Alpha Universe — szczegóły historii
Alpha Universe — szczegóły historii
Piękno zza kulis: Rzym 

Massimo Siragusa 

„Jestem przekonany, że brzydota i chaos mają swoją własną formę piękna. Wystarczy jej poszukać” — tak Massimo Siragusa mówi o swoim dwuletnim projekcie „the borgate”.

Fotografowanie chaotycznych osiedli na peryferiach Rzymu zaowocowało intrygującą i pełną wyzwań kolekcją zdjęć, które ukazują nieuporządkowane podmiejskie zabudowania w celowo zagmatwanych kadrach.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 pusta scena przedstawiająca odrapaną czerwoną ścianę z oknami

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/11.0, ISO 400

Niedopasowana i nieuporządkowana architektura usiana graffiti i fotografowana przez siatki ogrodzeniowe, plątanina ulicznych zabudowań i latarni z zaparkowanymi samochodami wciśniętymi w ciasne uliczki oraz starożytna architektura ocierająca się o współczesne wieżowce. To połączenie może wydawać się przytłaczające, szaleńczo niedbałe, ale gdy przyjrzymy się głębiej, cała kolekcja nabiera spójnego piękna. W tym chaosie można odnaleźć równowagę i urok.

„Fotografia jest jak język, więc też ma swoje zasady” — wyjaśnia Massimo. „Zazwyczaj wiążą się one z chęcią stworzenia formalnej harmonii i są niezależne od tak zwanego »piękna« podmiotu. Jako fotograf interpretujesz to na swój własny sposób”.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 mural przedstawiający trzy tańczące kobiety

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Jest to typowy projekt dla Massima, który swoimi zdjęciami przygląda się „transformacji miejsca poprzez długofalowe projekty, które często przeradzają się w książkę lub wystawę”.

Jednak realizacja tego projektu nie była łatwa, a wraz ze swoimi aparatami α7R II i α7R III Massimo musiał pokonać po drodze kilka wyzwań. „Po pierwsze, w niektórych rejonach miasta występuje szczególnie wysoka przestępczość” — zauważa. „Dlatego często musiałem robić zdjęcia bardzo szybko, by nie narażać się osobom, które zauważyły moją obecność”.

„W tych sytuacjach dwie cechy moich aparatów Alpha szczególnie się wyróżniały: niewielkie rozmiary i nienachalny wygląd. Pozwoliły mi na pracę bez nadmiernego zwracania na siebie uwagi. Dodatkowo dzięki pięcioosiowemu stabilizatorowi SteadyShot Inside mogłem fotografować ze stosunkowo długim czasem naświetlania bez ustawiania statywu. Praca z ręki oznaczała, że mogłem po prostu robić zdjęcia i iść dalej” — mówi.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 tabliczka gabinetu fizjoterapeuty w Rzymie

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/11.0, ISO 400

Stabilizacja SteadyShot była tym ważniejsza, że Massimo dąży do jak największej szczegółowości zdjęć. Wysokiej rozdzielczości czujniki w aparacie α7R w połączaniu z celowym trzymaniem się mniejszych przysłon pozwoliły Massimowi na wydobycie szczegółów z tych wielowarstwowych ujęć.

„Ogólnie rzecz biorąc, korzystam z bardzo małych przysłon, ponieważ wolę mieć maksymalną głębię i zachować idealną ostrość obiektu” — wyjaśnia. „Chcę, by każdy szczegół na moich zdjęciach był rozpoznawalny. Wszystkie elementy motywu, każde graffiti, każda reklama, każda tablica rejestracyjna... Wszystko jest niezbędne do zrozumienia danego miejsca”.

Ogromna dynamika uchwycona przez czujnik aparatu α7R stała się również wyzwaniem dla Massima. Pozwoliła mu na kontrolowanie zróżnicowanej gamy świateł i cieni, wspólnych dla zdjęć architektonicznych i wyolbrzymionych przez rzymskie słońce. „Pliki tworzone przez aparat α7R charakteryzują się głębią jakości, która sprawia, że postprodukcja jest bardzo prosta” — wyjaśnia Massimo. „Łatwo jest więc zachować szczegóły, które udało mi się uchwycić w jaskrawych światłach i głębokich cieniach”.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 mural przedstawiający kobietę w masce

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Na zdjęciach Massima nie ma ludzi, a jedynie graffiti i posągi przedstawiające mieszkańców tych okolic. „Uważam, że dane miejsce często może więcej nam powiedzieć o naszej kulturze i społeczeństwie, gdy jest pokazane pod nieobecność ludzi” — mówi Massimo. Zdjęcia wciąż mają niezaprzeczalnie ludzki charakter, mimo że są puste.

Ta ludzka natura jest czymś, co po części wynika z konsekwentnie używanego przez autora standardowego obiektywu, który przetwarza obraz zbliżony do tego widzianego przez ludzkie oko. „FE 55mm f/1.8 ZA jest dla mnie idealnym obiektywem do »wejścia« w daną scenę, a jednocześnie do zachowania pewnego dystansu” — stwierdza Massimo. „W tego typu projektach ważne jest dla mnie to, by przyzwyczaić się do jednej ogniskowej. Dzięki temu mogę skupić się na temacie i natychmiast znaleźć właściwy punkt widzenia”.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 mural przedstawiający Wonder Woman w ciąży

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

To od samego widza zależy, czy przyjmie ten punkt widzenia i zobaczy proste, ale niespokojne piękno, udokumentowanie zmian społecznych i ekonomicznych, czy też coś głębszego, związanego z kondycją ludzkości. „Tego rodzaju wizualne obserwacje są ważne do zrozumienia danego miejsca, a przez to do odnalezienia się w nim jako fotograf” — stwierdza Massimo.

Wyróżnione produkty
ILCE-7RM2
α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

SEL55F18Z
Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA

SEL55F18Z

Powiązane artykuły
Massimo Siragusa
alpha universe

Massimo Siragusa

Włochy

„Fotografia jest dla mnie przede wszystkim sposobem na wyrażenie siebie”.

Wyświetl profil


x