Uczta dla oczu

Pablo Gil

„Wszystko zaczęło się od prośby klienta o przedstawienie na zdjęciu wszystkich składników hamburgera, aby podkreślić, że składa się wyłącznie z naturalnych i świeżych składników”.

W odpowiedzi na tę prostą prośbę w głowie Pablo Gila pojawił się pomysł: najlepszym sposobem na pokazanie składników hamburgera byłoby ich oddzielenie i przedstawienie w powietrzu.

Jak na zdjęcie zwykłego hamburgera może to wydawać się przesadą, ale w bardzo konkurencyjnej specjalizacji, jaką jest fotografia żywności, kreatywność jest tym, co wyróżnia Twoje prace na tle innych.

pablo gil sony alpha 7RIII składniki hamburgera zawieszone w powietrzu

© Pablo Gil | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/125s @ f/5.0, ISO 200

„Ogólnie rzecz ujmując, dążę do tego, aby moje fotografie stanowiły konkretny przekaz dla odbiorców. Nie są to tylko pojedyncze kadry, a cała historia. Za pomocą kompozycji i światła staram się tworzyć obrazy, w których główną rolę odgrywa jedzenie — nie jest tylko rekwizytem czy zwykłym obiektem, a bohaterem całej historii”.

Po raz pierwszy sfotografowałem w ten sposób hamburgera. Korzystając z tej samej techniki, stworzyłem ostatnio drugą serię zdjęć reklamujących rozmaite napoje. W tym przypadku trzeba było nie tylko zmierzyć się z problemem składników jedzenia zawieszonych w powietrzu, ale też stawić czoła wyzwaniu, jakim było uchwycenie poruszającego się płynu w idealnej pozycji. Wiele osób zapewne uważa, że uchwycona na zdjęciu ciecz to grafika wygenerowana komputerowo, ale w rzeczywistości tak nie jest. Widoczny efekt końcowy udało mi się uzyskać w aparacie w wyniku bardzo długiego i pracochłonnego procesu.

pablo gil sony alpha 7RIII składniki koktajlu mlecznego zawieszone w powietrzu

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/250s @ f/2.8, ISO 100

„Tworzenie zdjęcia polega na ciągłych powtórzeniach. Na początku tworzymy szkic tego, co chcemy uzyskać na gotowym zdjęciu, łącznie z ruchem cieczy wypływającej ze szklanki. Następnie robimy około 100 lub 150 zdjęć, przesuwając szklankę tak, aby odtworzyć kąt, pod którym się przewraca. Chcemy go idealnie odwzorować, więc powtarzamy przewracanie szklanki aż do uzyskania kąta najbardziej zbliżonego do ostatecznego efektu, jaki chcemy uzyskać. Powtarzamy ten krok tyle razy, ile jest to konieczne, dopracowując kształty cieczy, aby wyglądały jak najbardziej autentycznie, ale oczywiście jest to płyn, więc zachowuje się kompletnie losowo. Przesuwamy szklankę i robimy zdjęcia, dopóki nie uzyskamy obrazu, na którym krople i ruch cieczy wyglądają zupełnie tak, jak chcieliśmy”.

Pablo robi wszystkie zdjęcia aparatem Sony α7R III. „Ten aparat ułatwia mi pracę na wiele różnych sposobów. Ponieważ często muszę robić wiele zdjęć pod różnymi kątami, potrzebuję bardzo lekkiego korpusu, który będę w stanie trzymać przez dłuższy czas. Doskonałym rozwiązaniem jest również odchylany wyświetlacz, który umożliwia wygodne fotografowanie jedzenia z góry. Początkowo moją uwagę przykuła doskonała paleta kolorów oraz świetny zakres dynamiczny tego aparatu. Dzięki niemu sfotografowane jedzenie wygląda znakomicie, a ja mam dużą elastyczność, jeśli chodzi o późniejszą edycję zdjęć”.

pablo gil sony alpha 7RIII zawieszony w powietrzu kubek gorącej czekolady i otaczające go ciastka

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 100mm f/2.8 STF GM OSS | 1/250s @ f/5.6, ISO 100

Aby stworzyć efekt lewitacji, Pablo i jego asystentka Monica Sanz zawieszają fotografowane obiekty w powietrzu, chcąc je w ten sposób ustawić w idealnej pozycji względem tła.

„Tło jest naprawdę ważne. To trzeci element historii, jaką opowiada zdjęcie, tworzący jego środowisko. Informuje odbiorców, czy fotografia jest nowoczesna, tradycyjna, czy rustykalna. Kształtuje wszystko — dosłownie i w przenośni” — twierdzi Pablo.

Pablo uważa, że tła zdjęć są niezwykle istotne. Z tego powodu wraz z asystentką ręcznie tworzy każde z nich. Dzięki temu uzyskuje na zdjęciu dokładnie to, czego potrzebuje. „Korzystamy z drewna, tkanin, plastiku, tektury — wszystkiego, czego potrzebujemy, aby uzyskać dobre tło do każdego zdjęcia”.

pablo gil sony alpha 7RIII zawieszone w powietrzu garnek mleka i ciasto

© Pablo Gil | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/250s @ f/3.2, ISO 100

Kontynuuje, wyjaśniając znaczenie zestawu, którego używa — „obiektywy są ważne w fotografowaniu żywności, ponieważ produkty nie mogą wyglądać na zdeformowane ani zniekształcone. Z tego powodu nie korzystam z obiektywów szerokokątnych. Przez długi czas używałem obiektywu makro Sony 90mm f/2.8 i przez wiele lat uważałem go za mój ulubiony. Niedawno zacząłem korzystać z modelu 100mm STF f/2.8. Uzyskiwany za jego pomocą efekt bokeh jest niezwykle organiczny i wygląda po prostu niesamowicie. Teraz to jest mój ulubiony obiektyw!”

Zdjęcie można ulepszyć w postprodukcji, ale oczywiście podczas fotografowania najistotniejszą kwestią jest idealne dobranie oświetlenia. Tak jak w większości fotografii żywności, w serii zdjęć Levitation oświetlenie jest stosunkowo proste. Użyliśmy dużego softboxu, aby uzyskać miękkie naturalne światło, a ustawiony po przeciwnej stronie reflektor pomógł wygładzić niektóre cienie.

Takie połączenie światła, dramaturgii, tła oraz kolorów pozwoliło stworzyć serię przepysznie wyglądających zdjęć.

Produkty opisane w tym artykule

ILCE-7RM2

α7R II zpełnoklatkowym przetwornikiem wykonanym w technologii BSI

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

Pełnoklatkowy aparat α7R III 35 mm z autofokusem

ILCE-7RM3

SEL90M28G

FE 90 mm F2,8 Macro G OSS

SEL90M28G

SEL100F28GM


FE 100mm F2.8 STF GM OSS

SEL100F28GM

Pablo Gil
Alpha Universe

Pablo Gil

Hiszpania

Zdjęcia nigdy nie kłamią — moje mogą

Wyświetl profil


x