russ ellis kolarz na asfalcie w niebiesko-szare pasy

Fotograf dwóch kółek.

Russ Ellis

Entuzjasta kolarstwa, Russ Ellis, uważa, że ma najlepszą pracę pod słońcem — przemierza świat i zarabia, fotografując swój ulubiony sport. Jednak ścieżka kariery Russa nie była realizacją planu, który obrał sobie w dzieciństwie. Jego pasja do fotografii zrodziła się w 10. urodziny, gdy w prezencie otrzymał aparat. Chociaż w szkole wykazywał zamiłowanie do sportu, jako młody chłopak urodzony w Nottingham postrzegał rower jedynie jako środek transportu. Dopiero gdy w 2013 roku grupa znajomych zaproponowała mu kolarskie wakacje na Majorce, nie mógł już oderwać się od dwóch kółek.

russ ellis kolarz na brukowanej ulicy wśród tłumu kibiców

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/3.5, ISO 320

Mniej więcej w tym samym czasie Russ rozpoczął swoją profesjonalną przygodę z fotografią. Po okresie eksperymentowania ze zdjęciami ulic i dzikiej przyrody zaczął fotografować lokalne wyścigi rowerowe. W 2015 roku zauważyli go pracownicy magazynu Cycling Weekly, którzy zaproponowali mu, aby przygotował dla nich fotorelację z wyścigu Paryż–Roubaix. „Moment otrzymania pierwszego płatnego zlecenia na sfotografowanie wyścigu był dla mnie przełomowy. Zdałem sobie wtedy sprawę, że właśnie tak chcę zarabiać na życie”.

russ ellis kolarz pokonujący krętą drogę wśród nagich drzew i tłumu kibiców

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/3.5, ISO 200

Z czasem przybywało zleceń na zdjęcia i jeszcze w tym samym roku otrzymał propozycję od Sky, aby sfotografować ich kampanię „Sky Loves Cycling”. Właśnie wtedy Russ musiał wybrać pomiędzy ciepłą posadką w biurze a obraniem nowego kierunku kariery, który łączyłby w sobie jego dwie największe pasje. Na szczęście wybrał drugą opcję. W 2017 roku, na dwa dni przed wyruszeniem na Tour de France, które miał fotografować, Russ miał szansę wypróbować najnowszy model α9. Każdy profesjonalny fotograf wie, że stuprocentowe zaufanie wobec sprzętu jest kluczowe, dlatego podczas pierwszych dni używał aparatu na przemian ze swoim standardowym zestawem.

russ ellis kolarz w żółtej koszulce jadący pod górę

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/3.2, ISO 100

Nie spodziewałem się, że będę tak często używał aparatu α9, ale przejrzałem jego menu i odkryłem, że jest bardzo intuicyjne. Już od pierwszego dnia używałem go na równi z dotychczasowym zestawem i był dla mnie tak samo wygodny. Prawdziwym odkryciem była dla mnie funkcja Eye-AF, która dała mi wiele okazji do robienia naprawdę wyjątkowych zdjęć. Pod koniec w zasadzie sięgałem tylko po aparat α9
russ ellis samotny kolarz jadący przez miasto nad brzegiem szerokiej rzeki

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/2500s @ f/4, ISO 320

Niewielu fotografów, może tylko ci pracujący w strefach konfliktów zbrojnych, obchodzi się ze swoim sprzętem tak mało ostrożnie jak fotografowie sportowi. Aparat musi więc być na tyle trwały, aby wytrzymał codzienne użytkowanie w takich warunkach. „Często robiłem zdjęcia z motoru i pogoda nie zawsze mi sprzyjała. Trochę się obawiałem, czy model α9 wytrzyma częste potrząsanie i pracę w deszczu, szczególnie że moja lustrzanka dawała sobie radę w takich warunkach. Na szczęście aparat Sony nigdy mnie nie zawiódł”.

russ ellis kolarz relaksujący się po wyścigu w oknie autobusu zespołu

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/2000s @ f/1.8, ISO 250

Zadaniem Russa było przede wszystkim fotografowanie kolarzy na trasie, ale miał też nieograniczony wstęp za kulisy wyścigu. Chętnie skorzystał z tej możliwości, ponieważ miał dzięki niej szansę poczuć się jak za dawnych czasów, gdy zajmował się fotografią uliczną.

Świetnie robiło mi się zdjęcia zza kulis za pomocą tego małego aparatu. Cicha migawka pozwoliła mi fotografować chwile, które byłyby niemożliwe do uchwycenia za pomocą mojej lustrzanki cyfrowej. Mogłem po prostu obrócić ekran i zrobić zdjęcie bez zwracania na siebie niczyjej uwagi. W ten sposób uzyskałem wiele doskonałych zdjęć.
russ ellis chwila odpoczynku spoconego kolarza podczas wyścigu

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/4000s @ f/1.8, ISO 160

Zamiast robić klasyczne zdjęcia z użyciem obiektywu o długim zakresie ogniskowej, jakie uzyskuje wielu fotografów zajmujących się sportem, Russ woli fotografować kolarzy z niewielkiej odległości lub w określonej scenerii. Z reguły wybiera krótkie obiektywy, w szczególności model Sonnar T* FE 55 mm f/1,8 ZA, i robi zdjęcia z szeroko otwartą przysłoną.

Uwielbiam obiektyw 55 mm f/1,8. Korzystam z niego najczęściej, szczególnie gdy chcę zrobić parę zdjęć na początku wyścigu. Preferuję niewielką głębię obrazu, dlatego często fotografuję z szeroko otwartą przysłoną, a dzięki temu obiektywowi zawsze uzyskuję świetne zdjęcia. Korzystam też z obiektywu 35 mm f/1,4, który jest po prostu zachwycający, a ostatnio eksperymentuję również z obiektywem 16–35 mm f/2,8 G Master zapewniającym ogromne możliwości.
russ ellis dwaj kolarze obejmujący się po wyścigu

© Russ Ellis | Sony α9 + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1000s @ f/1.8, ISO 200

„Mam model 70-200mm f/2.8 G Master i uważam, że to świetny obiektyw, ale wolę być w samym centrum akcji, dlatego do mojego stylu lepiej pasują obiektywy o krótkich ogniskowych. Należę do tych fotografów, którzy starają się uchwycić kolarzy, gdy gratulują sobie nawzajem po przekroczeniu linii mety”.

Wyróżnione produkty

Russ Ellis

Russ Ellis | UK

„Stale wypatruj czegoś, co się wyróżnia, i opowiadaj historię”.

Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter α Universe

Gratulacje! Utworzono subskrypcję newslettera α Universe

Podaj prawidłowy adres e-mail

Przepraszamy, coś poszło nie tak

Gratulacje! Utworzono subskrypcję