Znajdź swój własny rytm

Tolis Fragoudis

„Moment, w którym zdałem sobie sprawę, że wybiorę się do Nepalu, był dla mnie bardzo jasny” — wspomina Tolis Fragoudis. „Nagrywałem od paru miesięcy film w Indiach i natrafiłem na miasteczko u podnóży Himalajów. Pewnej nocy wracałem do domu wiszącym mostem, poniżej którego płynął Ganges. Była godzina 01:00 w nocy. Oglądałem, jak wiatr spływa z gór i poczułem się, jakby dotknął mnie oddech Himalajów. Trwało to tylko kilka sekund, ale wywarło na mnie ogromny wpływ. Musiałem się tam udać i udokumentować swoją podróż”.

Tolis już wtedy był doświadczonym podróżnikiem, mając na swoim koncie wędrówki po Meksyku i Ameryce Środkowej, a fotografia stała się nieodzownym elementem jego podróży. „To było coś naturalnego” — wyjaśnia. „Nie planowałem zarabiania pieniędzy z fotografii i odrzucałem ten pomysł, gdy ktoś mi to proponował. Było to po prostu coś, co sprawiało mi radość i było elementem odkrywania innych światów”.

Miało to ogromny wpływ na jego styl fotografowania, w którym polega na swojej swobodnej kreatywności. „Zostawiam wszystko za sobą” — opowiada. „Nie mam żadnych wymagań ani oczekiwań. Po prostu zabieram ze sobą aparat i podążam z kreatywnym nurtem. Odkryłem, że tylko w ten sposób potrafię uchwycić esencję danego miejsca, krajobrazu czy osób”.

tolis fragoudis sony alpha 7RII zaśnieżona góra ze światłem padającym na szczyt

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.0, ISO 50

Aby utrzymać dobry rytm pracy, trzeba czuć się swobodnie. Jednym z uroków aparatów Sony jest według Tolisa łatwość, z jaką można się z nimi poruszać. „Aparaty, takie jak α7S II czy α7R II, których używałem w Nepalu, są bardzo zaawansowane, ale lekkie” — wyjaśnia. „Waga sprzętu jest zawsze ważna ze względu na liczbę kilometrów, jakie trzeba przejść, więc liczy się każdy gram. Jeśli planuję nagrywać filmy, zawsze zabieram ze sobą też statyw, drona i gimbala, a to już dodatkowe kilogramy. Należy też pamiętać, że waga ma jeszcze większe znaczenie w górach, na wysokościach 5000 n.p.m., a każdy krok jest niezwykle wyczerpujący. Aparat poradzi sobie w takich warunkach i będzie robić świetne zdjęcia, więc to fotograf musi na nim nadążyć!”

 

tolis fragoudis sony alpha 7RII mężczyzna stojący na szczycie patrzący na odległe zaśnieżone góry

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/100s @ f/8.0, ISO 800

Kolejną rzeczą, która pomaga Tolisowi utrzymać rytm pracy jest fakt, że sprzęt Sony nie jest tak onieśmielający, jak niektóre duże lustrzanki cyfrowe. Na przykład podczas fotografowania portretów podczas swojej podróży po Nepalu odkrył, że „ludzie zachowują się bardziej naturalnie, niż podczas sesji robionych dużymi lustrzankami” — wyjaśnia. „Tym sposobem wiesz, że uzyskujesz bardziej naturalne pozy. Ludzie nie uznają Cię za profesjonalnego fotografa, więc możesz zachować anonimowość i zatopić się w chwili”.

tolis fragoudis sony alpha 7RII portret uśmiechniętego nepalczyka

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/1.4, ISO 3200

Doskonałym przykładem jest wykonany przez Tolisa oszałamiający portret sadhu w pomarańczowym ubraniu w świątyni Pashupatinath w Katmandu. „Pielgrzymują tu z całych Indii i Nepalu” — mówi — „a niektórzy z nich mogą być nieco fałszywi i prosić o pieniądze, zwłaszcza jeśli myślą, że jesteś profesjonalnym fotografem. Ale rozmawiałem z tym mężczyzną i nawiązaliśmy więź. Z chęcią zgodził się, abym zrobił mu zdjęcie”.

