Jak fotografuję | Albert Dros — kolory w krajobrazie

Kolor odgrywa niezwykle ważną rolę w moich zdjęciach krajobrazu. Niezależnie od tego, czy fotografuję imponujący krajobraz o niezwykle żywych barwach, czy coś subtelniejszego, chcę pokazać odbiorcy, jak niesamowite mogą być światło i kolor.

albert dros sony alpha 7RIII orzeł szybujący nad wulkanicznymi górami oświetlonymi ognistym kolorem pomarańczowym

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/7.1, ISO 100

Planowanie miejsca

Wszystko zaczyna się od planowania. Spędzam sporo czasu na badaniu miejsc, w których planuje robić zdjęcia krajobrazowe, szczególnie w kraju, z którego pochodzę, czyli Holandii. Trzeba zawsze mieć oczy szeroko otwarte i wypatrywać potencjalnych miejsc, nawet takich, które mijaliśmy już setki razy.

Istnieje wiele sposobów, w jakie można szukać miejsc do sfotografowania. Praktycznie każdą lokalizację można znaleźć na Instagramie lub w Zdjęciach Google. Dzięki temu można mieć ogólne wyobrażenie danego miejsca oraz oświetlenia, z jakim trzeba będzie pracować. Gdy badam jakieś bardziej odludne miejsce, korzystam z programu Google Earth. Mogę spędzić w nim wiele godzin, oglądając krajobrazy i sprawdzając potencjalne lokalizacje na zdjęcia. Gdy już dotrę na miejsce, często używam drona w celu wypatrzenia ciekawych punktów. Nie muszę więc marnować czasu ani energii na szukanie ich na piechotę.

Aby uzyskać właściwe kolory na zdjęciach, muszę wiedzieć, jak będzie wyglądać oświetlenie — gdzie i kiedy wzejdzie oraz zajdzie słońce lub księżyc. W tym celu korzystam głównie z aplikacji PhotoPills, w której sprawdzam ruch księżyca i słońca oraz jego wpływ na dane miejsce.

albert dros sony alpha 7RIII odległa latarnia morska ze wschodzącym za nią słońcem

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 13s @ f/10.0, ISO 200

Zawsze też spoglądam na pogodę, ponieważ ma ogromny wpływ na kolory na zdjęciach. Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, a pogoda dopisuje, idealne oświetlenie wypada tuż przed wschodem lub tuż po zachodzie słońca. O tej porze niebo może przybrać czerwoną, różową lub fioletową barwę — uwielbiam te silne kolory. Fotografuję też nocą. Nocne niebo ma w sobie wiele kolorów, które można uchwycić, korzystając z długiego czasu ekspozycji, szczególnie w miejscach niezanieczyszczonych światłem.

Tak naprawdę szukam kolorów uzupełniających. Jedną z moich ulubionych kombinacji jest połączenie niebieskiego z pomarańczowym — niebieskie morze i pomarańczowe niebo świetnie do siebie pasują. Niewielkie obiekty na pierwszym planie, na przykład mały kwiat lub kamień, również mogą pasować do koloru nieba. Należy ich wypatrywać i starać się ich używać w swoich kompozycjach.

albert dros sony alpha 7RIII odbicie odległych gór na tafli jeziora z fioletowymi kwiatami na pierwszym planie

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/4s @ f/11.0, ISO 200

Jednym ze sposobów, w jakie podkreślam niewielkie kolorowe obiekty na pierwszym planie, jest stosowanie obiektywów szerokokątnych. Często korzystam z obiektywu 12–24 mm f/4 G o ogniskowej 12 mm. Fotografując z tą ogniskową blisko podłoża, widzimy wszystkie linie i detale, które mogą posłużyć jako obiekty na pierwszym planie. Przy wartości 12 mm pierwszy plan staje się tak duży, że wydaje się, jakby nas wciągał.

