Osobisty pogląd na narodowy kryzys

Menelaos Myrillas

Choć grecki fotograf Menelaos Myrillas znany jest dziś dzięki zachwycającym i pomysłowym zdjęciom reporterskim, zaczął karierę jako fotograf portretowy.

menelaos myrillas sony alpha 9 książę karol i księżna kamila w kawiarni przy kawie

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/500s @ f/4.0, ISO 800

Dopiero na przełomie poprzedniej i obecnej dekady, gdy kryzys w Grecji zaczął się utrwalać, a dekadencja celebrytów i świata mody zaczęła drażnić Menelaosa, wszedł on w świat fotoreportażu.

menelaos-myrillas-sony-alpha-9-lady-sitting-on-a-garden-chair-holding-a-glass-of-wine

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/2.8, ISO 200

„Fotografia lifestyle'owa zaczynała mnie, szczerze mówiąc, drażnić” — wyjaśnia. „Nie mam nic przeciwko niej, ale gdy w kraju panuje taki bałagan... cóż, trochę dziwnie się czułem, robiąc tego typu zdjęcia. Wtedy zacząłem naprawdę wkręcać się w reporterkę, żeby dokumentować to, co się wokół dzieje”.

menelaos myrillas sony alpha 9 portret lenina za znakiem coca coli

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/80s @ f/18, ISO 2000

Jednym z czynników wyróżniających zdjęcia Menelaosa jest to, że otwarcie wyraża przez nie swoje opinie.

„Myślę, że dobre zdjęcie pokazuje osobiste spojrzenie fotografa” — mówi nam. „Ludzie ciągle mówią o zwykłej, neutralnej dokumentacji, ale ja nie wierzę w neutralność, szczególnie w przypadku tematu dotyczącego kraju ojczystego. Jeśli wchodzisz w rejon działań wojennych, trafiasz tam z kimś, kto cię wprowadził, kto należy do jednej ze stron, więc zawsze będziesz przedstawiać jednostronny punkt widzenia. Nie bardzo zatem wiem, jaki niby miałby być obiektywny reportaż, ale obawiam się, że ja w ogóle nie jestem neutralny!”

menelaos myrillas sony alpha 9 uśmiechnięta kobieta częściowo zasłonięta przez ludzi na pierwszym planie

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/250s @ f/4.0, ISO 6400

Poza niezwykłą perspektywą Menelaos ma też niekonwencjonalne podejście do samego procesu robienia zdjęć. Zamiast używać dwóch aparatów z różnymi obiektywami, jak większość fotoreporterów, korzysta zazwyczaj tylko z jednego korpusu, czas zmiany obiektywu przeznaczając na myślenie. „Lubię chwilę odetchnąć podczas zmiany obiektywu. Wiem, że to nie wygląda zbyt «reportersko», ale daje mi chwilę na to, by się zastanowić”.

menelaos myrillas sony alpha 9 portret w cieniu z półprofilu

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 6400

W rezultacie można zazwyczaj zobaczyć przymocowany do Sony α9 Menelaosa obiektyw FE 24-70mm f/2.8 GM lub 24-70mm f/4 ZA, a także FE 70-200mm f/4 G czekający na podorędziu. Zakres 24-200 mm pokrywa większość tego, co chce uwiecznić fotograf.

Czas, który Menelaos wykorzystuje na przemyślenia, sprawia, że jego zdjęcia zawsze mają głębsze znaczenie, często osobiste, wymagają więc kontekstu i zrozumienia szerszej perspektywy. Jedna z takich fotografii przestawia polityka przechodzącego za krzakami i zasłoniętego przez spalone na brąz liście.

menelaos myrillas sony alpha 9 mężczyzna z twarzą przesłoniętą krzakiem o popalonych liściach

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/250s @ f/8.0, ISO 100

„Mam zdjęcie przywódcy opozycyjnej partii, Kyriakosa Mitsotakisa, podczas ceremonii rozpoczęcia roku szkolnego. Nie widać na nim jego twarzy. Kilka miesięcy wcześniej ponad 100 osób spłonęło podczas pożarów w okolicy. Grecy mają powiedzenie, że gdy zaczynasz karierę polityczną, «dostajesz spaloną ziemię». Ta właśnie myśl towarzyszyła mi przy robieniu zdjęcia. Ponieważ dotyczy to każdego polityka, chciałem ukazać ogólny obraz i nie pokazywać twarzy”.

To właśnie sprzęt pomógł mu uchwycić tak niezwykły kadr. „Byłoby znacznie trudniej zrobić to zdjęcie bez mojego α9, a to ze względu na niesamowity sposób śledzenia punktu ostrości. Zmienił on całkiem mój sposób fotografowania idących i biegnących ludzi — nie muszę już za nimi podążać. α9 może robić do 20 klatek na sekundę, wiem zatem, że otrzymam dokładnie taki kadr, jakiego potrzebuję. W tym przypadku wiedziałem, z której strony Mitsotakis wejdzie w kadr, więc wcisnąłem przycisk Eye AF, by zablokować ostrość na jego oku, a potem na twarzy. Pozostało czekać. W chwili, gdy zobaczyłem, jak wchodzi w kadr, przytrzymałem wciśnięty przycisk migawki, wiedząc, że obraz, który chcę otrzymać, będzie ostry”.

menelaos myrillas sony alpha 9 Digital economy forum 2018 w Atenach

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 2500

Dla Menelaosa jedną z najważniejszych rzeczy w α9 jest elektroniczny wizjer, dzięki któremu fotograf nie musi wciąż się odrywać, by patrzeć na podgląd, jak podczas fotografowania lustrzanką.

„Nie muszę oglądać zdjęć, które właśnie zrobiłem” — mówi. „Wiem, że mogę zaufać ekspozycji i ostrości ustawianym przez aparat, mogę skoncentrować się na robieniu zdjęć. Aparat zwyczajnie to ułatwia, więc mogę skupić się na pomyśle na zdjęcie oraz na tym, czy uda się go zrealizować. Inaczej mówiąc, moja uwaga pozostaje przy tym, co chcę przekazać”.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-9

Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowiec Sony α9 z czujnikiem CMOS

ILCE-9

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24 – 70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL2470GM

FE 24–70 mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70200G


FE 70-200mm F4 G OSS

SEL70200G

Menelaos Myrillas
Alpha Universe

Menelaos Myrillas

Grecja

Lubię w swoich zdjęciach balansować pomiędzy abstrakcyjnymi kadrami a ukrytą między wierszami bogatą narracją.

Wyświetl profil


x