Alpha Universe — szczegóły historii

Zorze polarne uchwycone aparatem α7S II

Steve Collins

Gdy Steve Collins napotyka problem, rozwiązuje go. „Gdy znajdę coś i nie podoba mi się sposób, w jaki działa” — mówi — „staram się szybko znaleźć rozwiązanie. W przeciwnym razie zacznie mnie to irytować”.

To właśnie dzięki tej mantrze razem z bratem Tonym opracował aplikację Live Aurora Network. Dzięki niej każda osoba, która ją zainstaluje, może oglądać zorze polarne na żywo w zachwycającej jakości na ekranie swojego smartfonu.

steve collins sony alpha 7SII przepiękna zorza polarna wyłaniająca się zza sylwetki góry

© Steve Collins | Sony α7S II + 20mm f/1.4 | 1s @ f/1.4, ISO 800

Steve widział zorze polarne po raz pierwszy podczas miesiąca miodowego. Ustawił budzik tak, aby budził go co godzinę, dopóki nie zobaczy zorzy. „Po paru nocach w końcu mi się udało” — śmieje się — „ale zorza nie wyglądała tak, jak na zdjęciach. Była pozbawiona koloru i przypominała bardziej mglistą białą chmurę”.

steve collins sony alpha 7SII odbicie delikatnej zielonej zorzy polarnej w spokojnym morzu

© Steve Collins | Sony α7S II + 24mm f/1.4 GM | 2s @ f/1.4, ISO 5000

Zdecydowani, aby ujrzeć zorzę polarną w jej całej okazałości, Steve i Tony szybko zarezerwowali podróż do miasta Tromsø w Norwegii oraz pobrali wszystkie aplikacje z prognozami pogody, jakie udało im się znaleźć. Niestety żadna z nich nie zdołała prawidłowo przewidzieć zorzy. To właśnie wtedy Steve zaczął szukać kamer internetowych.

Dzięki nim mógł oglądać niebo w wygodnym i ciepłym pomieszczeniu, a wychodził na zewnątrz tylko wtedy, gdy widział zorzę zarejestrowaną przez kamerę. „Idealnie zgraliśmy to w czasie! Ten przepiękny pokaz trwał pięć nocy z rzędu” — mówi.

„To właśnie w trakcie tej podróży” — wyjaśnia „zrodził się w mojej głowie pomysł na Live Aurora Network. Chciałem stworzyć aplikację, która powiadamiałaby ludzi o zorzy polarnej na podstawie nagrań na żywo”.

steve collins sony alpha 7SII zorza polarna tańcząca nad odległymi górami i zaśnieżonymi drogami

© Steve Collins | Sony α7S II + 20mm f/1.4 | 4s @ f/1.6, ISO 1200

Jak skonfigurować wiele kamer rozstawionych w różnych krajach i kontynentach, aby zdalnie przesyłały transmisje nocnego nieba? Steve miał pomysł na stworzenie algorytmu monitorującego jasność, barwę, gęstość i ruch nocnego nieba, który powiadamiałby go o pojawieniu się zorzy.

steve collins sony alpha 7SII zorza polarna i gwiazdy nad drewnianym budynkiem na islandii

© Steve Collins | Sony α7S II + 20mm f/1.4 | 2s @ f/2.0, ISO 1250

Zaczął od umieszczenia kamery CCTV w domu na Islandii, aby monitorować niebo w ramach eksperymentu. Gdy udowodnił, że ta metoda działała, pomysł szybko ewoluował. Steve zaczął korzystać z aparatów Sony α7S, ponieważ pełnoklatkowa matryca pozwalała uzyskać znacznie wyższą jakość obrazu niż kamery CCTV, których używał wcześniej.

steve collins sony alpha 7SII widok na żywo z sieci kamer przedstawiający miękkie zielone światło zorzy polarnej nad górą

© Steve Collins | Sony α7S II + 20mm f/1.4 | 3.2s @ f/1.4, ISO 800

Jednak odkrył, że aby aplikacja Live Aurora Network naprawdę działała, aparaty musiały być umieszczone w bardziej odległych miejscach z ciemnym niebem. Steve znalazł firmę w USA, która mogła skonstruować dla niego specjalne obudowy do aparatów α7S wraz z wentylatorem, grzałką, komputerem z systemem Windows 10 oraz routerem 4G, aby zapewnić połączenie sieciowe potrzebne do wyświetlania obrazów i sterowania aparatami.

W miarę rozwoju projektu Live Aurora Network połączenie modelu α7S II wraz z niesamowicie ostrym obiektywem FE 24mm f/1.4 G Master stało się podstawowym wyborem Steve’a. Projekt był czasem bardzo wymagający i w jego trakcie pojawiło się wiele wyzwań, w tym problem zdalnego sterowania ustawieniami ekspozycji wszystkich aparatów. „Zainstalowaliśmy najnowsze aparaty w trybie przekaźnika, aby mieć możliwość przejścia z transmisji strumieniowej nagrań na oprogramowanie do sterowania zdalnego Sony” — wyjaśnia — „które pozwala nam zmieniać ustawienia oraz robić zdjęcia”.

steve collins sony alpha 7SII intensywna zielona zorza tańcząca nad islandzkim wodospadem

© Steve Collins | Sony α7S II + 20mm f/1.4 | 1s @ f/1.4, ISO 800

Wcześniej wszystkie zdjęcia Steve'a były pobierane z transmisji strumieniowej na żywo, więc były dość ziarniste. Jednak teraz, gdy może zdalnie włączać tryb kamery w aparacie α7S II, jest w stanie generować obrazy JPEG o wystarczająco wysokiej rozdzielczości, aby można je było wykorzystać nawet w celach reklamowych.

Jego imponujący projekt zgromadził archiwum ponad 450 000 zdjęć zórz polarnych oraz nagrania wideo wykonane pięcioma aparatami ustawionymi w linii od Norwegii do Islandii. Steve ma nadzieję, że wkrótce doda do systemu jeszcze dwa aparaty, w tym jeden na polu golfowym na norweskiej wyspie Lofoten, a drugi nieopodal miejscowości Anchorage na Alasce. Jego długoterminowym planem jest utworzenie globalnej sieci 24 aparatów, obejmującej całą półkulę północną.

steve collins sony alpha 7SII zorza w kształcie strzały nad kamienistą plażą

© Steve Collins | Sony α7S II + 20mm f/1.4 | 1s @ f/1.4, ISO 800

Sama aplikacja okazała się być ogromnym sukcesem. Każdej nocy zorze polarne ogląda nawet 14 000 osób. Początkowo projekt Live Aurora Network miał pomagać ludziom w oglądaniu zórz polarnych w trakcie podróży, ale teraz zaczął żyć swoim życiem.

„Niektórzy oglądają je w swoich domach, na ekranach smartfonów lub telewizorów” — wyjaśnia Steve. „Opinie, takie jak »dziękuję za pomoc w zobaczeniu zorzy — dzięki Wam mam z głowy pierwszą pozycję na liście rzeczy do zobaczenia przed śmiercią«, są bardzo krzepiące. Czuje dumę, że mogłem być częścią tego projektu”.

Jaka jest najbardziej intrygująca część historii Steve’a? „Nigdy wcześniej nie zajmowałem się fotografią, ale pokochałem to zajęcie w trakcie tego projektu!”

Wyróżnione produkty

ILCE-7SM2

Aparat Alpha 7S II z mocowaniem E i pełnoklatkowym przetwornikiem

ILCE-7SM2

SEL24F14GM

FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

Powiązane artykuły


x