Za obiektywem 

Luigi Baldelli

Zanim Luigi Baldelli ponad 30 lat temu chwycił za aparat, jego dziecięcym marzeniem było zostać lekarzem. Nie zaskakuje więc fakt, że przez dłuższy czas fotografował konflikty w krajach rozdartych wojną, takich jak Syria, Afganistan czy Sierra Leone. Ukazywanie trudów ludzi, których spotkał na swej drodze, i dzielenie się nimi z szerszą publicznością można określić jako uzdrawiające — w zupełnie inny sposób.

Jego kariera rozpoczęła się w 1987 roku, gdy robił zdjęcia dla włoskiej agencji Contrasto. Następnie nawiązał współpracę z agencją Grazia Neri, aż wreszcie w 2001 roku zdecydował się na pracę freelancera. 

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony NEX-7 + 18-55mm f/3.5-5.6 | 1/15 s, f/3,5, ISO 800

„Myślę, że moje prace opowiadają pewne historie oraz że emocje, jakie odczuwam podczas robienia zdjęć, trafiają również do osób, które je oglądają”.

To było jeszcze za czasów pracy w agencji, trwała wojna w Bośni i Hercegowinie. On tworzył fotoreportaż, a słynny włoski dziennikarz Ettore Mo, którego właśnie poznał, relacjonował konflikt dla gazety Corriere della Sera. Tak oto rozpoczęła się ścisła współpraca, która trwała do 2015 roku. Razem przedstawiali liczne historie, które publikowano na całym świecie.

Baldelli po raz pierwszy miał styczność z Sony 10 lat temu, gdy poszukiwał lżejszej alternatywy dla MacBooka. Zachwycony jakością i prędkością Vaio, Baldelli sięgnął po ofertę aparatów Sony. Jego uwagę przykuły aparaty α7 — gdy odkrył jakość robionych za ich pomocą zdjęć, całkowicie się na nie przestawił około 5 lat temu.

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony α7R II + 28mm f/2 | 1/80 s, f/4, ISO 2500

„W aparacie α7 uwielbiam to, że za jego pomocą można robić zdjęcia z bardzo niewielkiej odległości, a fotografowana osoba nawet tego nie zauważy. Jest to bardzo nieinwazyjny aparat”.

Realizując zlecenia na całym świecie, przekonał się. jak ważne jest to, by bagaż, który ma ze sobą, był lekki. Obecnie używa aparatów α7 II oraz α7R II z zestawem obiektywów Vario-Tessar T* FE 24-70mm f/4 ZA OSS, FE 28mm f/2 oraz Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA. Jak twierdzi, ich rozmiar pomaga mu wniknąć w sytuację, a jego modelom — poczuć się swobodnie. 

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony α7R II + 28mm f/2 | 1/3200 s, f/10, ISO 2500

„Nie mogę winić jakości obiektywów — są one takie same, jeśli nie lepsze, niż sprzęt, którego używałem w przeszłości”.

Postprodukcja to ogromna część pracy fotografa, jednak Baldelli odkrył, że po zrobieniu zdjęć znacznie mniej czasu poświęca na ich edycję. Bardzo podoba mu się robienie ujęć w formacie JPEG w przeciwieństwie do RAW, a ich jakość i prędkość przetwarzania doskonale wpisują się w jego styl.

W pracach Baldelliego przewijają się motywy wyrazistych promieni światła i mrocznych cieni, dzięki czemu jego styl przypomina barok w malarstwie włoskim. Sam z uśmiechem określa go jako ukłon w stronę jednego z ulubionych malarzy — Caravaggia.

Luigi Baldelli
© Luigi Baldelli | Sony α7 + 28-70mm f/3.5-5.6 | 1/1600 s, f/9,0, ISO 1600
TEST

„Celowo robię zdjęcia w taki sposób, aby największą uwagę przyciągali na nich ludzie, a w drugiej kolejności światło. Łatwo jest przesadzić z liczbą detali w zdjęciu, więc wolę ograniczyć się do zaledwie dwóch lub trzech elementów”.

 Produkty promowane w artykule 

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7 — korpus/zestaw

α7: aparat z mocowaniem typu E i pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu

SEL2870

FE 28 – 70 mm F3,5-5,6 OSS

SEL1855

E 18 – 55 mm F3.5-5.6 OSS

Luigi Baldelli
Alpha Universe

Luigi Baldelli

Włochy

Według mnie fotografia nie daje odpowiedzi, ale pobudza emocje i prowokuje pytania.

Wyświetl profil