS, który jest po prostu zachwycający”.

Jakie korzyści daje stosowanie wielu korpusów aparatów? Kaisa odpowiada — „Kiedy nie muszę zmieniać obiektywów, mogę reagować o wiele szybciej. Zwierzęta są szybkie, a ich zachowania nieprzewidywalne, więc często po prostu nie mam czasu na zmianę obiektywu”.

Kaisa twierdzi, że w jej przypadku noszenie ze sobą wielu korpusów i obiektywów jest możliwe tylko dlatego, że zamieniła swój aparat na mniejszy i lżejszy: Alpha. „Mogę nawet fotografować bez statywu obiektywem 400 mm, który w innym systemie byłby na to po prostu za ciężki”.

kaisa lappalainen sony alpha 9 dwa kangury w walce o dominację

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 1600

„Przejście na aparat α9” — kontynuuje — „było ogromnym krokiem naprzód pod względem wydajności w porównaniu z moją starą lustrzanką. Nie wyobrażam sobie powrotu do poprzedniego aparatu, głównie z powodu wydajności autofokusa, który jest niezbędny podczas fotografowania dzikiej przyrody. Wiem, że na pewno ustawi i utrzyma ostrość na lecącym lub biegnącym zwierzęciu”.

„W przypadku dynamicznie poruszających się i nieprzewidywalnych obiektów korzystam z trybu Ciągły AF z szerokim obszarem” — dodaje. „W przypadku portretów zmieniam tryb na Pojedynczy AF z niewielkim obszarem. W nowym aparacie niesamowite jest to, że można przybliżyć widok na żywo i sprawdzić, czy ostrość jest ustawiona we właściwym miejscu. Gdy przewodzę grupom turystów z lustrzankami, nie zawsze udaje im się zrobić ostre zdjęcie, ja natomiast nie mam z tym problemów”.

Co Kaisa chce osiągnąć dzięki swojemu projektowi?

„Ostatecznie chodzi o to, aby ludzie uświadomili sobie, że ich działania będą miały konsekwencje. Musimy zdać sobie sprawę, że walka o środowisko wygląda tak samo, niezależnie od tego, czy jest toczona tuż za naszym progiem, czy po drugiej stronie planety. Ziemia jest pełna pięknych miejsc, które znikną, jeśli nie zmienimy naszego zachowania”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-9

Aparat α9 z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu „stacked CMOS”

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

Kaisa Lappalainen
Alpha Universe

Kaisa Lappalainen

Finlandia

Fotografowanie zagrożonych gatunków w ich naturalnym środowisku jest czymś, co mnie napędza. Wiem, że następne pokolenia mogą już nigdy nie zobaczyć tych zwierząt ani ich siedlisk, co sprawia, że dzielenie się obrazami z różnych zakątków naszej pięknej planety i jej różnych środowisk jest bardzo ważne.

Wyświetl profil


x