Światła, kamera, akcja!

Chris Raphael

Nawet jeśli w filmie grają tysiące aktorów, za kulisami pracuje jeszcze więcej osób, przenoszących produkcję z etapu koncepcyjnego do nagrań i kolejnych etapów. Jedną z tych osób jest fotograf filmowy.

„Moim zadaniem” — mówi Chris Raphael, od 15 lat zajmujący się fotografowaniem na planach filmowych — „jest robienie zdjęć, które będą sprzedawać film. Mogą być wykorzystywane w gazetach, magazynach, a nawet na plakatach w kinach oraz w grafikach na płytach DVD i Blu-ray”.

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24-70mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/5.0, ISO 1000

Zdjęcia fotografa filmowego są ważne, ponieważ mają lepszą jakość niż urywki nagrań czy zdjęcia zrobione cyfrową kamerą filmową. Można ich więc używać w powiększeniu. Fotografowie tacy jak Chris muszą nie tylko robić zdjęcia portretowe aktorów. Ich praca polega głównie na fotografowaniu tego, co dzieje się na planie filmowym, odgrywanych scen oraz wydarzeń za kulisami.

Brzmi to jak wymarzona praca, szczególnie, gdy ktoś (tak jak Chris) naprawdę kocha kino, ale jest to też bardzo wymagające zajęcie. Praca na planie trwa do godzin wieczornych, ujęcia są nieprzewidywalne, a fotograf ma tylko parę sekund na zarejestrowanie dobrego zdjęcia. Dobrymi przykładami są zdjęcia trafiające do „galerii” lub „materiałów specjalnych”. Są to bardziej tradycyjne zdjęcia portretowe gwiazd filmowych.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-actor-dressed-as-pilot-poses-for-the-camera

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85mm f/1.8 | 1/125s @ f/5.0, ISO 1250

„Firma produkcyjna wybiera godzinę, w której większość aktorów jest zajęta na planie, a my zakładamy mobilne studio, by móc robić im zdjęcia, gdy skończą nagrywać scenę. Firma woli unikać płacenia aktorom za dodatkowe dni na planie, a przecież opłaca też generatory, asystentów, wynajęte oświetlenie itp., więc musimy robić dobre zdjęcia, i to szybko. To spora presja, ale warto ją czuć!”

Na czym więc polega fotografowanie na planie filmowym? Jak pracuje, gdy wszyscy wokół również wykonują swoje obowiązki? „Z reguły staję przy kamerze A” — mówi. „To bardzo ważne miejsce. Pod jej kątem operator filmowy przygotowuje oświetlenie planu, więc to przed nią dzieje się najwięcej. To właśnie w tym miejscu chcę zrobić najważniejsze zdjęcia, czyli te, które podsumowują cały film. Może to być ciekawa scena z jednym z aktorów grających główne role albo reakcja, ale to właśnie tam dzieje się najwięcej”.

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-dressed-in-1920s-outfit

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/3.2, ISO 4000

„Gdy uznam, że udało mi się prawidłowo sfotografować daną scenę” — wyjaśnia Chris — „staram się zrobić jeszcze jedno zdjęcie pod innym kątem, najprawdopodobniej w pobliżu kamery B, lub próbuję uchwycić świetną scenę zza kulis”.

Zdjęcia zza kulis to zaledwie około 5% wszystkich jego prac, ale zawsze znajduje na nie chwilę. „Jeśli coś wygląda dobrze nawet z całym sprzętem i oświetleniem, cofnę się o parę kroków i sfotografuję szerokie ujęcie” - twierdzi Chris. „Czasem operator kamery lub mikrofonu jest oświetlony od tyłu albo reżyser siedzi skoncentrowany przed monitorami razem z producentami. Wytwórnie filmowe uwielbiają zdjęcia reżyserów rozmawiających z aktorami, ale takie sytuacje trzeba dobrze rozegrać. To bardzo poważne chwile, więc nie można być natarczywym”.

chris-raphael-sony-alpha-7SII-actor-threatens-a-man-with-a-gun-pointed-in-his-face

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85mm f/1.8 | 1/160s @ f/3.2, ISO 6400

Dochodzimy tym sposobem do jednej z najważniejszych umiejętności, jakie według Chrisa musi opanować fotograf na planie filmowym, czyli bycia niezauważalnym i bezgłośnym. W obu aspektach pomagają mu lata doświadczenia oraz aparat α7R IIIs.

„Dobrze jest stać blisko operatora kamery, ale warto pamiętać, że fotograf nie powinien znajdować się na linii wzroku aktora. Trzeba unikać celowania aparatem prosto w nich, aby ich nie rozpraszać. W takich sytuacjach przydaje się obracany ekran aparatu. Mogę ukryć się za operatorem mikrofonu lub ostrzycielem i kadrować ujęcie, będąc kompletnie niewidzialnym. Mogę nawet skonfigurować sprzęt tak, aby fotografować zdalnie”.

