Alpha Universe — szczegóły historii
Alpha Universe — szczegóły historii
Filmowanie mroźnych krain 

Dennis Schmelz 

„Dla mnie — zaczyna Dennis Schmelz — filmowanie polega na tworzeniu historii i emocji. Możesz rozśmieszyć ludzi lub doprowadzić ich do łez tylko za pomocą obrazów i dźwięku. To potężne medium, które fascynuje mnie każdego dnia”.

Dennis zaczął używać aparatów Sony w 2017 roku i jednym z ulubionych projektów, nad którymi pracował od tamtej pory, jest film podróżniczy prezentujący Grenlandię. „Ta podróż była unikalnym doświadczeniem” — mówi fotograf. „Ten kraj fascynował mnie od samego początku, ponieważ jest tak odizolowany od reszty świata”.

dennis schmelz sony alpha 6500 duża góra lodowa symetrycznie odbijająca się w morzu

© Dennis Schmelz | Sony α6500 + E 10-18mm f/4 OSS | 1/320s @ f/5.0, ISO 100

Do stworzenia filmu Dennis wykorzystał dwa aparaty Sony — Sony Alpha 7S II wybrał ze względu na możliwość uchwycenia niesamowitych szczegółów nawet przy słabym oświetleniu, natomiast Sony Alpha 6500 dzięki swojemu niewielkiemu rozmiarowi współgra ze stabilizatorem obrazu.

Na początek Dennis dostosował obiektywy ze starej lustrzanki cyfrowej do aparatu Alpha 7S II i użył obiektywów Sony 10–18mm i 35 f/1.8 z aparatem Alpha 6500. „Oba obiektywy z mocowaniem APS-C Sony E są niezwykle małe i lekkie, idealnie nadają się do stabilizatora obrazu”.

Teraz Dennis w pełni przekonał się do obiektywów Sony i korzysta z modeli FE 16–35mm f/2.8, FE 24–70mm f/2.8, FE 70–200mm f/2.8, FE 100–400mm f/4.5–5.6 oraz FE 24mm f1.4 — wszystkich obiektywów Sony typu G Master, które przekładają się na ogromną różnicę w pracy. „Autofokus w połączeniu z obiektywami Sony jest po prostu niesamowity — opowiada fotograf — już nie chcę więcej korzystać z lustrzanki cyfrowej!”.

„Szczególnie podoba mi się śledzenie ostrości i funkcja Eye AF — mówi Dennis — niewiarygodne, jakie to świetne. Ale lubię też manualną regulację ostrości, dzięki której można się pobawić i uzyskać naturalność zdjęcia. W aparatach Sony jest wiele narzędzi ułatwiających szybką i precyzyjną manualną regulację ostrości, jak na przykład funkcja podświetlania ostrych obszarów i funkcja powiększania”.

dennis schmelz sony alpha 6500 rdzenna mieszkanka Grenlandii stojąca przed spokojnym zbiornikiem wodnym

© Dennis Schmelz | Sony α6500 + E 35mm f/1.8 OSS | 1/160s @ f/2.0, ISO 200

Podróżowanie z całym sprzętem potrzebnym do nagrania filmu może być kłopotliwe, ale Dennis ma przydatną radę: „Uwielbiam funkcję Clear Image Zoom” — wyjaśnia fotograf. „Pozwala ona na kadrowanie bez utraty jakości obrazu. Mogę zatem zrobić zbliżenie o 1,5x w jakości 4K a nawet 2x w Full HD. Oznacza to, że często mogę podróżować tylko z kilkoma obiektywami o stałej ostrości”.

Mimo niskich temperatur na Grenlandii Dennis stwierdza, że nie miał problemów z aparatami i resztą sprzętu. Jednak „kluczową wskazówką dotyczącą ochrony moich urządzeń w tak zimnych warunkach jest trzymanie baterii blisko ciała, aby pozostały ciepłe”.

W jego zestawie znajduje się sprzęt, którego Dennis używa do nagrywania dźwięku, w tym mikrofon Sony ECM-B1M do nagrywania dźwięku z aparatu. Ponieważ mikrofon B1M podłącza się przez adapter stopki Multi-Interface (Mi) Shoe, nie trzeba podłączać dodatkowych przewodów do gniazda mikrofonu aparatu — o jedną rzecz mniej w podróży. Do nagrywania bardziej złożonych dźwięków Dennis używa zewnętrznego rejestratora dźwięków, a ponieważ podczas podróży nagrywa wiele różnych odgłosów z otoczenia, stworzył ogromną bibliotekę, którą może wykorzystywać w swoich projektach.

dennis schmelz sony alpha 6500 dom na Grenlandii otoczony kwiatami

© Dennis Schmelz | Sony α6500 + E 10-18mm f/4 OSS | 1/60s @ f/8.0, ISO 200

„Muzyka to kolejna niezwykle ważna część mojej twórczości filmowej” — wyjaśnia Dennis. „Muzykę czerpię z różnych źródeł, ale przy tworzeniu mojego najnowszego krótkometrażowego filmu podróżniczego pt. 'Białe anioły Camargue — ostatni kowboje Europy' współpracowałem z kompozytorem, który napisał ścieżkę dźwiękową specjalnie na potrzeby tego projektu. To był zupełnie inny tryb pracy. Ale zazwyczaj, w przypadku filmów takich jak ten o Grenlandii, spędzam godziny na różnych platformach muzycznych i próbuję mnóstwa utworów, aż w końcu znajduję ten odpowiedni”.

Fizyczne i psychiczne przygotowanie do nagrywania w trudnych warunkach jest ważne, ale należy też pamiętać o kreatywności. „Przed rozpoczęciem podróży mam już przybliżone wyobrażenie, jaki film podróżniczy stworzę” — wyjaśnia Dennis. „Robię obszerne rozeznanie, aby mieć konkretny pomysł, ale trzeba zostawić trochę miejsca na spontaniczność”.

A jakiej rady udzieliłby Dennis osobom, które chcą tworzyć takie filmy podróżnicze jak jego? „Do dzieła! Przygotowania są konieczne, zwłaszcza w takich krajach jak Grenlandia, ale w harmonogramie należy także uwzględnić kreatywność i impulsywność. Zawsze jest jakaś historia do opowiedzenia i nowa perspektywa do odkrycia”.

Wyróżnione produkty
ILCE-7SM2
α7S II: aparat z mocowaniem typu E i przetwornikiem obrazu

ILCE-7SM2

ILCE-6500
Aparaty α6500 z mocowaniem typu E i matrycą APS-C

ILCE-6500

SEL1018
E 10 – 18 mm F4 OSS

SEL1018

SEL35F18F

obiektyw FE 35mm F1.8

SEL35F18F

Powiązane artykuły
Dennis Schmelz
alpha universe

Dennis Schmelz

Niemcy

Zawsze można opowiedzieć ciekawą historię i odkryć nową perspektywę.

Wyświetl profil


x