W poszukiwaniu aparatu idealnego 

Tomasz Tomaszewski

Tomasz Tomaszewski jest profesjonalnym fotografem od ponad 30 lat i twierdzi, że przez cały cen czas szukał dla siebie idealnego aparatu. W końcu mu się to udało, ponieważ wszystkie jego wymagania spełnia model Sony RX1R II.

RX1R II

„Jeśli cofniesz się w czasie i przyjrzysz kartom historii, odkryjesz, że 90% sławnych zdjęć zostało wykonane obiektywem 35 mm. Właśnie za to uwielbiam RX1R II – i za piękne zdjęcia. Ostatnio używam głównie tego aparatu”. 

Tomaszewski twierdzi, że RX1R II jest aparatem idealnym z wielu powodów: dzięki cichemu trybowi pracy pozwala wczuć się w sytuacje, które fotografuje. Jak przyznaje, nie wstydzi się swojej obsesji na punkcie jakości obrazu, a pliki RAW wytworzone przez aparat dostarczają mu jakość, do której zawsze dążył. Czasami, gdy sytuacja wymaga elastyczności, którą może zapewnić wymienny obiektyw, sięga po α7R II.

© Tomasz Tomaszewski

© Tomasz Tomaszewski | Sony RX1R II | 1/250 s, f/8, ISO 250

Slide 1
© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 G Master | 1/250 s, f/8, ISO 250

„Nigdy nie byłem wielkim fanem obiektywów zmiennoogniskowych, w mojej pracy zawsze sprawdzały się obiektywy stałoogniskowe. Jednak obiektywy zmiennoogniskowe G Master zupełnie mnie zaskoczyły. W sytuacjach, w których potrzebuję większej elastyczności, z przyjemnością sięgam po obiektyw G Master 24-70mm f/2.8 lub 70-200mm f/2.8 G”.

© Tomasz Tomaszewski

 © Tomasz Tomaszewski | Sony α9 + 24-70mm f/2.8 G Master | 1/125 s, f/8, ISO 1000

Regularnie współpracuje z National Geographic. Z aparatem zjeździł cały świat, a jego fotoreportaże opublikowano między innymi w The New York Times, Paris Match, Stern oraz Fortune Elle & Vogue. Zasłynął także jako autor licznych książek, a wystawy poświęcone jego twórczości organizowano w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Japonii, Brazylii, na Madagaskarze, w Holandii, Niemczech, Francji, Włoszech, Indonezji i Polsce.

Slide 1
© Tomasz Tomaszewski | Sony RX1 | 1/500 s, f/8, ISO 200

„Moje zdjęcia muszą opowiadać historię, wysyłać komunikat do czytelnika. Nie chodzi tu wyłącznie o moje ego czy perspektywę wizualną. Moim celem jest ukazać przedmiot w możliwie najprostszy sposób. Tak, aby zdjęcie było zrozumiałe dla każdej osoby na całym świecie. Henri Cartier-Bresson powiedział kiedyś, że „powinniśmy szukać decydującego momentu”. Ja rozumiem to jako pragnienie uczciwego oddawania rzeczywistości na moich zdjęciach, w taki sposób, aby były one zrozumiałe, bez zbędnego zagłębiania się w analizę. Gdybym musiał aranżować moje ujęcia, wyrządziłbym im krzywdę, zamiast przedstawiać prawdę, która mnie otacza”.

Gdy wraca do swoich dawnych zdjęć, sytuacji i miejsc, które sfotografował, wciąż nie może się nadziwić, ile dobra jest w ludziach i jak niektórzy z nich robią niesamowite rzeczy bez wyraźnego powodu.

„Nie posądzam ich o to, aby robili to wszystko z myślą o nagrodzie — postępują w taki sposób, ponieważ są zwyczajnie dobrzy, a doświadczenie tej dobroci dla mnie jako świadka jest fantastyczne. Jeśli potrafię uchwycić takie zachowania na zdjęciach, czuję, że się rozwijam”.

© Tomasz Tomaszewski | Sony RX1R II | 1/250 s, f/7,1, ISO 320

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-9

Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowiec Sony α9 z czujnikiem CMOS

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

DSC-RX1RM2

RX1R II: profesjonalny aparat kompaktowy z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu (35 mm)

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

Tomasz Tomaszewski
Alpha Universe

Tomasz Tomaszewski

Polska

Dla mnie w fotografowaniu najważniejsze nie jest to, co przedstawia czy pokazuje zdjęcie, a pytania, jakie prowokuje, oraz refleksje, do jakich motywuje obserwatora.

Wyświetl profil

TEST