Alpha Universe — szczegóły historii

Pierwsze przygody — odkrywanie Grenlandii z aparatem α7R IV

Albert Dros

W sierpniu Grenlandia może nie jest tak mroźna jak zimą, ale temperatury na otwartym morzu stanowią spore wyzwanie. Dla fotografa krajobrazów — Alberta Drosa — motywacją do pracy w tak ekstremalnych warunkach była magia światła. Gdy dzień na Grenlandii trwa prawie 24 godziny, Słońce przez wiele godzin znajduje się na krawędzi horyzontu, tworząc na niebie zachwycające pomarańczowe, fioletowe i błękitne odcienie.

Albert miał okazję poznać przedprodukcyjną wersję modelu Sony α7R IV w ojczystej Holandii, a podróż na Grenlandię była dla niego kolejną okazją do sprawdzenia możliwości jego matrycy o rozdzielczości 61 megapikseli.

albert dros sony alpha A7RM4 czerwona łódź rybacka unosząca się spokojnie na wodzie przed górą lodową

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/100s @ f/6.3, ISO 1000

Albert przez dwa tygodnie spał i fotografował na łodzi. Żartuje, że było to „niepowtarzalne doświadczenie”. Każdej nocy wychodził na pokład i robił zdjęcia całymi godzinami. „Krajobraz wyglądał przepięknie” — wyjaśnia. „Z nocnym światłem i dostępnymi kolorami można pracować na wiele różnych sposobów. Dla kogoś takiego jak ja to istny plac zabaw. Świetne zdjęcia można zrobić dosłownie wszędzie”.

albert dros sony alpha A7RM4 łódź z czerwonym żaglem obok ogromnej góry lodowej

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/200s @ f/6.3, ISO 400

Naturalny krajobraz stanowił przepiękne tło do zdjęć, więc Albert postanowił dodać jako punkt centralny niektórych z nich jacht z jasnoczerwonym żaglem. „Zrobiliśmy sporo zdjęć z tą łodzią” — opowiada. „Stałem na pokładzie jednej łodzi i rozmawiałem z kapitanem jachtu, prosząc go o ustawienie swojego statku w idealnej pozycji”.

Pomimo że zaplanował każdy szczegół tej wycieczki, Albert jest pewny, że nie wpłynęło to negatywnie na kreatywną stronę sesji fotograficznej. „Musieliśmy czekać, aż łódź ustawi się w odpowiedniej pozycji, a Księżyc znajdzie się we właściwym miejscu na niebie” — wyjaśnia. „Aby uzyskać zachwycające zdjęcie, trzeba wszystko dokładnie zaplanować i idealnie wykonać. To naprawdę trudne do zrobienia”.

albert dros sony alpha A7RM4 zachód słońca nad niebieską górą lodową na Grenlandii

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/6.3, ISO 640

Większość fotografów krajobrazów pracuje głównie na lądzie — stawiają statywy na twardym podłożu i całą resztę sprzętu w konkretnej pozycji. Fotografowanie ze statku jest zupełnie innym doświadczeniem, zwłaszcza gdy chcemy ująć w kadrze inną łódź.

albert dros sony alpha A7RM4 statek z czerwonym żaglem sunący delikatnie po tafli wody z oświetloną przez słońce górą lodową w tle

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/200s @ f/6.3, ISO 1000

„Fotografowanie z łodzi nie jest zbyt relaksujące” — śmieje się Albert. „Kompozycje ciągle się zmieniają, więc trzeba mieć przy sobie aparat, który szybko ustawia ostrość. W przeciwnym razie można przegapić idealny moment”. Zadanie Alberta polegało na fotografowaniu jednej łodzi z pokładu drugiej, więc wszystko — statki, morze i góry lodowe — było w ciągłym ruchu.

„Odkryłem, że w takich sytuacjach najlepiej jest włączyć tryb zdjęć seryjnych w aparacie α7R IV i fotografować z prędkością 10 kl./s oraz włączonym trybem Ciągły AF” — wyjaśnia. „Jeśli była taka potrzeba, mogłem tym sposobem zrobić nawet 70 zdjęć, a następnie wybrać najlepsze z nich na etapie edycji. Dzięki temu nie przegapiłem żadnej chwili i mogłem uchwycić każdą z nich w rozdzielczości 61 megapikseli”.

albert dros sony alpha A7RM4 statek płynący na tle góry lodowej z wieczornym słońcem delikatnie oświetlającym naturalną jaskinię

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/400s @ f/8.0, ISO 400

Albert lubi korzystać z ekstremalnych obiektywów. Zazwyczaj fotografowie krajobrazów używają obiektywów szerokokątnych 24 mm lub 16 mm, jednak on często wybiera coś zupełnie innego — modele 12 mm lub 400 mm. Oczywiście fotografowanie krajobrazów z łodzi za pomocą obiektywu 400 mm było wyjątkowo trudne.

albert dros sony alpha A7RM4 idealne ujęcie góry lodowej na tle czerwonego zachodu słońca na Grenlandii

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/160s @ f/6.3, ISO 640

„Użyłem obiektywu FE 100-400mm f/4-5.6 GM OSS” — mówi. „Jest niesamowicie ostry, najostrzejszy ze wszystkich obiektywów zmiennoogniskowych, jakich dotąd używałem. W połączeniu z aparatem α7R IV z matrycą o rozdzielczości 61 megapikseli uchwyci każdy najdrobniejszy szczegół. Dodatkowo pomagają w tym systemy stabilizacji w obiektywie i aparacie. Do jednego z tych zdjęć zdołałem sfotografować Księżyc z ogniskową 400 mm. Aby uzyskać odpowiednią ekspozycję, musiałem ustawić czas otwarcia migawki na 1/50 s, a zdjęcie i tak wyszło idealnie ostre”.

albert dros sony alpha A7RM4 księżyc wschodzący nad górą lodową oraz statek z czerwonym żaglem na pierwszym planie

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/50s @ f/5.6, ISO 1600

Dlaczego Albert postanowił realizować swoje ostatnie projekty z użyciem nowego aparatu Sony α7R IV? „Uwielbiam fotografować krajobrazy z licznymi detalami, więc wysoka rozdzielczość aparatu Sony α7R IV jest dla mnie po prostu wspaniała” — mówi. „Równie zachwycający jest 15-stopniowy zakres dynamiczny. Ponadto, korpus aparatu nieco przeprojektowano i udoskonalono w porównaniu z poprzednim modelem α7. Są to proste poprawki, na przykład lepsze osłony portów zewnętrznych. Te pozornie drobne korekty mogą zmienić naprawdę wiele podczas fotografowania w trudnych warunkach — jak podczas realizacji tego projektu”.

Wyróżnione produkty

ILCE-7RM4

Pełnoklatkowy aparat α7R IV 35 mm o rozdzielczości 61,0 MP

ILCE-7RM4

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL100400GM

Super teleobiektyw 100-400mm z zoomem G Master

SEL100400GM

Powiązane artykuły

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Holandia

„Mam obsesję na punkcie idealnych ujęć”.

Wyświetl profil


x