tolis fragoudis sony alpha 7RII sadhu w pomarańczowym stroju patrzący poważnie w aparat

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 250

Do wykonywania zdjęć portretowych w trakcie podróży Tolis potrzebował zalet, jakie zapewniają funkcje ustawiania ostrości i ekspozycji aparatów α7R II i α7S, a także możliwości reagowania i dostosowywania ustawień do jego swobodnego stylu. „Ten portret kobiety wykonałem w małej ciemnej chatce” — mówi — „gdzie zaproszono mnie na obiad. Tak jak w przypadku wszystkich moich zdjęć z podróży, użyłem wyłącznie naturalnego światła, które w tym przypadku padało przez drzwi. Ustawiłem czułość ISO 3200 i f/1.4 oraz użyłem obiektywu FE 35mm f/1.4 ZA, aby uzyskać odpowiednią ekspozycję. Model α7R II tak dobrze tłumi szumy, że są praktycznie niedostrzegalne”.

Elastyczność jest dla Tolisa ważna także w przypadku fotografowania scen pełnych kontrastu, ponieważ „zawsze chcę żyć chwilą, nie myśleć zbyt wiele o aparacie i po prostu ufać jego możliwościom”.

tolis fragoudis sony alpha 7RII spektakularne chmury za świątynią boudhanath w katmandu

© Tolis Fragoudis | Sony α7R II + 18mm f/2.8 | 1/200s @ f/8.0, ISO 640

Weźmy na przykład to zdjęcie świątyni Boudhanath w Katmandu. „Zostałem w okolicy przez trzy dni” — wyjaśnia Tolis — „aby poczekać na odpowiednie oświetlenie. Uwielbiam fotografować pod światło, ponieważ pozwala to świetnie przekazywać emocje, dlatego muszę mieć pełne zaufanie do swojemu zestawu fotograficznego. Wiedziałem, że zakres dynamiczny modelu α7R II da sobie radę ze światłem za świątynią, utrzymując detale budynku w rozjaśnieniach i cieniach. W innym aparacie te miejsca mogłyby być prześwietlone lub zbyt mocno zacienione”.

Tolis chce również, aby jego projekty podróżnicze przyczyniły się do zwiększenia świadomości ludzi na temat ochrony środowiska. „Świadomość można budować na wiele sposobów” — wyjaśnia. „Ja podróżuję, aby tworzyć i opowiadać historie o krajobrazach i osobach, które sprawiają, że ten świat jest wspaniały. Jestem pewien, że ludzie nie chcą zniszczyć czegoś tak pięknego. Moje prace stymulują umysł i wprawiają w dobry nastrój”.

tolis fragoudis sony alpha 7SII ujęcie z boku na słonia odpoczywającego w wodzie

© Tolis Fragoudis | Sony α7S II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/100s @ f/2.8, ISO 80

W jaki sposób fotografia, według Tolisa, może przyczynić się do ochrony środowiska? „Uważam, że im więcej osób uświadomi sobie, jak piękna jest nasza planeta, tym więcej ludzi będzie chciało ją chronić. Wszyscy jesteśmy częścią ekosystemu i zależy od tego nasze przetrwanie”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

ILCE-7SM2

α7S II: aparat z mocowaniem typu E i przetwornikiem obrazu

ILCE-7SM2

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL70200G

FE 70 – 200 mm F4 G OSS

SEL70200G

Powiązane artykuły

Tolis Fragoudis
Alpha Universe

Tolis Fragoudis

Szwajcaria

Moim jedynym celem jest czerpanie z życia pełnymi garściami

Wyświetl profil


x