petar sabol sony alpha 7RIII dwa motyle siedzące na kwiecie

Jak fotografuję | Extreme Macro

Petar Sabol

Zawsze fascynowała mnie natura i żywe stworzenia, szczególnie te najmniejsze detale, których nie jesteśmy w stanie dostrzec gołym okiem. Jako fotograf dzikiej przyrody specjalizuję się między innymi w tworzeniu ekstremalnych makrofotografii. Jest to dość trudna dziedzina fotografii, która wymaga niezwykłego samozaparcia i cierpliwości. Chciałbym podzielić się tym, co robię, i wyjaśnić sposób, w jaki to realizuję.

petar sabol pozuje do zdjęcia, trzymając aparat Sony alpha 7RIII

Sztuka pracy w terenie

Jednym z najczęstszych problemów jest pogoda. Muszę zawsze znać prognozy, aby wiedzieć, czego się po niej spodziewać. Do tworzenia ekstremalnych makrofotografii korzystam z techniki Focus Stacking, która wiąże się z robieniem jednemu obiektowi wielu zdjęć, więc nawet najmniejszy ruch może mieć wpływ na ostateczny rezultat. Wiatr jest więc moim największym wrogiem I po prostu nie mogę fotografować, gdy wieje.

petar sabol sony alpha 99II motyl siedzący na kwiecie ze światłem w tle

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/15s @ f/9.0, ISO 200

Zawsze robię zdjęcia o wczesnym poranku. Nocą insekty zapadają w stan porównywalny z hibernacją i stają się aktywne dopiero wtedy, gdy zaczynają je ogrzewać promienie słoneczne. Jest to więc świetna pora, aby robić im zdjęcia. Oczywiście istnieje wtedy także duże prawdopodobieństwo, że pozostaną w bezruchu, a właśnie tego potrzebuję.

petar sabol sony alpha 99II motyl siedzący na kwiecie z okręgami światła w tle

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/640s @ f/2.8, ISO 100

Muszę też dać sobie czas na uzyskanie odpowiedniej kompozycji i tła, a wszystko to zależy od barw sceny. Zwracam szczególną uwagę na poranną rosę na trawie. Jeśli świeci słońce, niewielkie kropelki wody tworzą piękny efekt bokeh w tle.

petar sabol sony alpha 7RIII ważka i ślimak siedzące na kwiecie

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/30s @ f/13, ISO 400

Sprzęt

Zdjęcia robię aparatem Sony α7R III. Poza niesamowitą rozdzielczością 42,4 MP ten bezlusterkowiec oferuje możliwość korzystania z elektronicznej migawki, co oznacza brak ruchomych części, które mogą powodować wibracje, będące największym koszmarem fotografów robiących zdjęcia makro.

petar sabol sony alpha 7RIII bardzo duże zbliżenie na głowę insekta

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/6s @ f/4.0, ISO 200

Jeśli chodzi o światło, rzadko korzystam z lampy błyskowej. Wolę fotografować w świetle naturalnym, a od czasu do czasu używam reflektora, aby nieco doświetlić zacienione obszary.

Zawsze ustawiam ostrość ręcznie i korzystam z dostępnej w aparacie α7R III funkcji Focus Peaking, która podświetla te obszary, na których ustawiona jest ostrość. Do wyboru jest kilka różnych kolorów podświetlenia — żółty, czerwony lub biały — więc można wybrać ten, który będzie najbardziej wyróżniał się na tle kolorów fotografowanych obiektów.

Końcowe wskazówki

petar sabol sony alpha 7RIII motyl siedzący na kwiecie z rozpostartymi skrzydłami

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/20s @ f/10, ISO 400

Jeśli chodzi o ekspozycję, jest to kwestia jak najbardziej umiejętnego zachowania równowagi pomiędzy czasem otwarcia migawki oraz ustawieniem przysłony i czułości. Jeśli warunki pozwalają mi robić zdjęcia z długim czasem otwarcia migawki, staram się używać czułości ISO 100, aby uzyskać jak najlepszą jakość obrazu. Zaletą aparatu α7R III jest to, że w razie potrzeby mogę zwiększyć czułość ISO i w dalszym ciągu widzieć na zdjęciu dużo szczegółów. Ustawienia przysłony mogą być różne, ale najczęściej korzystam z wartości od f/8 do f/13. Czasami używam też pierścieni pośrednich, aby bardziej ograniczyć ilość światła padającego na matrycę i uzyskać jeszcze większe powiększenie.

Zwiększanie głębi ostrości

W przypadku makrofotografii głębia ostrości jest bardzo płytka nawet wtedy, gdy ustawi się duży otwór przysłony. Korzystam więc z metody focus stacking i łączę serię zdjęć wykonanych z różnymi punktami ostrości, dzięki czemu na finalnym zdjęciu zarówno przód, jak i tył obiektu są ostre.

W tym celu używam bardzo stabilnego statywu i elektronicznych szyn do fotografii makro, po których aparat przesuwa się co kilka mikronów. Całkowitą odległość i liczbę kroków ruchu aparatu konfiguruję za pomocą specjalnego kontrolera, a aparat robi zdjęcie po każdym kroku, czyli ruchu na szynach.

petar sabol sony alpha 7RIII bardzo duże zbliżenie na głowę szerszenia

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/13s @ f/4.0, ISO 100

Czasami robię więcej niż 100 lub 200 zdjęć, dlatego obiekt musi pozostać w bezruchu i nie może poruszać nim wiatr. Nawet niewielki ruch obiektu możne zrujnować cały efekt zwiększenia głębi ostrości. Z tego powodu zawsze monitoruję sytuację na ekranie podglądu na żywo aparatu α7R III i sprawdzam, czy pomiędzy poszczególnymi zdjęciami nie pojawił się choćby minimalny ruch. Muszę być ogromnie cierpliwy, a dodatkowo zawsze tworzę więcej niż jeden efekt zwiększenia głębi ostrości. Jednym ze sposobów jest osłonięcie obiektu przed wiatrem za pomocą małego namiotu lub podobnego przedmiotu.

Gdy już zrobię wszystkie zdjęcia, łącze je w jedno finalne zdjęcie w programie komputerowym. Używam specjalistycznego oprogramowania — Zerene Stacker — ale ten efekt można uzyskać w większości najbardziej popularnych programów do edycji zdjęć.

Wyróżnione produkty

Petar Sabol

Petar Sabol | Chorwacja

„Zawsze staram się, aby moje zdjęcia wyglądały lepiej, bez względu na to, ile czasu to zajmuje i ile to wymaga wysiłku”.

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Gratulacje! Utworzono subskrypcję