Kolejnym obiektywem, który zawsze mam przy sobie, jest Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 OSS G Master. Jest to jeden z najostrzejszych obiektywów zmiennoogniskowych, jakich kiedykolwiek używałem, i chyba już nigdy się z nim nie rozstanę! Fotografując krajobrazy przy ogniskowej 400 mm, trzeba wykazać się dużą kreatywnością — patrzeć w dal i dostrzegać, jak różne elementy krajobrazu będą ze sobą współgrały. Fotografowanie z tak ekstremalnymi ogniskowymi zmusza do większej kreatywności, przez co zdjęcia są bardziej wyjątkowe niż przy zastosowaniu standardowej wartości ogniskowej.

Wcześniej używałem swoich obiektywów z aparatem Sony α7R II, ale teraz przeszedłem na model Sony α7R III. Rozdzielczość 42,4 megapiksela zapewnia mi wszystkie szczegóły, jakich potrzebuję w zdjęciach, a szeroki zakres dynamiczny pozwala wydobyć więcej szczegółów z cieni. Poza aparatem, obiektywem i statywem mam też przy sobie parę filtrów, ale rzadko korzystam z gradacyjnych filtrów szarych. Zamiast nich wolę naświetlić zdjęcie w celu jego rozjaśnienia. Wiem, że aparat α7R III prawie zawsze rejestruje sporo szczegółów w cieniach, które mogę następnie podkreślić podczas edytowania zdjęcia.

albert dros sony alpha 7RII niewielki kościół w cieniu góry ze szczytami oświetlonymi kolorem złocistopomarańczowym

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1.6s @ f/11.0, ISO 100

Edycja

Edytując swoje zdjęcia, lubię przetwarzać je tak, aby wyciągnąć z danej sceny jak najwięcej. Jednakże nigdy nie zmieniam jej sztucznie, na przykład edytując wygląd nieba. Korzystam z technik przetwarzania, aby przedstawić zawartość sceny w jak najlepszy sposób. W tym celu korzystam z oprogramowania Adobe Lightroom do katalogowania zdjęć oraz programu Adobe Photoshop do edycji, regulując w zdjęciach kolor i kontrast oraz obszary rozjaśniania i ściemniania.

Wiele osób twierdzi, że zdjęcia są poddawane zbyt dużej obróbce, a nawet że mogą wyglądać nienaturalnie, szczególnie patrząc na wschody lub zachody słońca. Jednakże naturalne światło i kolory mogą wyglądać niesamowicie. Czasami zdarzało się, że trzeba było nawet zredukować nasycenie w niektórych obszarach zdjęcia. Radzę więc wstać wcześnie i na własne oczy zobaczyć, co może nam zaoferować natura.

albert dros sony alpha 7RII kolorowe miasto portowe o zmierzchu z niebem naznaczonym pasami czerwonych chmur jpgmanarola Sony24 70GM A7RII

© Albert Dros | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 15s @ f/9.0, ISO 50

Końcowe wskazówki:

Stosuj ekstremalne ustawienia: staraj się używać ogniskowych w ustawieniach superszerokokątnych i teleobiektywu, aby pogłębić wymowę swoich zdjęć i wyróżnić je na tle bardziej tradycyjnych fotografii krajobrazowych.

Zejdź nisko: użyj obiektywu szerokokątnego i fotografuj blisko podłoża, aby sprawić, że pierwszy plan stanie się ciekawszy.

Znajdź kolory uzupełniające: pomarańczowe zachody słońca i niebieskie morza dobrze ze sobą współgrają, ale szukaj też niewielkich obszarów koloru na pierwszym planie, na przykład kwiatów czy kamieni.

Przed i po: zachody i wschody słońca wyglądają pięknie, ale niebo przybiera najpiękniejsze kolory tuż przed zachodem słońca i tuż po nim.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

SEL100400GM

Super teleobiektyw 100-400mm z zoomem G Master

SEL100400GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL1635Z

Vario-Tessar T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Holandia

„Mam obsesję na punkcie idealnych ujęć”.

Wyświetl profil


x