Alpha Universe — szczegóły historii
Na przedzie stawki

Dominic Fraser

Czy dzięki aparatowi możemy być „odważniejsi”? A jeśli tak, co mamy na myśli, mówiąc o „byciu odważnym”?

Dla Dominica Frasera sprowadza się to do wyznaczania nowych granic technicznych i wizualnych przez tworzenie zdjęć motoryzacyjnych wyrażających coraz większą dynamikę. W końcu samochody powstają, by pomagały nam podróżować oraz by wyglądały przy tym pięknie. Do fotografa należy uchwycenie obu tych aspektów, tak jak zadaniem kierowcy rajdowego jest podejmowanie ryzyka podczas pokonywania zakrętów.

dominic fraser sony alpha 7RIII samochód xenon grey pędzący górską drogą

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f/11, ISO 50

Jadące samochody można fotografować na wiele różnych sposobów, ale jednym z najbardziej dynamicznych jest ujęcie śledzące. Polega to na tym, że fotograf robi zdjęcia z poruszającego się pojazdu, tak by fotografowany samochód był ostry, a reszta kadru rozmyta. Oddaje to prawdziwe poczucie szybkości.

 

dominic fraser sony alpha 7III samochód ostro skręcający na pustyni i wzbijający tumany pyłu

© Dominic Fraser | Sony α7 III + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 160

„Fotografia samochodowa, czy to dla producentów, czy magazynów” — mówi Dominic — „polega na wyróżnieniu produktu. W końcu zdjęcia widzimy najpierw, zanim jeszcze przeczytamy tekst. Podstawową techniką jest fotografowanie jadącego samochodu z innego pojazdu. Takie zdjęcie pokazuje go w ruchu, a przecież samochody, mimo że często wyglądają jak niesamowite dzieła sztuki, projektuje się do jazdy. Tak właśnie chcemy je oglądać”.

dominic fraser sony alpha 6400 stary wyścigowy bugatti jadący pokrytą liśćmi drogą

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 640

Zadanie ułatwiają mu liczne funkcje dostępne w urządzeniach Sony, a do podstawowych z nich należy stabilizacja obrazu dostępna w korpusie i obiektywie. Dominic uważa ją za jedną z najistotniejszych funkcji aparatów od momentu, kiedy w 2009 roku przeszedł na lustrzankę cyfrową Sony α900.

 

„Chodzi o to” — wyjaśnia — „że fotografowanie samochodu z innego pojazdu przy czasie otwarcia migawki 1/60 s wyglądało naprawdę bardzo dobrze, ale w tamtych czasach na aparatach cyfrowych z jakiegoś powodu to samo ujęcie wyglądało na bardziej statyczne i potrzebny był o wiele dłuższy czas otwarcia migawki, na przykład 1/20 s. Gdy podskakuje się jednak z tyłu samochodu, naprawdę trudno utrzymać ostrość bez stosowania stabilizacji obrazu. Na szczęście umożliwiał to aparat α900, a teraz model α7 III robi to jeszcze lepiej”.

dominic fraser sony alpha 6400 zdjęcie tyłu astona martina jadącego górską drogą

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/30s @ f/10, ISO 100

Stwierdzenie „jeszcze lepiej” oznacza pięć stopni stabilizacji obrazu w połączeniu ze stabilizowanym obiektywem takim jak FE 24-105mm f/4 G OSS.

„Jedno z ujęć czerwonego Astona Martina Vantage AMR zrobiłem z czasem otwarcia migawki 1/8 sekundy. Nigdy wcześniej nawet bym o tym nie pomyślał. Trzeba przyznać, że nawierzchnia drogi była dobra, a to istotne, ponieważ liczy się nie tylko bezruch fotografa, lecz również środowiska, a także minimalna różnica w prędkości samochodów. Na szczęście stabilizacja w aparacie α7 III pozwala mi być naprawdę odważnym w tym aspekcie. Szanse na sukces zwiększa również duża liczba klatek na sekundę w aparacie α7 III, a także inne dostępne w nim funkcje, takie jak wysoka czułość ISO, zakres dynamiczny, autofokus oraz wizjer elektroniczny”.

„Bardzo szybko zacząłem korzystać z wizjera elektronicznego” — mówi Dominic. „Technologia ta przeszła długą drogę od momentu jej wprowadzenia, ale nadal zapewnia takie same korzyści. Ponieważ informacje wyświetlane są na ekranie natychmiast, nie muszę się martwić o ekspozycję. „Podobnie jest z zakresem dynamicznym aparatu α7 III” — mówi — „ponieważ niebo prawie zawsze jest jaśniejsze od fotografowanego samochodu, a w takich okolicznościach trudno korzystać z filtrów gradacyjnych. Czasami jedzie się drogą prowadzącą wśród drzew w słoneczny dzień, więc kontrast jest bardzo duży. Na szczęście nie trzeba się już tym przejmować, ponieważ dzięki aparatowi α7 III zawsze można odzyskać rozjaśnienia”.

dominic fraser sony alpha 7RIII stary wyścigowy aston martin jadący z dużą prędkością w deszczu

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f8.0, ISO 100

„Cały system jest po prostu niezawodny” — podsumowuje. „To świetne, ponieważ nigdy nie trzeba kwestionować wyników. Po prostu ja wykonuję swoją pracę, a aparat robi to samo nawet wtedy, gdy fotografuję w naprawdę okropnych warunkach. Świetnym przykładem są zdjęcia Astona Martina Ulstera w deszczu podczas Goodwood Festival of Speed. Na realizację materiału mieliśmy tylko trzy godziny, a padać zaczęło, praktycznie jak tylko rozpoczęliśmy pracę. Ze względu na aerodynamikę, fotografując z tyłu samochodu jadącego równo z Astonem, miałem wrażenie, jakbym siedział w pralce, ale musieliśmy to zrobić. Na szczęście aparat α7 III podołał wyzwaniu i zrobiłem naprawdę świetne zdjęcia. Byłem pewny, że mnie nie zawiedzie”.

Wyróżnione produkty
ILCE-7M3
Alpha 7 III z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu

ILCE-7M3

ILCE-7RM3
Alpha 7R III — pełnoklatkowy aparat 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

ILCE-6400
Aparat Alpha 6400 z mocowaniem typu E i matrycą APS-C

ILCE-6400

SEL24105G
FE 24-105 mm F4 G OSS

SEL24105G

SEL100400GM
Super teleobiektyw 100-400mm z zoomem G Master

SEL100400GM

SEL70300G
FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Powiązane artykuły
Dominic Fraser
Alpha Universe

Dominic Fraser

Wielka Brytania

„Mimo że szybko nauczyłem się posługiwać fotografią cyfrową, nadal staram się korzystać z klisz jako podstawy. Chcę, żeby fotografia pozostała fotografią, a nie była cyfrowym montażem. Nie chcę oszukiwać za pomocą cyfrowej manipulacji”.

Wyświetl profil


x