Alpha Universe — szczegóły historii

Lot i lądowanie

Uros Podlogar

„Pochodzę ze Słowenii, która jest dość małym krajem, a śmigłowce są tu rzadkością. Gdy byłem młodszy, zawsze intrygowały mnie helikoptery i chciałem przy nich pracować”. 

Wiele lat później spełniło się jego marzenie i udało mu się połączyć fotografię z zamiłowaniem do śmigłowców.

uros podlogar sony alpha 7RM3 dwa śmigłowce lecące nisko na plażę z górami w tle

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/50s @ f/11, ISO 50

Uros jest znany z fotografowania przygód i robienia zdjęć ludziom uprawiającym sporty ekstremalne w niebezpiecznym terenie. Tę samą filozofię wyznaje, fotografując helikoptery.

„Jednym z najważniejszych elementów moich zdjęć jest krajobraz. Stanowi tło dla ujęcia helikoptera” — wyjaśnia. „Znalezienie w terenie czegoś wyjątkowego i niesamowitego jest niezwykle ważne, ponieważ to właśnie wyróżnia ujęcie”. Uros uważa, że zdjęcie jest niczym bez krajobrazu.

uros podlogar sony alpha 9 czarny helikopter lecący przez himalaje w nepalu

© Uros Podlogar | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/160s @ f/14, ISO 50

Kiedy Uros mówi, że krajobraz jest niesamowity, z pewnością nie przesadza. Dzięki współpracy z firmą Bell Helicopters był w jednych z najbardziej kultowych miejsc na świecie. „Jeden z największych projektów, nad jakimi pracowałem, był realizowany w Nepalu. Polegał na lataniu wokół Mount Everest. Latałem także wokół góry Fuji w Japonii oraz nad stadami zebr w RPA”. Podczas ostatniej podróży Uros miał okazję podziwiać niesamowite nadmorskie krajobrazy Wietnamu.

Każda lokalizacja jest zupełnie inna, więc każdy projekt należy skrupulatnie zaplanować. Zespół analizuje krajobraz, tak by Uros mógł dokładnie określić, gdzie w celu uzyskania najlepszego zdjęcia musi się znaleźć zarówno on, jak i helikoptery. Tak jak w przypadku każdego zdjęcia krajobrazu, decydujące znaczenie mają pora dnia i kierunek padania promieni słonecznych. „Światło jest bardzo ważne, może wzbogacić lub popsuć ujęcie” — mówi z entuzjazmem.

uros podlogar sony alpha 7RM3 dwa śmigłowce lecące nisko na plażę z wietnamskimi górami w tle

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/9.0, ISO 50

Jak można sobie wyobrazić, latanie helikopterami nie jest tanie, dlatego wszystko musi się odbywać precyzyjnie i szybko. Uros wyjaśnia, że istnieją dwa różne style fotografowania helikopterów. Pierwszy polega na robieniu zdjęć w powietrzu z drugiego helikoptera, a drugi to fotografowanie już po wylądowaniu. „Czasami helikopter zostawia mnie w jakimś spektakularnym miejscu i po chwili startuje. Właśnie wtedy mogę robić zdjęcia. Przeważnie fotografuję jednak z innego helikoptera” — wyjaśnia.

uros podlogar sony alpha 7RM3 helikopter lecący wysoko nad morzem z łodziami w tle

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/8.0, ISO 50

To właśnie ujęcia „z powietrza” wyróżniają wykonane przez Urosa fotografie helikopterów od zdjęć zrobionych na lądzie z pustym tłem w postaci niebieskiego nieba. Bez solidnej ziemi pod stopami fotografowanie lecącego śmigłowca z innej poruszającej się maszyny z wibracjami napędzających ją wirników staje się jednak niezwykle skomplikowane.

„Nie mam za wiele czasu, więc muszę być dość pewnym siebie. Mam tylko jedną szansę na zrobienie zdjęcia” — mówi Uros. „Korzystam ze stabilizacji obrazu w aparacie Sony α7R III, a ponieważ ma on całkiem żywotną baterię, nigdy nie muszę tracić czasu na jej wymianę podczas lotu. Potrzebuję sprzętu, na którym po prostu mogę polegać”.

Zwykle podczas fotografowania ruchomego obiektu trzeba użyć możliwie jak najkrótszego czasu otwarcia migawki, aby zapobiec rozmyciu. W przypadku fotografowania śmigłowca można to spowodować uchwycenie łopat wirnika w bezruchu, co spowodowałoby, że śmigłowiec wyglądałby, jakby unosił się w powietrzu. Z tego powodu Uros musi znaleźć właściwą równowagę między czasem otwarcia migawki, który pozwoli uchwycić w bezruchu lot helikoptera z jednoczesnym nieznacznym rozmyciem łopat wirnika. To właśnie ta odrobina ruchu zdecydowanie ożywia zdjęcie.

uros podlogar sony alpha 7RM3 zdjęcie szerokokątne dwóch pilotów helikoptera z wnętrza kokpitu

© Uros Podlogar | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/5.6, ISO 160

Zwykle do fotografowania helikopterów Uros używa obiektywu Sony 24-70mm f/2.8 GM lub 70-200mm f/2.8 GM, jednak jego asem w rękawie jest Sony FE 12-24mm f/4 G.

Za pomocą tego superszerokokątnego obiektywu może robić zdjęcia z wnętrza kokpitu, pokazując ogromną liczbę elementów sterujących potrzebnych do latania helikopterem, ale co ważniejsze, także niesamowite krajobrazy widoczne przez przednią szybę, z perspektywy pilota. W ten sposób powstają zdjęcia, które dają oglądającym wrażenie, jakby siedzieli w kokpicie, a także podkreślają ogromną skalę zachwycających krajobrazów, nad którymi przelatują helikoptery.

Uros nie bagatelizuje tego, że mógł spełnić swoje marzenie o lataniu helikopterami i współpracować z pilotami. „Jestem naprawdę dumny z tego, że pracuję w lotnictwie” — mówi. „Z każdym kolejnym projektem uczę się czegoś nowego, co mogę użyć w przyszłych projektach. Dzięki temu ciągle doskonalę swój warsztat”.

Wyróżnione produkty

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

ILCE-9

Aparat α9 z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu „stacked CMOS”

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

Powiązane artykuły

Uroš Podlogar
Alpha Universe

Uroš Podlogar

Słowenia

„To nie praca. To pasja, miłość. Znajdź coś, co sprawia, że żyjesz, a twoje serce bije mocniej. A potem zaangażuj się w to całym sercem”.

Wyświetl profil


x