Alpha Universe — szczegóły historii

Jak robię zdjęcia | Fotografowanie wielkich kotów afrykańskich z Chrisem Schmidem

To może się wydawać oczywiste, ale według mnie chyba najważniejszą kwestią związaną z fotografowaniem dzikiej przyrody jest to, że trzeba mieć do tego pasję. Uwielbiam robić zdjęcia wielkim kotom afrykańskim. Ich zachowania są fascynujące, sposób, w jaki się je fotografuje, jest interesujący, a robienie im zdjęć w ich naturalnym środowisku to oczywiście zapierające dech, przepiękne przeżycie. Oto kilka ważnych wskazówek, które pomogą każdemu, kto chce robić zachwycające zdjęcia dzikiej przyrody.

Dobra znajomość tematu

Aby robić świetne zdjęcia, musimy dobrze poznać fotografowane zwierzęta. Godzinami uczę się zachowań różnych kotów. Zazwyczaj śledzę tylko jedno lub dwa zwierzęta, aby dobrze poznać ich zachowania.

Kiedyś podążałem na przykład przez wiele dni za samcem lamparta, który stracił lewe oko. Śledząc go, zdaliśmy sobie sprawę, że nie był w stanie polować ze względu na słaby wzrok. Pożywienie zdobywał, kradnąc zdobycze zabite przez inne lamparty. Podążając za jednym lub dwoma zwierzętami, możemy naprawdę poznać i opowiedzieć ich pełne historie.

chris schmid sony alpha 9 trzy lamparty afrykańskie pożerające upolowaną zdobycz z jednym z nich patrzącym prosto na fotografa

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/4.0, ISO 320

Liczy się cierpliwość i stanowczość

Każdy dzień jest inny i może się zdarzyć dosłownie wszystko. Zawsze opuszczam obóz wczesnym rankiem, jeszcze przed wschodem słońca. W pierwszej kolejności staram się znaleźć ślady zwierząt, za którymi podążamy. Czasem jest to niemożliwe, trzeba więc wypatrywać pewnych znaków. Możemy na przykład usłyszeć nawołujące się pawiany lub znaleźć dziwnie ciche i puste miejsce — to wskazówka, że w pobliżu może się czaić drapieżnik. Należy zwracać uwagę na wszystko — ślady, znaki, dźwięki i zapachy.

chris schmid sony alpha 7RIII stado lwów siedzące leniwie na drzewie z zachodzącym słońcem w tle

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/800s @ f/5.6, ISO 500

Złota godzina zawsze zapewnia najlepsze oświetlenie. W trudnych warunkach oświetleniowych Afryki trzeba być naprawdę gotowym na fotografowanie w ciągu tych pierwszych kilku godzin dnia. Gdy po wyruszeniu nad ranem nie znajdziesz żadnych śladów ani oznak interesujących Cię zwierząt, musisz podjąć decyzję. Możesz się zatrzymać i zacząć fotografować słonie w tym pięknym świetle lub szukać dalej, wiedząc, że możesz kompletnie przegapić szansę na zdjęcia w najlepszym świetle. To naprawdę ważna decyzja.

Ustal zawczasu, co chcesz sfotografować

Z reguły fotografuję w trybie ręcznego nastawiania ekspozycji. Istotną kwestią jest ustalenie, co chcemy sfotografować, jeszcze zanim przyłożymy oko do wizjera. Tym sposobem uzyskanie właściwego zdjęcia będzie wymagać mniejszej liczby prób, ponieważ będziemy dokładnie wiedzieli, co chcemy uzyskać, zamiast robić zdjęcia tylko po to, żeby coś sfotografować.

chris schmid sony alpha 9 samotny lampart przemierzający sawannę w poszukiwaniu ofiary

