Alpha Universe — szczegóły historii
Jak fotografuję
Skoki narciarskie na zdjęciach Tomasza Markowskiego

Aby wyróżnić się ze swoimi zdjęciami sportów zimowych na tle prac innych fotografów, trzeba mieć własny styl — tak jak w przypadku innych gatunków fotograficznych. Może to być trudne podczas robienia zdjęć na dużych zawodach... Szczególnie w trakcie fotografowania skoków narciarskich. Co roku udajesz się do tych samych miejsc, na te same skocznie, a fotografowie nie mają zbyt dużo miejsca na znalezienie właściwej pozycji. Moja pierwsza rada jest następująca — trzeba zawsze przychodzić wcześnie i starać się być pierwszym fotografem na miejscu, by znaleźć najlepszą lokalizację. O ile to możliwe, unikam miejsca, w którym mogłem stać rok wcześniej. Trzeba zawsze starać się doskonalić swój warsztat i ciągle robić coś innego, nawet jeśli poprzednie rozwiązanie działało naprawdę dobrze.

tomasz markowski sony alpha 9 sylwetka skoczka narciarskiego na tle słońca

© Tomasz Markowski | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/2000s @ f/3.5, ISO 4000

Szukając odpowiedniej pozycji, zawsze staram się stworzyć obraz, który nie wygląda zwyczajnie. Jednym z najważniejszych elementów jest światło, które oczywiście może się zmieniać w trakcie trwania zawodów, więc trzeba być tego świadomym. Ważny jest też kąt fotografowania. Również w tym przypadku szukam dynamicznego ujęcia, aby uniknąć robienia narciarzom czy skoczkom standardowych zdjęć. Mogę uzyskać inny wygląd zdjęć w zależności od używanego obiektywu, więc zastanawiam się, co chcę pokazać oraz, co równie ważne, czego nie chcę uchwycić. Muszę bardzo szybko dokonywać właściwych wyborów, dlatego przybywam na miejsce wcześnie i poznaję okolicę. Po rozpoczęciu zawodów sportowcy będą schodzić jeden po drugim, więc trudno byłoby wtedy zmienić lokalizację, zwłaszcza gdy wszyscy inni fotografowie również będą na swoich miejscach.

tomasz markowski sony alpha 9 skoczek narciarski uchwycony z boku na tle zakrytego chmurami pomarańczowego słońca

© Tomasz Markowski | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/32,000s @ f/8.0, ISO 1000

W rzeczywistości robienie zdjęć jest często bardzo proste! Używam dwóch aparatów Sony α9 z różnymi obiektywami, dzięki czemu mogę szybko wybrać ten, który spisze się lepiej w danej sytuacji. Ustawiam autofokus na tryb ciągły i korzystam z ustawienia Rozszerzony elastyczny punktowy lub Pojedynczy punktowy, które umożliwia idealne śledzenie obiektu. Szybkie i dokładne ustawianie ostrości pozwala mi skoncentrować się na właściwym momencie uchwycenia kadru i uzyskaniu idealnej kompozycji.

tomasz markowski sony alpha 9 skoczek sunący w dół skoczni przed wyskokiem

© Tomasz Markowski | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/2000s @ f/5.6, ISO 1000

Skoczkowie narciarscy zjeżdżają ze skoczni z prędkością 100 km/godz., więc szybki autofokus jest niezbędny. Jednak w celu uchwycenia momentu, w którym lecą w powietrzu, muszę użyć również krótkiego czasu otwarcia migawki. Ustawiam go zwykle na 1/1000 lub 1/800 sekundy, a resztę ekspozycji dostosowuję ręcznie. Korzystam z ekspozycji ręcznej, ponieważ jasny biały śnieg może często wpływać na pomiar w aparacie i powodować, że zdjęcia będą zbyt ciemne. Po ustawieniu czasu otwarcia migawki mogę sprawdzać w wizjerze elektronicznym i na tylnym ekranie LCD, jak będą ostatecznie wyglądać zdjęcia. Dzięki temu mogę dostosować przysłonę, czułość ISO, a także balans bieli, by uzyskać w aparacie idealną ekspozycję.

tomasz markowski sony alpha 9 skoczek narciarski pochylający się do przodu podczas lotu

© Tomasz Markowski | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/6.3, ISO 200

Są chwile, kiedy chcę pokazać niesamowitą prędkość, z jaką poruszają się sportowcy. W takich przypadkach używam techniki panoramowania. Skracam czas otwarcia migawki do 1/100 lub 1/80 sekundy i próbuję śledzić w aparacie ruch skoczka. Dzięki temu zawodnik pozostanie ostry, ale w tle pojawi się efekt rozmycia podkreślający prędkość, z jaką się poruszał. To świetna technika, dzięki której można wyróżnić swoje zdjęcia na tle innych prac.

 

tomasz markowski sony alpha 9 widok z dołu na skoczka narciarskiego przelatującego na tle ciemnoniebieskiego nieba

© Tomasz Markowski | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/6400s @ f/6.3, ISO 1000

Jeśli chodzi o wybór obiektywu, to naprawdę wszystko zależy od Twojej lokalizacji oraz tego, co próbujesz pokazać. Stosuję obiektyw FE 16–35 mm f/2.8 GM, gdy chcę pokazać więcej tła i otoczenia. Modelu FE 24-70 mm f/2.8 GM używam jako obiektywu uniwersalnego. Jestem też wielkim fanem obiektywu FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM. Jest bardzo lekki, jak na oferowany przez niego zakres ogniskowych, co sprawia, że sprawdza się świetnie, gdy muszę poruszać się po stokach narciarskich. Zapewnia również idealny zakres ogniskowych do większości wykonywanych przeze mnie zdjęć.

 

tomasz markowski sony alpha 9 sylwetka skoczka narciarskiego na tle słońca z paralotnią w oddali

© Tomasz Markowski | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/32,000s @ f/8.0, ISO 640

Jeśli chodzi o to, co chcę sfotografować, tak naprawdę najczęściej szukam emocji i akcji. Chcę uchwycić szybkość i intensywność danej chwili, ale również reakcje sportowców po skokach. Szukam emocji — nie tylko u samych sportowców, ale także w sposobie, w jak wchodzą w interakcję z fanami i kibicami. To właśnie te ulotne chwile pozwalają robić naprawdę niezapomniane zdjęcia.

tomasz markowski sony alpha 9 skoczek narciarski lecący na tle ciemnego nieba w stronę jasnego, rozjarzonego słońca

© Tomasz Markowski | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/2500s @ f/3.5, ISO 4000

Moją ostatnią radą jest korzystanie z doświadczenia zdobytego w innych gatunkach fotografii. Poza fotografowaniem wielu różnych sportów, często robiłem też zdjęcia ulic. Zdobyte w ten sposób doświadczenie i praktyka pomogły mi w szukaniu interesujących ujęć, tła i światła. Podczas fotografowania sportów zimowych zawsze można wykorzystać umiejętności z innych stylów fotograficznych. Wszystko to jest częścią rozwijania własnego stylu i pomysłów.

 

Wyróżnione produkty
ILCE-9
Aparat Alpha 9 z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu „stacked CMOS”

ILCE-9

SEL1635GM
FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

SEL2470GM
FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM
FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM
Super teleobiektyw 100-400mm z zoomem G Master

SEL100400GM

Powiązane artykuły
Tomasz Markowski
Alpha Universe

Tomasz Markowski

Polska

„Uczyń widocznym to, co bez Ciebie być może nigdy nie byłoby dostrzeżone — Robert Bresson”

Wyświetl profil


x