Alpha Universe — szczegóły historii

Wypalanie barier

Luigi Baldelli

Gdyby Luigi Baldelli musiał wybrać zdjęcie, które podsumowuje jego projekt o włoskich kalabryjskich wypalaczach węgla drzewnego, nie wybrałby żadnego. „Moim zdaniem” — wyjaśnia — „jedna fotografia nie może podsumować złożoności sytuacji. Najlepszym sposobem na jej opisanie jest zbiór wielu różnych zdjęć”.

Udany projekt tworzy właśnie taka mozaika, a kolekcja obrazów łączy historię w całość, pokazując „trochę wszystkiego — ich pracę, wysiłek, dym oraz trudność tego środowiska”.

luigi baldelli sony alpha 7rIII kalabryjski wypalacz węgla drzewnego stojący na dużym kopcu płonącego węgla drzewnego

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/1250s @ f/8.0, ISO 2000

Jego projekt w Kalabrii rozpoczął się w maju 2019 r. Przyciągnęła go idea udokumentowania pracy wypalaczy węgla drzewnego, ponieważ jest to zawód uprawiany od starożytności i przekazywany z ojca na syna, zwłaszcza w regionie Kalabrii.

Czy podszedł do tego tematu w ten sam sposób, co do innych reportaży realizowanych w swojej bogatej karierze? „W pewien sposób tak” — odpowiada — „ale każda historia i każdy temat są trochę inne, więc trzeba być zawsze gotowym i otwartym. Musiałem znaleźć najlepsze pory dnia do fotografowania i nadążać za tempem pracy wypalaczy, aby im nie przeszkadzać”.

luigi baldelli sony alpha 7rIII kalabryjski wypalacz węgla drzewnego oparty o łopatę obok płonącego kopca

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 2000

Luigi dobrze się zintegrował z fotografowanymi osobami. „Byli to mili i przyjaźni ludzie” — wyjaśnia. „Zaakceptowali moją obecność, wyjaśnili mi swoją pracę, opowiedzieli swoje historie i zaprosili na wspólny lunch. Przy tak dobrym poziomie akceptacji, zaufania i przyjacielskości łatwo jest robić dobre zdjęcia. Najważniejszą kwestią jest jednak to, że czujemy szacunek do tych osób i ich historii. Sposób pracy, którego nauczyłem się przez lata kariery fotograficznej, naprawdę pomaga mi głębiej poznać historie fotografowanych osób”.

luigi baldelli sony alpha 7rIII zbliżenie na ręce kalabryjskiego wypalacza węgla drzewnego opartego o łopatę

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/2000s @ f/6.3, ISO 2000

Luigi jest profesjonalnym fotoreporterem od ponad trzydziestu lat. „Dobry aparat do reportaży” — twierdzi — „musi być niezawodny, prosty w obsłudze oraz ułatwiać techniczne elementy tej pracy. Dzięki temu mogę się skoncentrować na samym zdjęciu oraz tym, co widzę przez wizjer. Aparat α7R III jest niezawodny, dyskretny i lekki, ale również profesjonalny. Wszystkie te cechy pozwalają mi skupić całą uwagę na fotografowaniu. Robienie zdjęć staje się odruchem, a nie czymś, o czym trzeba aktywnie myśleć”.

Podczas fotografowania w niezwykle wymagającym środowisku pracy wypalaczy mocne strony aparatu α7R III zdecydowanie ułatwiły Luigiemu pracę. Na przykład zaawansowana automatyka ostrości i wysokie ustawienia czułości ISO zapewniły wyjątkowo wyraźne zdjęcia zarówno podczas fotografowania portretów pracowników, jaki i dokumentowania ich ciężkiej pracy w chmurach popiołu i dymu.

„Podczas tego projektu naprawdę doceniłem autofokus, możliwość fotografowania z wysoką czułością ISO, jakość wykonania oraz doskonałą baterię aparatu. Miał wszystko, czego potrzebowałem do uchwycenia zdjęć, jakie chciałem uzyskać. Na przykład ze względu na świetną czułość ISO mogłem fotografować przy bardzo małej ilości światła, a odporność aparatu na warunki pogodowe oznaczała, że mogłem bez obaw pracować w deszczu”.

luigi baldelli sony alpha 7rIII drabina oparta o stos płonącego węgla drzewnego

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/8.0, ISO 2000

Do realizacji tego projektu Luigi wybrał obiektyw FE 24-70mm f/4 ZA OSS i aparat α7R III. Decyzję uzasadnia następująco: „dzięki temu połączeniu byłem w stanie poradzić sobie z każdą sytuacją”. Wszystkie zdjęcia, od szerokokątnych ujęć wypalaczy pracujących na tle dymu po uderzające portrety mężczyzn pokrytych popiołem, wykonał jednym obiektywem. Dzięki temu mógł pracować szybko i reagować na każdą dynamiczną sytuację. Fotografowanie jednym obiektywem wyeliminowało również ryzyko związane z wymianą obiektywu w dymie. Luigi mówi, że wybrał czułość ISO 2000, dzięki czemu mógł robić zdjęcia przy krótszych czasach otwarcia migawki i mniejszych otworach przysłony, co pozwoliło mu lepiej pokazać to surowe środowisko.

luigi baldelli sony alfa 7rIII zdjęcie pióropusza gęstego dymu wydobywającego się z kopca płonącego węgla drzewnego, którego dogląda pracownik

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/1250s @ f/8.0, ISO 2000

Czy Luigi uznaje ten projekt za zakończony? „Nie” — uśmiecha się. „Chciałbym wrócić jesienią oraz spróbować znaleźć inne światło i inne środowisko leśne. Zaletą projektów długoterminowych jest to, że za każdym razem można odkrywać nowe, być może nieoczekiwane, rzeczy oraz coraz lepiej poznawać historię”.

luigi baldelli sony alpha 7rIII surowy portret kalabryjskiego wypalacza węgla drzewnego z popiołem i sadzą na twarzy

© Luigi Baldelli | Sony α7R III + FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/200s @ f/22, ISO 2000

Czy poza chęcią odkrywania nowych rzeczy relacje, jakie zbudował w trakcie tego projektu, sprawiły jednak, że zechciał wrócić do tego miejsca? „Oczywiście!” — odpowiada z uśmiechem na twarzy. „Im więcej czasu spędzam na realizacji projektu, tym bardziej ufam fotografowanym osobom i robię więcej zdjęć potrzebnych do prawidłowego przedstawienia historii. Trzeba poświęcić sporo czasu na reportaż, aby znaleźć jego ludzką stronę, a także emocje, pasje, intymność, atmosferę i historię. Nie chcę się zatrzymywać na powierzchni, ponieważ wiem, że zawsze znajdę coś więcej”.

Wyróżnione produkty

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24 – 70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

Powiązane artykuły

Luigi Baldelli
Alpha Universe

Luigi Baldelli

Włochy

„Uważam, że fotografia nie podsuwa odpowiedzi, ale dostarcza emocje i pytania”.

Wyświetl profil


x