Alpha Universe — szczegóły historii

Dodawanie stylu i treści do zdjęć portretowych

Laerke Posselt

Jeśli fotografia jest podróżą, być może jej celem jest styl: suma doświadczeń, która definiuje wygląd zdjęć oraz sposób postrzegania świata.

Styl wizualny zawsze bardzo liczył się dla fotografów. Chyba nigdy nie był tak ważny, jak teraz, w świecie, w którym z każdym z dniem pojawia się coraz więcej zdjęć, a ich udostępnianie staje się coraz łatwiejsze. Jak jednak wypracować własny styl? Czy można obrać jakąś oczywistą ścieżkę, jakby szło się zgodnie z oznaczeniami na mapie?

laerke posselt sony alpha 7R II portret blondynki z twarzą oświetloną silnym światłem słonecznym

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/2.8, ISO 100

Nawet dla takich wielokrotnie nagradzanych fotografów portretowych jak Laerke Posselt to może być trudne do zdefiniowania. Twierdzi, że jej prace „przedstawiają więzi, emocje, uczucie autentyczności, reprezentację i tożsamość”, oraz dodaje, że „innym może być łatwiej omawiać mój styl, ale dla mnie bierze się on z potrzeby wywoływania u ludzi określonych uczuć, a także wyrażania tego, co widzę i czuję”.

Jej zdjęcia wyraźnie łączą estetykę i szczerość. Wyglądają jak seria autentycznych fotografii wykonanych z użyciem artystycznego pryzmatu. Być może rozumienie stylu naprawdę polega w równym stopniu zarówno na patrzeniu w przeszłość, jak i w przyszłość.

laerke posselt sony alpha 7R II portret kobiety wykonany z długim czasem otwarcia migawki i efektem rozmycia na jej twarzy

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 2s @ f/10, ISO 100

„Zaczęłam od fotografii artystycznej” — wyjaśnia Laerke — „a następnie przeszłam do realizowania dokumentów i przez wiele lat skupiałam się wyłącznie na fotoreportażach. Obie te specjalizacje mają teraz wpływ na moją wizję i pracę”.

W 2012 roku Laerke tego samego dnia otrzymała najwyższe nagrody World Press Photo i Pictures of the Year international (POYi) w kategoriach portretów. „Ta chwila z pewnością zaszufladkowała mnie jako portrecistkę” — mówi. „Nadal traktuję ten gatunek jako spore wyzwanie, lecz daje mi również ogromną satysfakcję”.

laerke posselt sony alpha 7R II portret kobiety w świetle zastanym rzucającym cień na ścianę w tle

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/60s @ f/9.0, ISO 640

Laerke dodaje: „W pracy bezustannie inspirują mnie interakcje między ludźmi, normy społeczne, tożsamość i reprezentacja, więc to właśnie widać w moich pracach”.

Jak można się spodziewać po każdym fotografie zajmującym się dokumentami i fotoreportażami, Laerke preferuje pracę przy świetle zastanym, ponieważ „nadaje autentyczny charakter nie tylko zdjęciom, ale też środowisku, w którym są fotografowane”.

Wskazuje na przykład, że „praca w domach fotografowanych osób lub znajomym im otoczeniu z wykorzystaniem światła zastanego wygląda o wiele bardziej naturalnie niż sesja studyjna z wielkimi strobami, parasolami i softboxami. Takie podejście pobudza też moją kreatywną wizję i zmusza mnie do szukania interesującego światła”.

laerke posselt sony alpha 7R II portret mężczyzny z cętkami cieni rzucanymi przez liście na znajdującą się za nim ścianę

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/100s @ f/4.5, ISO 200

Do uchwycenia tego światła potrzeba odpowiedniego narzędzia. Laerke znalazła je w sprzęcie Sony. Pierwszym używanym przez nią modelem Sony był α7R II. Teraz zaczyna przechodzić na aparat α7R III.

Mniejszy i lżejszy korpus aparatów bezlusterkowych Sony w porównaniu z lustrzankami cyfrowymi doskonale współgra z jej wędrownym stylem tworzenia dokumentów, szczególnie ze względu na to, że taki aparat „wydaje się mniej onieśmielający dla fotografowanych” — wyjaśnia. „Ponadto nie zasłania całej mojej twarzy, więc fotografowana osoba widzi też mnie, a nie tylko dzielący nas sprzęt. Taka bezpośrednia komunikacja świetnie wpływa na uczucia i wyrazy twarzy, co widać na zdjęciach”.

laerke posselt sony alpha 7R II portret mężczyzny opartego o bordową ścianę

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/2.8, ISO 200

Praca z szeroko otwartą przysłoną, aby jak najlepiej wykorzystać światło zastane, zmniejsza głębię ostrości. Z tego powodu Laerke bardzo często polega na dostępnej w aparatach Sony funkcji Continuous Eye AF.

„Świadomość, że ostrość będzie idealna, to wyjątkowy luksus” — twierdzi — „zwłaszcza podczas pracy z osobami, które denerwują się na początku sesji. To zwykli ludzie i nie zawsze czują się komfortowo, więc czasami się przechylają lub wiercą, ale α7R II utrzymuje na nich idealną ostrość”.

Ponadto Laerke nie boi się wybierać wysokich czułości ISO w aparacie α7R II, ponieważ wie, że ekspozycja będzie odpowiednia.

laerke posselt sony alpha 7R II kobieta patrząca na aparat ze szczytu wietrznego klifu

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/9.0, ISO 160

„Wiem, że nawet przy bardzo wysokich czułościach ISO szczegóły nie zostaną rozmazane ani utracone z powodu szumów czy nienaturalnych kolorów” — twierdzi. „Każde zdjęcie jest idealnie ostre, do takiego stopnia, że czasami korzystam z wysokich czułości ISO w sytuacjach, które tego nie wymagają. Chcę w ten sposób uzyskać piękny i naturalny efekt ziarnistości, który w aparacie α7R II przypomina negatyw filmu”.
 
Wykorzystując doświadczenie z różnych punktów swojej fotograficznej podróży, Laerke uzupełnia swój zestaw z aparatem α7R II o klasyczne obiektywy do portretów i dokumentów, w tym „FE 90mm f/2.8 Macro G OSS do zbliżeń, FE 85mm f/1.4 G Master do portretów z tłem, Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA do nieco bardziej szerokokątnych zdjęć, a także Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA, gdy otoczenie odgrywa w zdjęciu bardzo istotną rolę”.
 

laerke posselt sony alpha 7R III zdjęcie portretowe bez doświetlenia przedstawiające kobietę, której twarz rozjaśnia miękkie ciepłe światło

© Laerke Posselt | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/2.8, ISO 100

Laerke przebyła ze swoimi aparatami długą drogę w świecie fotografii, ale podróż ta była tego warta. Kto wie, gdzie zabierze ją następna przygoda z aparatem α7R III.

Wyróżnione produkty

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL35F14Z

SEL90M28G

FE 90 mm F2,8 Macro G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

Powiązane artykuły

Lærke Posselt
Alpha Universe

Lærke Posselt

Dania

Sesja portretowa to intensywne ćwiczenie kontaktu z człowiekiem. W moim przypadku szybciej udaje mi się nawiązać głębszą więź z fotografowaną osobą, gdy mam w ręku aparat, niż bez niego.

Wyświetl profil


x