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/2000s @ f/4.5, ISO 400

Korzystam z wizjera elektronicznego w aparatach Sony α9 i α7R III, dzięki czemu mogę uzyskać w aparacie obraz, który będzie bardzo zbliżony do gotowego zdjęcia. Z reguły skupiam się na rozjaśnieniach, wiedząc, że mogę niedoświetlić zdjęcia, aby uzyskać niesamowicie wyglądające niebo, a następnie rozjaśnić cienie podczas edycji zdjęcia w formacie RAW. Oba moje aparaty Alpha mają matryce o szerokim zakresie dynamicznym, które to umożliwiają.

chris schmid sony alpha 9 młody lampart wyglądający z kryjówki zza gałęzi prosto na fotografa

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1600s @ f/4.0, ISO 320

Wybór obiektywu i fotografowanej osoby

Używam aparatu Sony α9 oraz dwóch Sony α7R III. Do modelu α9 dołączam uchwyt baterii, który pomaga mi go trzymać oraz wyważyć, ponieważ najczęściej używam go razem z obiektywem 400mm f/2.8 G Master oraz czasami z telekonwerterem 1,4×. Dzięki temu mogę robić dyskretne portrety. Jednym z kluczowych elementów dobrych zdjęć jest nieprzeszkadzanie. Właśnie dlatego funkcja cichej migawki w moim zestawie Alpha jest tak świetnym rozwiązaniem.

chris schmid sony alpha 9 lwica z zamkniętym oczami śpiąca na drzewie

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s @ f/5.6, ISO 400

Moja kolejna porada dotycząca obiektywów to: mniej często znaczy więcej. Wiele osób nosi torby wypchane obiektywami, co utrudnia dobór odpowiedniego modelu do sytuacji. Ja zabieram ze sobą model 70-200mm f/2.8 GM do zdjęć szerokokątnych oraz 400mm f/2.8 do zdjęć w zakresie teleobiektywu. Do drugiego aparatu mam przymocowany obiektyw 24–105 mm. Ponadto ostatnią rzeczą, jaką chcemy sobie zafundować w tak piekielnym upale, jest noszenie zbędnych obiektywów i akcesoriów. Ja praktycznie zawsze fotografuję z ręki, zachowując pełną swobodę ruchów.

Kompozycja

Jedną z pierwszych rzeczy, jakie robię, jest przykucnięcie, aby zejść do poziomu oczu wielkiego kota lub nawet niżej. Tym sposobem uzyskuję dobrą perspektywę, z której mogę opowiedzieć jego historię. Jeśli chodzi o samą kompozycję, świetnie sprawdzają się klasyczne zasady. W wizjerze elektronicznym wyświetlam linie siatki, które pomagają zachować regułę trójpodziału, oraz szukam wyraźnych wiodących linii po przekątnych, które nakierują wzrok oglądających na obiekt. Uważam, że tworzenie głębi w zdjęciu jest bardzo ważne. Fotografia musi mieć pierwszy plan, obiekt stanowiący temat zdjęcia oraz tło, które pomaga umieścić obiekt w kontekście jego środowiska oraz skupić na nim uwagę oglądających.

chris schmid sony alpha 7RIII lwica siedząca na martwym drzewie i patrząca w skupieniu na sawannę

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 500

Jeśli jednak czujesz, że warto złamać jedną z zasad kompozycji, zaufaj swojej ocenie i zrób to — warunki zmieniają się tak szybko, że możesz nie mieć drugiej takiej okazji.

Wyróżnione produkty

ILCE-9

Aparat α9 z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu „stacked CMOS”

ILCE-9

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

SEL24105G

Obiektyw FE 24-105 mm F4 G OSS

SEL24105G

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

Super teleobiektyw 100-400mm z zoomem G Master

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

Telekonwerter 1,4x

SEL14TC

Powiązane artykuły

Chris Schmid
Alpha Universe

Chris Schmid

Szwajcaria

Fotografia to potężne medium. Jedno zdjęcie może uchwycić emocje lub wywoływać konkretne uczucia.

Wyświetl profil


x