Bezgłośną pracę zapewnia tryb cichy aparatu α7R III. „Wcześniej stosowaliśmy blimpy” — wyjaśnia Chris — „czyli duże dźwiękoszczelne obudowy na aparaty, ale nigdy nie były idealne, ponieważ zasłaniały około 40% kadru, nie dawały możliwości regulacji ekspozycji ani ostrości, a w dodatku były duże i ciężkie. Korzystałem z nich przez 10-12 lat, ale gdy pojawiły się aparaty bezlusterkowe z cichymi migawkami, czułem się tak, jakby ktoś zdjął mi z barków ogromny ciężar”.

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-actors-in-costume-sit-in-a-dimly-lit-barn

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 800

Czy zatem praca fotografa na planie filmowym polega wyłącznie na dokumentowaniu produkcji? Czy też fotografowie tacy jak Chris mogą wykazać się w niej swoją kreatywnością? „Na pewno mamy na tyle dużo swobody, aby wyrazić własny kreatywny styl” — twierdzi Chris. „Ta praca polega na dokumentowaniu, ale tylko do pewnego stopnia. Gdy już zrobię w kilku pierwszych próbach parę najważniejszych zdjęć w różnych formatach, mogę fotografować resztę po swojemu”. Biorąc pod uwagę ograniczenia w oświetleniu i kompozycji, jakie narzucają fotografom plany filmowe, podstawowym sposobem, w jaki Chris nadaje zdjęciom własny styl, jest regulowanie głębi ostrości i czasu otwarcia migawki. Tym sposobem zdjęcia wyróżniają się na tle kadrów z filmu.

Weźmy na przykład scenę akcji. „Jeśli aktor kogoś uderza, nie chcę po prostu zrobić zdjęcia z czasem otwarcia migawki 1/500 s lub 1/1000 s, zatrzymując tym całą akcję. „Chcę odzwierciedlić energię uderzenia dzięki efektowi rozmycia, ale jednocześnie utrzymać ostrość na twarzy. Zmieniam więc czas otwarcia migawki na wartość 1/60 s. Podobnie jest w przypadku pościgów samochodowych. Zamiast zatrzymywać akcję, sprawiając że stałaby się statyczna i nudna, wolę podkreślić ruch zdjęciem panoramicznym. Dzięki temu wszystko wygląda na o wiele bardziej ekscytujące”.

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-kneels-by-a-building-following-an-explosion

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/4.0, ISO 6400

Podejście Chrisa do fotografowania obiektów w filmach bierze się z jego doświadczenia w pracy z fotografią sportową. Natomiast lata, jakie spędził jako portrecista i fotograf mody, pomagają mu robić portrety aktorów w stylu studyjnym. „Dostałem pracę w dużej agencji sportowej i byłem asystentem portrecistów. Realizowałem też zlecenia fotograficzne dla teatru, więc gdy znajomy znajomego zajmował się produkcją filmu w Londynie (Miłość i inne nieszczęścia), postanowiłem wziąć w niej udział. Po tym moja kariera w branży filmowej nabrała tempa. To świetna praca, ponieważ za każdym razem fotografuję coś zupełnie innego i współpracuję ze wspaniałymi ludźmi”.

Ciągła różnorodność jest niezwykle ważna, ponieważ pomaga mu radzić sobie z różnymi obiektami i sytuacjami na planie filmowym. „Na każdym planie mogą ode mnie wymagać robienia zdjęć w słabym świetle lub fotografowania akcji, portretów czy krajobrazów. Doświadczenie pozwala mi szybko się dostosować i korzystać z każdej okazji na zrobienie zdjęcia, co jest bardzo ważne. Wytwórnia filmowa może wydawać na produkcję miliony dolarów i nikt nie będzie wracał do poprzednich scen, ponieważ fotograf był wpatrzony w aparat. Musisz wiedzieć, jaki czas otwarcia migawki i obiektyw będzie właściwy oraz być w ciągłej gotowości. Nie ma tu czasu na pomyłki!”

Produkty opisane w tym artykule 

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7SM2

Aparat α7S II z mocowaniem typu E i pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu

ILCE-6300

Aparat α6300 z mocowaniem typu E i przetwornikiem obrazu APS-C

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

Wielka Brytania

Fotografowanie na planie filmowym to najlepsza dziedzina fotografii, jaką kiedykolwiek się zajmowałem. Plan zmienia się każdego dnia, a praca cały czas daje radość…

Wyświetl profil


x