terry donnelly sony alpha 9 trzech rugbystów walczących o piłkę

Jak fotografuję | Rugby w akcji

Terry Donnelly

My motivation to take sports images comes from all the different narratives that can surround each event. Although it’s obviously key, it’s not just about what is happening on the pitch; there are so many stories to be told. But how do I go about telling these stories through my photography? Here are just a few insights. Getting started Regardless of what sport you want to photograph, to be successful it is absolutely essential that you understand the sport and the way the play can unfold. You have to be able to anticipate the game play and be ready to take a great shot as the opportunity presents itself, as there will only be one opportunity to capture a goal or a try.

terry donnelly sony alpha 7RIII szerokokątne ujęcie boiska do rugby przed rozpoczęciem meczu z płomieniami wystrzeliwującymi przy liniach bocznych

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 12-24mm f/4 G | 1/500s @ f/4.5, ISO 2000

Przy tak szybkim sporcie, jakim jest rugby, po prostu nie ma czasu na zastanawianie się nad zmianą ustawień aparatu lub wyborem obiektywu. Trzeba wypracować w sobie naturalny instynkt, który przychodzi wyłącznie z doświadczeniem oraz zrozumieniem gry i swojego sprzętu. Jeśli dopiero zaczynasz, najlepiej rób to od podstaw. Znajdź sport, który Cię pasjonuje i zacznij poznawać sprzęt, bezustannie ćwicząc.

terry donnelly sony alpha 9 zdjęcie przyłożenia z rugbystą zawieszonym w powietrzu

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

Robienie świetnych zdjęć Podczas meczu zawsze szukam pojedynczych chwil, które opowiadają pewną historię i sprawiają, że zdjęcia będą godne opublikowania. Na przykład podczas fotografowania meczu rugby zwracam uwagę na akrobatyczne przyłożenia, emocjonujące wiwaty oraz najbardziej dynamiczne przejęcia. Każde z takich ujęć jest świetne i będzie nadawać się do publikacji w portalach społecznościowych lub w gazetach.

Ważnym elementem robienia świetnych zdjęć jest upewnienie się, że jest się w dobrym miejscu. Będzie to w dużej mierze zależało od obowiązujących na stadionie ograniczeń, ale również od tego, czy szczególnie interesuje mnie jedna z drużyn lub może pojedynczy zawodnik. Jeśli na przykład jest to setny mecz jednego z graczy lub jest wysoce prawdopodobne, że odnotuje on kolejny krok milowy w swojej karierze, staram się zwracać szczególną uwagę na pozycję i kąt, z których fotografuję. Mam wtedy większą szansę na uchwycenie najlepszego możliwego ujęcia tego zawodnika.

terry donnelly sony alpha 9 dwóch graczy z przeciwnej drużyny zderza się z zawodnikiem próbującym zdobyć przyłożenie

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 640

Posiadanie odpowiedniego zestawu

My regular setup is both the α9 and α7R III. The α9 is my ‘catch all’ piece of kit and I mostly use it with my FE 400 f/2.8 G Master and FE 70-200 f/2.8 G Master lenses capturing high speed action.

I use my α7R III for wide angle shots with the FE 16-35 f/2.8 G Master or FE 24-70mm f/2.8 G Master lens, depending on the stadium I am working and type of shot I am going for. Sometimes I’ll also use the α7R III to shoot remotely, placing it behind a goal or try line ready to capture a key action. Between these lenses I’m ready to cover all of the action wherever I’m positioned.

terry donnelly sony alpha 9 zdeterminowany rugbysta biegnący z piłką w ręku

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

Używanie właściwych ustawień

I always shoot using manual exposure. I take an exposure reading from the grass at the centre of the pitch before a match starts, and then I will lock my exposure to that, which means that all my images have a consistent exposure throughout the game.

When shooting such a fast-paced sport, the continuous autofocus mode is really useful for helping me get the crystal-clear shots I need. I also use back button focusing, with the focusing disabled on the shutter release button, meaning my shutter release button only fires the shutter, and a rear button, typically AE-L activates the cameras AF. This means there is no delay in the shutter firing when pressing the shutter button.

terry donnelly sony alpha 9 rugbysta biegnący z piłką w ręku

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Skupiając się na akcji, warto też fotografować z prędkością 20 klatek na sekundę. Dla mnie oznacza to, że mam o wiele większą szansę na zrobienie idealnego zdjęcia najważniejszej chwili meczu. Muszę uchwycić w kadrze piłkę lub istotne emocje zawodników — gdy je przegapię, nie będę mieć drugiej takiej szansy. Jeśli nie uda mi się zrobić takiego zdjęcia, wszystkie moje pozostałe starania pójdą na marne.

Wyróżnione produkty

Terry Donnelly

Terry Donnelly | Wielka Brytania

„Choć zajmuję się różnymi gatunkami fotografii, znajduję między nimi połączenie umiejętności, które pomaga mi lepiej wykonywać pracę”.

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Gratulacje! Utworzono subskrypcję