Głębia w cieniach

José M. Mercado

Największą pasją José M. Mercada jest fotografowanie ludzi, bez względu na to, czy realizuje projekt redakcyjny, czy swój własny. „Nie wyobrażam sobie zdjęć bez ludzi. Są głównym powodem, dla którego zajmuję się fotografią” — mówi.

Sposób, w jaki José używa oświetlenia, jest absolutnie kluczowy w jego zdjęciach portretowych. Nie jest to coś, co można obmyślić w parę chwil. Aby ujawnić historię i charakter swoich obiektów, José drobiazgowo planuje każde zdjęcie już od samego początku. Naciśnięcie spustu migawki jest zwieńczeniem całej tej pracy. 

jose m mercado sony alpha 9 kobieta w wełnianej czapce na czarnym tle

© José M. Mercado | Sony α9 | Vario-Sonnar T* 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 1/200s @ f/5.6, ISO 100

„Za każdym moim zdjęciem kryje się kompleksowy proces twórczy” — wyjaśnia. „Czasem oznacza to wiele miesięcy pracy. Każde zlecenie jest inne, ale mój styl pracy pozostaje taki sam”.

Na etapie poszukiwań zbiera informacje o motywie, nad którym pracuje, aby wyrazić swój punkt widzenia. Następnie przygotowuje szkice na etapie kreatywnym, aby ustalić konfigurację oświetlenia oraz układ ostatecznego zdjęcia. Jak wygląda ostatni etap, czyli fotografowanie? „Praca jest już praktycznie zakończona” — wyjaśnia, wzruszając ramionami — „i muszę po prostu przenieść do aparatu zdjęcie, które mam w głowie lub na szkicach”.

jose m mercado sony alpha 99 kobieta zwisająca z trapezu otulona czerwoną szarfą

© José M. Mercado | Sony α99 | Vario-Sonnar T* 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 1/500s @ f/5.0, ISO 400

Jest to możliwe dzięki aparatom Sony Alpha. José używa różnych aparatów i obiektywów Sony, starannie dobierając każdy z nich do określonego zadania. Podczas pracy w studiu polegającej na robieniu zdjęć sportowcom używa modelu Sony α9, który zapewnia mu szybki autofokus i możliwość fotografowania z prędkością 20 klatek na sekundę. Aparat Sony α7R III z matrycą o rozdzielczości 42,4 megapiksela przydaje się, gdy potrzebna jest doskonała jakość zdjęć. Podczas swoich podróży i osobistych projektów fotografii ulicznych José używa aparatu α7S z cichą migawką i bardzo czułą matrycą.

Wybór obiektywu zależy od konkretnego zadania. José ma ich wiele, w tym FE 70-200 mm f/4 G OSS, FE 85 mm f/1.4 GM, Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm f/4 ZA OSS oraz E 35 mm f/1.8 OSS. Najczęściej jednak sięga po model FE 24-105 mm f/4 G OSS.

jose m mercado sony alpha 99 baletnica podziwiająca się w lustrze, opierając się o ścianę przy oknie

© José M. Mercado | Sony α99 | Vario-Sonnar T* 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 1/60s @ f/3.5, ISO 1250

Zapoznaj się z bogatym portfolio zdjęć portretowych José. W każdym z nich zauważysz jego styl i wizję, które sprowadzają się do sposobu, w jaki dobiera oświetlenie. W wielu zdjęciach widać staranną grę świateł i cieni z rozjaśnieniami ujawniającymi szczegóły, za pomocą których José chce nam opowiedzieć o fotografowanym obiekcie.

jose m mercado sony alpha 9 skoczek uprawiający BASE jumping skaczący z dachu budynku Telefónica

© José M. Mercado | Sony α9 | Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/1250s @ f/9.0, ISO 100

„Myślę, że wiedza na temat kontrolowania światła naturalnego i sztucznego w danej scenie jest bardzo ważna” — zastanawia się. „Równie istotna jest kompozycja. Światło umożliwia robienie zdjęć, ale to kompozycja spaja wszystkie elementy będące częściami składowymi zdjęcia. Gdy fotograf ma kontrolę nad tymi dwoma aspektami, może o wiele lepiej wyrazić siebie”.

jose m mercado sony alpha 7S skrzypaczka w formalnej pozie na ciemnym tle

© José M. Mercado | Sony α7S | FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/125s @ f/7.1, ISO 100

Aby naprawdę zrozumieć oświetlenie, José bada otaczający go świat, analizując, jak różne perspektywy i źródła światła mogą rozjaśnić daną przestrzeń lub czyjąś twarz, a także jak tworzone są cienie — nieodzowny element wielu jego zdjęć. „Naprawdę lubię światło, ale prawda jest taka, że wolę cienie” — mówi.

Parę lat temu, próbując lepiej poznać światło, José opracował ćwiczenie polegające na patrzeniu na przechodniów w metrze, autobusach czy barach, których wyróżniał sposób, w jaki byli oświetleni.

„Patrząc na te osoby i obserwując cienie, musisz postarać się odgadnąć, które światła na nie padają, określić typ każdego z nich oraz kąt, pod którym pada” — wyjaśnia. „To naprawdę pomogło mi wyostrzyć uwagę podczas obserwacji i zdecydowanie poprawiło moje umiejętności operowania światłem w zdjęciach”.

jose m mercado sony alpha 99 zawodnik futbolu amerykańskiego z profilu

© José M. Mercado | Sony α99 | Vario-Sonnar T* 24-70mm f/2.8 ZA SSM | 1/200s @ f/11, ISO 100

Aparaty Sony dają José pełną kreatywną swobodę, a pasja wyrażania siebie za pośrednictwem fotografii motywuje i inspiruje go do robienia kolejnych zdjęć. Fotografia nie jest dla niego zawodem ani profesją. To coś, co po prostu chce robić.

„Gdy rozpoczynałem przygodę ze światem fotografii, nie sądziłem, że pewnego dnia będzie to mój zawód. W zasadzie nadal nie uważam fotografowania za pracę. Robię zdjęcia, ponieważ czuję taką potrzebę. Bez tego umarłaby część mnie. Muszę wyrażać swoje uczucia i w tej chwili robię to za pośrednictwem zdjęć”.

jose m mercado sony alpha 9 mężczyzna skaczący przez wąski kanał o zachodzie słońca

© José M. Mercado | Sony α9 | Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

„Nie planuję zostawić po sobie żadnego dziedzictwa. Robię zdjęcia, ponieważ jest to moja pasja. Nigdy nie zastanawiam się nad przyszłością. Cieszę się z każdej fotografii i to właśnie ta radość motywuje mnie do robienia kolejnych zdjęć”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-7S

α7S: aparat z mocowaniem typu E i pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu

ILCE-7S

ILCE-9

Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowiec Sony α9 z czujnikiem CMOS

ILCE-9

SLT-A99V

α99: aparat z mocowaniem typu A i przetwornikiem obrazu (35 mm)

SLT-A99V

SAL2470Z2

Vario-Sonnar T* 24–70 mm F2,8 ZA SSM II

SAL2470Z2

SEL1635Z

Vario-Tessar T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

SEL24105G

Obiektyw FE 24-105 mm F4 G OSS

SEL24105G

José M. Mercado
Alpha Universe

José M. Mercado

Hiszpania

„Zdjęcie jest urywkiem z przeszłości…”

Wyświetl profil